سیستان دروازه صادرات ایران

جام جم آنلاین: “سید باقر حسینی” نماینده مردم زابل و زهک در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آغازین روزهای فعالیت این دوره از مجلس مهمان جام‌جم آنلاین بود تا در گفت و گویی تفصیلی از وضعیت استان سیستان و بلوچستان در چشم انداز توسعه کشور سخن بگوید.

سیستان می‌تواند دروازه صادرات ایران باشد

نام سیستان و بلوچستان تداعی کننده محرومیت و کمبود امکانات است، محرومیتی که به گفته نماینده مردم زابل برآمده از کم‌توجهی به ظرفیت‌های این استان است؛ چنانکه حسینی در سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی سیستان می‌گوید: منطقه سیستان و بلوچستان شرایط ممتازی برای تبدیل شدن به دروازه بازرگانی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آسیای شرقی و شاخ آفریقا دارد و به لحاظ ویژگی جغرافیایی منحصر بفرد خود می‌تواند تبدیل به دروازه صادرات ایران و عبور کالا تبدیل شود.

 وی همچنین می‌افزاید: اراضی مستعد و اقلیم مناسب در جنوب سیستان و بلوچستان فرصت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های شیلات، صیادی و توسعه صنایع وابسته است و علاوه بر آن وجود معادن غنی ظرفیتی است که می‌تواند موجب توسعه این منطقه شود.

حسینی با تأکید بر لزوم توجه به فعالیت بخش تعاونی در سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: شرایط برای کشاورزی، صنعت و فعالیت‌های معدنی در این استان فراهم است و همین موجب شده است که ضرورت توجه به بخش تعاونی و استفاده از سرمایه‌های مردمی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های منطقه امروز بیشتر از هر زمانی احساس شود.

سیستان و بلوچستان به تاریخ تکیه زده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به پیشینه تاریخی سیستان اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و توسعه خواهی مردم منطقه که موجب رواج روحیه تجارت و تعامل با همسایگان شده است، ظرفیت مغفولی است که تاکنون کمتر دیده شده است و باید توجه داشت سیستانی که به تاریخ کهن این مرز و بوم تکیه زده است پتانسیل لازم برای تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه را دارد.

حسینی معرفت دینی و ارزش‌های فرهنگی را از جمله عناصر هویتی منطقه سیستان و بلوچستان ارزیابی کرد و افزود: این معرفت دینی در کنار میراث فرهنگی چنیدن هزار ساله این امکان را به سیستان و بلوچستان می‌دهد که بتواند تبدیل به منطقه‌ای ویژه از نگاه گردشگری و اقتصادی شود.

طبیعت سیستان را نادیده نگیریم

موقعیت ویژه جغرافیایی، قرار داشتن در کنار آبهای آزاد، جاذبه‌های گردشگری و مناطق بکر طبیعی از جمله دیگر ظرفیت‌هایی هستند که “سید باقر حسینی” در سخنان خود به آنها اشاره می‌کند و می‌افزاید: نزدیکی مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان به آبهای آزاد، کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان در کنار بهره‌مندی از اقلیم مناسبی که هدیه خداوند به طبیعت سیستان است ظرفیت‌های ویژه‌ای است که نمونه آن در کمتر منطقه‌ای از ایران و جهان وجود دارد.

وی همچنین تأکید کرد: در برنامه ریزی برای توسعه صنعت توریسم و افزایش درآمدهای ناشی از گردشگری به هیچ عنوان نباید طبیعت منطقه سیستان را نادیده گرفت؛ زیرا شرایط منحصربفرد و ناشناخته این منطقه که از سویی به دریا، از سویی به کویر و از سویی دیگر به دامنه تفتان راه دارد، می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر باشد.

حسینی در ادامه سخنان خود همجوار بودن با کشورهای فارسی زبان، و امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر ویژگی های منحصر بفرد سیستان وبلوچستان خواند و ابراز امیدواری کرد که برنامه‌ریزان و مسئولان دولت با توجه به ظرفیت‌های این منطقه تلاش کنند تا برای همیشه تصویر سیستان و بلوچستان محروم از  حافظه تاریخی مردم این منطقه و هموطنانشان پاک شود.

بخش دوم مصاحبه با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم را که به تنگناها و مشکلات منطقه سیستان اختصاص دارد فردا در جام‌جم آنلاین بخوانید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.