سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان به کار خود پایان داد

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان به کار خود پایان داد

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقات پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی رویان، شامگاه پنج‌شنبه با تقدیر از برگزیدگان آن در محل پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به کار خود پایان داد.

به گزارش دریچه خبر به نقل از ایسنا ، شش برگزیده بخش بین‌المللی این جشنواره و یک برگزیده داخلی آن در حالی تقدیر شدند که سومین جایزه دکتر کاظمی آشتیانی (Kazemi Prize) به دلیل مشکلات مالی به هیچ یک از شرکت کنندگان اهدا نشد.

دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی پیش از این گفته بود که بخش خصوصی حامی جشنواره به دلیل بالا بودن هزینه‌های برگزاری قادر به تامین ۲۵ هزار دلار مبلغ جایزه و پنج هزار دلار هزینه‌های جانبی آن نیست و تلاش‌های پژوهشگاه رویان نیز برای تامین این مبلغ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بی‌نتیجه مانده است.

گورابی گفته بود که روح زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی از این که این جایزه بین‌المللی فدای سایر بخش‌های جشنواره علمی و تحقیقاتی شده است، شاد خواهد بود.

جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی آشتیانی، برای بزرگداشت یاد و خاطره این دانشمند فقید کشور در سال ۲۰۱۰ به «رودولف یانیش» دانشمند آمریکایی و خالق نخستین موش تراریخته و در سال ۲۰۱۱ به «هانس شولر»، دانشمند سرشناس آلمانی در حوزه سلول‌های بنیادی در جشنواره‌های بین‌المللی رویان اهدا شده بود.

برگزیدگان جشنواره امسال از سوی داوران داخلی و بین‌المللی در گروه‌های «ژنتیک تولید مثل»، «آندرولوژی»، «جنین شناسی»، «بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی-طب ترمیمی» و «ناباروری زنان» انتخاب شدند که با وجود دریافت مقاله‌های متعدد از سوی دبیرخانه در گروه «اپیدمیولوژی» در این بخش هیچ مقاله‌ای شایسته تقدیر شناخته نشد.

بر این اساس دکتر «سیگنه آلمائه» از سوئد با طرح «شبکه زیستی لانه گزینی جنین انسان: شناسایی مسیرهای بیان ژن و شبکه‌های تنظیم آن» در گروه ژنتیک تولید مثل، دکتر «کریستین آلمستروف» از دانمارک با طرح «غربالگری برای تشخیص سرطان درجای بیضه مردان نابارور با آنالیز خودکار تصاویر سلول‌های خارج شده همراه با اسپرم» در گروه آندرولوژی و دکتر «لورا سیسیلیا گیوجالاس» از آرژانتین با طرح «هدایت شیمیایی اسپرم به سمت پروژسترون مکانیسمی برای انتخاب اسپرم در روش‌های کمک باروری» در گروه جنین‌شناسی، به عنوان برگزیدگان این جشنواره تقدیر شدند.

همچنین دکتر «چنگ چنگ ژانگ» از آمریکا با طرح «سلول‌های بنیادی خون‌ساز تکثیر شده در خارج بدن می‌تواند بر سد MHC در پیوندهای غیر خودی (آلوژنیک) غلبه کند» در گروه طب ترمیمی و دکتر «ونجی ژو» با طرح «لیزردرمانی تخمدان به روش ترانس واژینال در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک» و دکتر «کائی ناسو» با طرح «مسیرهای پیام رسانی با واسطه

Mevalonate- Ras Homology (Rho)/Rho-Associated coiled- coil – Forming protein kinase(ROCK) در بیماری‌زایی فیبروزیز ناشی از اندومتریوز»، هر دو از چین به صورت مشترک در گروه ناباروری زنان به عنوان دیگر برگزیدگان معرفی شدند.

«علیرضا پویا» نیز به عنوان برگزیده داخلی این جشنواره با طرح «تمایز سلول‌های بنیادی القایی انسانی به سلول‌های اولیگودندروسیت و پیوند به مدل موش صحرایی برای ترمیم میلین عصب بینایی» در این جشنواره تقدیر شد.

در این مراسم که با حضور رییس و جمعی از معاونان، مدیران و محققان جهاد دانشگاهی، سفیر دانمارک و رایزن و وابسته پزشکی سفارت ژاپن برگزار شد از پرفسور هشلر از آلمان نیز به دلیل همکاری‌های گسترده با پژوهشگاه رویان در برگزاری دوره های قبلی جشنواره تقدیر شد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.