سیگار نکشید تا کمر درد نگیرید!

موسوی با بیان اینکه افرادی که دچار پوکی استخوان هستند در معرض کمردردهای شدید قرار دارند، افزود: استفاده از داروهای کورتون که برای بیماری‌های روماتولوژی تجویز می‌شوند، نیز کمردرد ایجاد می‌کند.

یک فوق تخصص ارتوپدی گفت: کشیدن سیگار با کاهش جریان خون در بدن به دیسک‌ها، الیاف عضلانی و رباط‌های کمر آسیب رسانده و موجب تخریب آنها می‌شود.

دکتر سید احمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه اظهار کرد: از آنجا که با تخریب رباط‌ها و عضلات کمر توسط سیگار، حتی کوچک‌ترین ضربه به کمر آن را دچار مشکل می‌کند، با ترک سیگار می‌توان از بروز بسیاری از کمردردها جلوگیری کرد.

وی به ورزش به عنوان مهم‌ترین فاکتور پیشگیری اشاره کرد وافزود: با گنجاندن ورزش در برنامه زندگی روزانه و تقویت عضلات کمر و شکم که در پایدار نگه داشتن ستون کمری نقش عمده‌ای دارند، می‌توان تا حد زیادی از بروز کمردرد جلوگیری کرد.

این فوق تخصص ارتوپدی گفت: کمردردهای ناشی از بلند کردن بار سنگین در حالت نامناسب و انجام کارهای تکراری سبک نیز با اصلاح سبک زندگی و رعایت نکات لازم قابل پیشگیری است.

موسوی اظهار کرد: کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست و حدود ۸۰ درصد مردم به آن دچار می‌شوند که شایع‌ترین علت آن ناشی از انجام کارهای سنگین و قرار گرفتن در وضعیت نامناسب در زمان طولانی است که با وارد کردن فشار به عضلات کمر، رباط‌ها و دیسک‌ها دردهای شدیدی را در بدن فرد ایجاد می‌کند.

وی افزود: تقریبا یک درصد کمردردها هم به دلیل برخی مشکلات جدی در ناحیه کمر و برخی بیماری‌هاست که از آنها می‌توان آرتروز مهره‌های کمر، تخریب دیسک‌های کمری و فشار به کانال نخاعی، جابجایی‌ها و شکستگی‌های مهره کمری را نام برد.

وی ادامه داد: اختلاف طول اندام‌های تحتانی بر اثر شکستنی یا قطع پاها و استفاده از پروتزهای نامناسب، آرتروز و عفونت‌های لگن، رماتیسم و پوکی استخوان نیز از علل شایع کمردرد هستند.

موسوی با اشاره به بروز دردهای عصبی در ناحیه کمر، افزود: دردهای سیاتیکی که بر اثر فشار بر عصب سیاتیک به وجود می‌آید بسته به اینکه کدام ریشه عصبی تحت فشار دیسک‌ها باشد یک قسمتی از عصب سیاتیک را به درد آورده و در قسمت‌ خاصی از بدن خود را نشان می‌دهد. مثلا اگر ریشه‌های بالایی کمر دچار مشکل شده باشد بیشتر در قسمت ران درد ایجاد می‌شود تا مچ پاها.

به گفته وی، ۲۲ درصد از علل کم‌تر شایع کمردرد را مشکلات مفصل، لگن و پاها تشکیل می‌دهند و با درمان مشکلات این قسمت‌ها می‌توان کمردرد ناشی از آن را هم درمان کرد. مثلا اگر کسی دچار آرتروز لگن باشد با درمان آن در ناحیه کمر احساس درد نخواهد داشت.

این فوق تخصص ارتوپدی گفت: درمان کمردرد بستگی به مدت آنها دارد. به طورکلی اگر کمردردها کمتر از یک ماه طول بکشند کمردردهای حاد و اگر بین یک تا سه ماه به طول بینجامد، تحت حاد و بیش از سه ماه کمردردهای مزمن هستند. از آنجا که بیشتر کمردردها، حاد هستند و بر اثر انجام کارهای سنگین ایجاد می‌شوند نیازی به مراجعه به پزشک نداشته و با یک استراحت کوتاه درمان می‌شوند.

موسوی افزود: در حالت عادی زمانی مراجعه به پزشک الزامی است که بیمار بر اثر تصادف یا ورود ضربه محکم به کمر دچار مشکل شده باشد. اما در افراد بالای ۵۰ سال با برخورد هر ضربه‌ای حتی بسیار کوچک فرد حتما باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد. در سالمندان بالای ۷۰ سال نیز با احساس هرگونه درد در کمر حتی بدون اصابت هیچ ضربه‌ای مراجعه به متخصص الزامی است.

وی با بیان اینکه عفونت‌های داخلی در بروز کمردردها نقش دارند، افزود: اگر فردی در مدت کوتاهی شاهد کاهش وزن شدید در خود باشد و همراه آن کمردرد هم داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند. زیرا ممکن است فرد به یک بیماری عفونی مبتلا باشد. همچنین اگر کسی دچار تب‌های شدید شود و آن تب هم به بیماری‌های تنفسی و دستگاه گوارشی مربوط نباشد حتما باید معاینه شود مثلا یکی از نشانه‌های تب مالت، تب همراه با کمردرد است که با شناسایی سریع به راحتی قابل درمان است.

موسوی با بیان اینکه افرادی که دچار پوکی استخوان هستند در معرض کمردردهای شدید قرار دارند، افزود: استفاده از داروهای کورتون که برای بیماری‌های روماتولوژی تجویز می‌شوند، نیز کمردرد ایجاد می‌کند.

این متخصص ازتوپدی با تاکید بر اینکه به طور کلی بیماران نباید برای هر کمردردی به سراغ عمل جراحی بروند، افزود: عمل جراحی فقط زمانی تجویز می‌شود که علت کمردرد کاملا مشخص و جزء همان علل کمتر شایع (یک درصد) باشد و علاوه بر آن بیمار در راه رفتن مشکل داشته و در مواردی دچار بی‌حسی شده باشد.

وی ادامه داد: ممکن است در مواردی پس از عمل جراحی فرد بهبود پیدا نکند که این مشکل ممکن است به این علت به وجود آید که علت کمردرد کاملا برای پزشک مشخص نبوده و فرد برای چیز دیگری عمل شده باشد.

به گفته دکتر موسوی، برخی گمان می‌کنند که استراحت‌های طولانی در بهبود کمردرد موثر است در حالی که استراحت‌های طولانی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

وی تاکید کرد: هنگام استراحت بهترین وضعیتی که کم‌ترین فشار را به کمر وارد می‌کند خوابیدن به پهلوست.

این فوق تخصص ارتوپدی در پایان اظهار داشت: باید به مردم به خوبی اطلاع‌رسانی شود تا بتوانند با تنظیم وضعیت کاری خود، کیفیت زندگی‌شان را بالا ببرند و از آنجا که کمردرد یکی از مسائلی است که مردم را با مشکلات بسیاری مواجه کرده، اطلاع‌رسانی درست در پیشگیری و درمان آن بسیار موثر است و مردم می‌توانند با استفاده از دستورات صحیح از زندگی‌شان لذت ببرند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.