سیگار و افزایش خطر وقوع ذات‌الریه باکتریایی در اشخاص مبتلا به ایدز

۳۰م دیماه ،

افراد سیگاری مبتلابه اچ آی وی بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به ذات‌الریه باکتریایی می باشند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه BMC‌ مدیسین نتایج یک تحقیق در اشخاص مبتلا به ایدز نشان داده است که اشخاص سیگاری مبتلا به اچ آی وی نسبت به همتایانغیرسیگاری خود تا ۲ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به ذات‌الریه باکتریایی می باشند.

براساس این گزارش محققان با بازنگری مطالعات قبلی همچنین افزودند که به نظر می رسد سیگار کشیدن با ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خطر ابتلا به ذات‌الریه باکتریایی در این اشخاص در مقایسه باغیرسیگاری‌ها همراه بوده است اما ترک سیگار در این میان تا حدود یک سوم وقوع این خطر را کاهش می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: یافته‌های حاصل مستقل از تعداد CD4‌ ( گروهی از سلول‌های دفاعی بدن) و یا درمان‌های ضد رترو ویروسی در اشخاص مبتلا به ایدز بوده است.

به گفته محققان درستاست که استفاده از درمان‌های ضد رترو ویروسی بدان معنی است که اشخاص مبتلا به اچ آی وی می‌توانند یک طول عمر طبیعی داشته باشند اما با این حال این اشخاص هنوز هم بیش از بقیه در برابر افزایش خطرات بهداشتی قابل توجهی از جمله خطر ابتلا به ذات‌الریه نسبت به بقیه می باشند که در این میان به منظور جلوگیری از وقوع این بیماری تهدیدکننده برنامه ترک سیگار باید به عنوان بخشی از درمان اچ آی وی ترویج شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.