سیستم ‌عامل iOS 6 معرفی شد

جام جم آنلاین: سیستم‌عامل موبایل اپل بالاخره روی پای خودش ایستاد و پاشنه آشیل گوگل یعنی گوگل Maps را با ارائه نرم‌افزار نقشه سه‌بعدی‌اش هدف گرفت.

سیری هوشمندتر!

طبق ادعای اپل، سیری بعد از هشت ماه حضور میان مردم، دانش زیادی کسب کرده است. سیری اطلاعات ورزشی دارد، نتیجه بازی‌ها را می‌گوید، متوسط تعداد گل‌ها در یک بازی را می‌داند، حتی می‌توان از او پرسید میان بازیکنان یک تیم کدام یک از دیگران قد بلندتر است و… .

شراکت اپل با OpenTable باعث شده است سیری بتواند خودش رستوران رزرو کند! از طریق وب‌سایت Rotten Tomatoes اطلاعات فیلم‌های روز را می‌دهد و تریلرشان را پخش می‌کند و اطلاعاتی از قبیل بازیگران، کارگردان و… ارائه می‌کند.

برای اجرای یک نرم‌افزار نیز کافی است بگوییم، Play نام فلان نرم‌افزاراست. سیری همچنین می‌تواند در توییتر نیز پست بگذارد.

گفته می‌شد که استیو جابز پیش از مرگش به‌دنبال تولید خودرویی به‌اصطلاح «iCar» بود. متاسفانه او قبل از آن که بتواند نمونه‌های اولیه این خودرو را ببیند، فوت کرد.

اپل از Eyes Free رونمایی کرد. این شرکت که در همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی از جمله BMW، GM، Mercedes، آئودی، جگوار، لندرور و هوندا است، می‌خواهد دکمه خاصی روی فرمان تعبیه کند که بتواند سیری را هنگام رانندگی نیز فعال کرده و دست‌ها هیچ‌وقت از روی فرمان برداشته نشود.

سیری همچنین به ۲۰ زبان جدید مسلط شده است و دیگر مخصوص آیفون ۴s نیست و برای آیپد جدید نیز عرضه شده است.

پیوند با فیس‌بوک

درست همانند توییتر که در iOS 5 به بنیان سیستم‌عامل نفوذ کرد، فیس‌بوک نیز در بخش‌های مختلف این سیستم‌عامل دیده می‌شود. مستقیما می‌توان از طریق notification bar به ارسال status در فیس‌بوک پرداخت.

همچنین دوستان فیس‌بوکی در بخش contact گنجانده می‌شوند و رویدادها، تولدها و تقویم‌هایشان نیز قابل دسترسی است. با این امکانات به‌نظر می‌رسد دیگر نیازی به حضور تلفن‌های فیس‌بوکی نیست!

خداحافظ Google Maps

بعد از شایعه‌سازی‌های بسیار، اپل بالاخره گوگل مپس را کنار گذاشت. چرا؟ چون معتقد است نرم‌افزار نقشه خودش بهتر است.

این نرم‌افزار وضعیت ترافیکی را گزارش می‌کند، از تصادفات خبر می‌دهد و می‌تواند مسیرهایی را که در لحظه تصادفی رخ داده و باعث ترافیک شده است از فهرست توصیه‌های خودش خارج کند. سیستم تشخیص تصادفات اپل از طریق گزارش‌های بی‌نام مردمی تامین می‌شود.

علاوه بر اینها، سیستم نقشه اپل به‌صورت سه‌بعدی است و می‌توان نقشه دقیق شهرها را به‌صورت سه‌بعدی و از دید «پرنده» مشاهده کرد.

گفته می‌شود این سیستم نقشه‌برداری بسیار دقیق و سریع است و در آیپد جدید که پردازنده‌ای چهارهسته‌ای دارد، بهتر کار می‌کند.

کنفرانس WWDC حاوی رویدادهای خوب دیگری برای طرفداران اپل بود.

از میان آنها می‌توان به محصولات جدید زیر اشاره کرد:‌

نرم‌افزار Passbook: برای ذخیره بلیت‌ها، کارت‌های فروشگاه‌ها، کوپن‌ها و دیگر اشیای دیجیتال به‌کار می‌رود.

نرم‌افزار FaceTime روی ۳G: بالاخره این قابلیت به سرویس FaceTime اضافه شد، اما اپل هشدار داده است کاربران مواظب هزینه سرویس دیتای خود باشند.

پاسخ با پیغام از پیش تعیین‌شده: اگر کسی با آیفون تماس گرفت و نمی‌توانستید پاسخ دهید، دکمه جدیدی قرار دارد که در آن می‌توانید با یک پیغام متنی مثلا «بعدا تماس می‌گیرم» به مخاطب پاسخ ندهید.

مزاحم نشوید:‌حالت جدیدی در iOS6 که پیغام‌های متنی را دریافت می‌کند، اما نه ویبره‌ای در کار است و نه چراغی روشن می‌شود و مناسب زمان خواب است.

یکتاشدن شناسه اپل با شماره تلفن: اگر کسی با فیس‌تایم تماس گرفت، می‌توان از طریق مک یا آیپد به ‌او پاسخ داد.

سافاری: اضافه شدن قابلیت‌های iCloud در این مرورگر، مشاهده آفلاین مطالب و ارسال تصاویر به هر وب‌سایتی از طریق نوار منو.

اشتراک‌گذاری تصاویر: تصاویر و دوستانتان را انتخاب کنید، خود اپل باقی کارها را انجام می‌دهد. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.