سینما بر شانه های ادبیات استوار شده است

۲۵م آذر ،

ادبیات دفاع مقدس در تقابل و تعامل با هنر به خصوص در سینما به عنوان نقطه آغاز اندیشه بر افکار نویسنده شایستگی خود را نشان داده است.

اهورا ایمان شاعر و ترانه سرای معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: فقط در سال های آغازین جنگ بود که به ادبیات دفاع مقدس اهمیت بیشتر داده می شد به طوریکه بعضی اشعار در قالب سرود، مارش، حماسه و نوحه ها به شکل یکسری آثار موسیقایی ارائه شد.
وی افزود: امروزه توجه چندانی به ادبیات دفاع مقدس نمی شود و آثار قابل توجهی در سطح جامعه ایجاد نشده است به طوریکه حتی چهار اثر داستانی خوب در کتابهای دانش آموزان وجود ندارد و آثارهایی که موجود هست خوب مدیریت نشده تا جایگاه شایسته ای پیدا کنند و جا را برای پژوهشگران این عرصه بازتر و فرصت بیشتری فراهم کنند.
اهورا ایمان در زمینه میزان توجه به ادبیات دفاع مقدس گفت: در سالهایی که  قبل جا داشت که رشته ادبیات در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری ادبیات دفاع مقدس را داشته باشیم ولی متاسفانه دانشگاهیان در این زمینه منفعل عمل می کنند.
وی افزود: این مسائل نشان دهنده این است که متولیان ساماندهی این امر خیلی جدی به این قضیه نگاه کرده اند یا اینکه توانایی معرفی یکسری آثار خوب را نداشته اند.
شاعر و ترانه سرای معاصر ما در زمینه رابطه ادبیات دفاع مقدس با سینما گفت: ادبیات دفاع مقدس در تقابل و تعامل با هنر به خصوص در سینما شایستگی خود را نشان داده است.
وی اظهار کرد: سینما بر شانه های ادبیات استوار شده و نقطه آغاز اندیشه بر افکار نویسنده است.
اهورا ایمان ادامه داد: در ساختار سینمایی ما ادبیات جایگاه تعریف شده ای نداشته است چرا که هم سینماگران و هم ادبای ما با ادبیات آشنایی کافی ندارند و بیشتر از توجه به افکار و محتوا در بند ابزار و چگونگی اثر می باشند.
وی اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم در سینمای جهان به ادبیات دفاع مقدس اهمیت بیشتری داده شده است چرا که ترانه های جنگ جایگاه ویژه ای دارند و آثار اقتباسی از ادبیات جنگ آثار شاهکاری بودند که سینماگران از آن استفاده کرده اند.

*مرکز نشر آثار دفاع مقدس پرورش دهنده آثار هنری جنگ است
اهورا ایمان در رابطه با راهکارهایی برای بهبود ادبیات دفاع مقدس اظهار کرد: پیشنهاد می‌دهم که در ایجاد آثار جای سفارش دهنده از دولت و ارگانهای دولتی با  مردم و جامعه تعویض شود.
وی ادامه داد: کارگردان نویسنده و یا شاعر باید با دلش و اعتقادش به سراغ ایجاد اثر برود و دغدغه های خود را ابراز کند و حمایت برعهده دولت باشد.
با اشاره به دو اثر موفق به نامهای “لیلی با من است” اثر کمال تبریزی و “از کرخه تا راین” اثر ابراهیم حاتمی کیا اظهار داشت: نویسندگان و کارگردانان این آثار دغدغه های ذهنی خود را  ابراز کرده اند به طوریکه هر بار تماشای این فیلم ها تازگی و زیبایی خاصی دارد.
وی در پایان در رابطه با یکی از فعالیتهای در حال انجام خود اظهار کرد: من جلساتی در رابطه با شعر و ترانه برگزار می کنم و از متولدین دهه شصت دعوت به شرکت در این جلسات کرده ام چرا که  متولدین این دهه دغدغه جنگ را دارند و فقط اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.
اهورا ایمان ادامه داد: من انتظار دارم که مرکز نشر آثار دفاع مقدس این استعدادها را کشف کنند و اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار آنان قرار دهند زیرا این اشخاص می توانند در آینده آثار خوب و واقعی ارائه دهند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.