سیسکو: فروش تجهیزات‌مان به ایران را تحمل نمی‌کنیم

سیسکو: فروش تجهیزات‌مان به ایران را تحمل نمی‌کنیم

شرکت آمریکایی سیسکو اعلام کرده است که فروش تجهیزاتش به کشورهای مشمول قوانین تحریم آمریکا را از این پس تاب نخواهد آورد و با عاملان مستقیم و غیرمستقیم آن برخورد خواهد کرد.
به گزارش عصر ارتباط، به‌دنبال اتهام به دو شرکت چینی هواوی و ZTE مبنی بر فروش تجهیزات مایکروسافت، Hewlett-Packard، اوراکل، سیسکو، دل، جونیپر و سیمانتک به شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های آمریکایی روابط‌شان با این دو شرکت را قطع کردند.

کمیته اطلاعات مجلس ایالات متحده آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از بررسی طولانی فعالیت‌های هواوی و ZTE، تصمیم گرفته شده که هرگونه روابط شرکت‌های آمریکایی با این دو تامین‌کننده چینی تجهیزات مخابراتی قطع شود.

در این گزارش آمده است که هرگونه فعالیت آتی با آن‌ها باید از سوی رگولاتورها قطع شود و بدون اشاره صریح به وجود هر‌گونه مستندی مبنی بر نقض قوانین تحریم از سوی این چینی‌ها و رابطه‌شان با دولت چین و ارتش آن، ممنوعیت همکاری با آنها صادر شده است.

در میان شرکت‌های آمریکایی، سیسکو‌سیستمز، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات شبکه اعلام کرده است که روابطش را با شرکت چینی ZTE قطع می‌کند.

به دنبال اتهامات به این شرکت چینی مبنی بر فروش تجهیزات شبکه سیسکو به ایران و نقض قوانین تحریم علیه ایران، این شرکت آمریکایی تصمیم گرفته روابط تجاری خود با ZTE متوقف کند. این اتهامات درحالی است که هواوی چندی پیش با انتشار گزارش ۲۴ صفحه‌ای به دفاع از خود و معاملاتش با کشورهای مشمول تحریم پرداخت.

بلومبرگ به نقل از جان ارنهاردت، سخنگوی سیسکوی کالیفرنیا نوشته است که سیسکو از این پس روابطی با ZTE نخواهد داشت.

شرکت‌های ZTE و هواوی چین متهم هستند که فرصت‌هایی را برای تامین تجهیزات آمریکایی سیسکو برای ایران فراهم کرده‌اند و قوانین آمریکایی تحریم علیه ایران را زیر پا گذاشته‌اند.

رویترز نیز به نقل از جان چمبر، مدیر ارشد اجرایی سیسکو گفته است که این شرکت هیچ‌گونه فروش مستقیم و غیرمستقیم تجهیزاتش را به کشورهای تحت تحریم آمریکا از جمله ایران تحمل نمی‌کند.

او افزوده است که در صورت مشاهده هرگونه معامله تجهیزاتش و فروش آنها به کشورهای تحریم شده با عاملان آن به سختی برخورد خواهد کرد و به آمریکا و متحدانش اطمینان داده است که از این پس هیچ‌کس شاهد چنین اقدامی نخواهد بود.

هواوی به همراه رقیب بومی خود یعنی ZTE طی ماه‌های اخیر با موشکافی و بررسی‌های دقیق از سوی اعضای کنگره آمریکا به‌دلیل معامله با ایران مواجه شده‌اند؛ کشوری که موضوع تحریم‌های اقتصادی آمریکا است و دیگر کشورهای خارجی نیز از همکاری تجاری با آن منع شده‌اند.

قانون‌گذاران آمریکایی سال گذشته از دپارتمان خزانه‌داری این کشور خواستند فعالیت‌های هواوی و ZTE در ایران را بررسی کند و در این میان ZTE بیش از هواوی در کانون توجه قرار گرفت.

در ماه جولای گذشته، بیش از ۱۲ قانون‌گذار آمریکایی نیز با امضای نامه‌ای خطاب به تیموتی گیتنر، دبیر خزانه‌داری آمریکا خواستار فوریت بررسی فروش و تامین تجهیزات برای شرکت مخابرات ایران و فروش فناوری‌های آمریکایی ممنوع‌الفروش شده به ایران تحت قوانین تحریم‌های اخیر علیه ایران از سوی ZTE شدند.

ظاهرا ZTE به‌دلیل وجود برخی حفره‌های امنیتی در برخی محصولاتش که در آمریکا فروخته مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفت و لابه‌لای آنها ماجرای امضای قرارداد تامین نرم‌افزارهای کامپیوتری و تجهیزات تحریمی ساخته شده توسط مایکروسافت، Hewlett-Packard، اوراکل، سیسکو، دل، جونیپر و سیمانتک به شرکت مخابرات ایران مشخص شد.

طبق برآوردهای آماری، نوکیا زیمنس با ۲۷ درصد سهم از شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را نسبت به وندورهای دیگر رقیبان دارد و پس از آن هواوی با ۲۳ درصد، ZTE با ۲۲ درصد، اریکسون با ۱۰ درصد، آلکاتل ۹ درصد و دیگر وندورها ۹ درصد باقی‌مانده قرار دارند.

در‌حالی‌که برآوردهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی با سهم ۳۸ درصدی خود از شبکه ارتباطی ایرانسل بیشترین سهم را در این شبکه به‌دست آورده که پس از این شرکت، اریکسون با ۳۲ درصد و نوکیا- زیمنس با ۳۰ درصد تجهیزات در شبکه ایرانسل حضور دارند.

هواوی به‌خاطر مزایده‌ها و مناقصه‌هایی که اخیرا برای توسعه شبکه زیرساخت کشور برگزار شد، توانسته با کنار‌زدن رقیب آمریکایی خود، سهمش را از تجهیزات زیرساخت ارتباطی کشور به ۲۶ درصد برساند و سیسکو را با ۱۸ درصد به زیر بکشاند.

پس از آنها آلکاتل با ۱۸، نوکیا- زیمنس با ۱۲، ZTE با ۱۰، اریکسون با هفت و باقی شرکت‌ها با ۹ درصد قرار دارند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.