سپاهان چوب اشتباه‌های استقلال و پرسپولیس را می‌خورد/ شفر و استراماچونی چه گلی به سر ما زدند؟

یک کارشناس فوتبال از میدان دادن به مربیانی مانند نویدکیا، مجیدی و رحمتی دفاع کرد و گفت این مربیان با کار کردن در تیم‌های بزرگ پیشرفت می‌کنند.

سیدمهدی سیدصالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد سپاهان مقابل النصر عربستان که با نخستین تجربه مربیگری محرم نویدکیا در این تیم همراه بود و به شکست ۲ بر صفر ختم شد، گفت: نویدکیا در دوران بازیگری خود یک فوتبالیست خلاق و رو به جلو بود و این ویژگی را در دوران مربیگری خود هم نشان داد. او در اولین تجربه مربیگری خود دو هافبک هجومی و خلاق را در ترکیب ۳-۴-۴ به کار برد و محمد محبی و الغسانی وینگرهای چپ و راست سپاهان بودند. سپاهان چشم به ضدحملات داشت و در هنگام دفاع حریف را به زمین خودی می‌کشید تا از این طریق در ضدحملات به تیم عربستانی ضربه بزند. چندین موقعیت هم به دست آمد که بازیکنان سپاهان توانستند دروازه حریف را باز کنند.

او با اشاره به کیفیت بازیکنان خارجی النصر یادآور شد: عامل برتری النصر مقابل سپاهان بازیکنان خارجی بودند. النصر در گل نخست خود روی تجربه حمدالله به برتری رسید. گل دوم هم به همین شکل روی ناهماهنگی خط دفاعی و تیزهوشی حمدالله به ثمر رسید.

بازیکن سابق سپاهان با اشاره به ناهماهنگی خط دفاعی سپاهان گفت: در طول بازی ولسیانی و پورقاز دو مدافع مرکزی باکیفیت سپاهان به علت مصدومیت، چندان هماهنگ نبودند. در سمت راست و جپ خط دفاعی نیز دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن استفاده شده بودند تا با بستن کناره‌های زمین، به حریف ضدحمله بزنند. با این وجود سپاهان موقعیت‌هایی داشت که محبی، رفیعی، استنلی، میرزایی و … از دست دادند. تفاوت دو تیم حضور بازیکن باتجربه‌ای مانند حمدالله در النصر بود که هوش، ذکاوت و موقعیت شناسی خود را در گل دوم نشان داد.

سیدصالحی درباره نمایش پرسپولیس مقابل التعاون عربستان که به برتری یک بر صفر شاگردان گل‌محمدی منجر شد هم گفت: سپاهان در بازی نخست خود فقط یک بازیکن جدید داشت اما پرسپولیس از پنج بازیکن جدید خود استفاده کرد و ناهماهنگی در نیمه نخست مشهود بود و واکنش‌های خوب حامد لک، دروازه این تیم را نجات داد. در نیمه دوم شرایط پرسپولیس بهتر شد و روی تجربه خود توانستند التعاون را که روزهای خوبی را سپری نمی‌کند شکست دهند.

این کارشناس فوتبال درباره عملکرد شهرخودو در این مسابقات گفت: شهرخودرو یک تیم کم‌تجربه در این مسابقات است و با تیم‌های با سابقه‌ای مانند الهلال، پاختاکور و الاهلی هم‌گروه شده که امکانات زیادی هم در اختیار دارند. به جز بازیکنانی مانند اکبر صادقی، خلعتبری و محمد قاضی سایر بازیکنان این تیم تجربه حضور در آسیا را ندارند. مهدی رحمتی تیمی را گرفته که نمی‌تواند فعلا از بازیکنان جدیدش استفاده کند و چند بازیکن تاثیرگذار را هم از دست داده است.

این کارشناس فوتبال درباره سرنوشت تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو در این مسابقات گفت: بازی‌های این سه تیم در هفته چهارم بسیار اهمیت دارد. هر کدام بتوانند در این بازی به پیروزی برسند شرایط خودشان را برای صعود به مرجله بعد بهتر می‌کنند. پرسپولیس با پیروزی مقابل التعاون می‌تواند در بازی پنجم و شش مدیریت مناسبی داشته باشد و راهی مرحله بعد شود. سپاهان هم اگرچه سه امتیاز دارد اما با برتری مقابل النصر در بازی چهارم می‌تواند آماده صعود شود. گروه این تیم با حضور تیم‌های مدعی مانند النصر، السد و العین خطرناک است.

سیدصالحی در واکنش به انتقادات نسبت به استفاده از مربیان جوان و کم‌تجربه مانند نویدکیا، رحمتی، مجیدی و … خاطرنشان کرد: چه زمانی باید از این مربیان استفاده کنیم؟ وقتی ۵۵ سالشان شد زمان مناسبی است؟ به اعتقاد من این مربیان باید در تیم‌های بزرگ کار کنند تا سطح فنی خود را بالا ببرند. آیا مورینیو با کار کردن در تیم‌های کوچک به اینجا می‌رسید؟ ما باید به مربیانی مانند محرم نویدکیا یا فرهاد مجیدی روی بیاوریم. مربیانی مانند شفر، استراماچونی و … چه گلی به سر ما زدند؟

این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که منتقدان مشکلی با اسامی و چهره‌هایی مانند نویدکیا و مجیدی ندارند و معتقدند که آن‌ها می‌توانند در شروع مربیگری به عنوان دستیار سرمربیان دیگر فعالیت کنند و بعد از چند سال کسب تجربه، هدایت تیم‌هایی مانند سپاهان و استقلال را به عهده بگیرند، گفت: این موضوع به طرز فکر مربیانی مانند نویدکیا و مجیدی بستگی دارد. به اعتقاد من اگر یک مربی اصل مدیریت کردن را بلد باشد، در فوتبال ایران موفق می‌شود. سیستم‌ها یکی است اما مدیریت کردن مهم است. در هر حال برای محرم آرزوی موفقیت دارم.

سیدصالحی درباره وضع قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی در فوتبال ایران گفت: ما با این کار صورت مساله را پاک می کنیم. گناه تیمی مانند سپاهان که تاکنون در هیچ مراجع بین‌المللی محکوم نشده، چیست؟ به جای اینکه به امثال سپاهان خسته نباشید بگوییم و حمایت کنیم که بازیکن و مربی خارجی بگیرند، به خاطر مدیریت نامناسب دو تیم استقلال و پرسپولیس، برای همه قانون بدی وضع شده است.

او ادامه داد: نتیجه این تصمیم، افزایش قیمت سرسام‌آور فوتبالیست‌های معمولی در ایران است است. این تصمیم یک عقب‌گرد در فوتبال ماست. به جای اینکه روی قراردادهای نامناسب نظارت کنیم، تصمیم اشتباهی را اتخاذ کردیم. تا چند وقت قبل شاهد بودیم که تیم‌ها پول تهیه وسایل بهداشتی برای اجرای پروتکل‌های مربوط به کرونا را نداشتند اما الان قراردادهای چند میلیاردی منعقد می‌کنند. با اتفاقاتی که امثال رخ داده احتمالا چند تیم سال آینده ورشکسته می‌شوند و کمیته انضباطی پر از پرونده‌های مربوط به شکایت بازیکنان و مربیان خواهد شد.

انتهاب پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.