سپاه از منظر فرمانده معظم کل قوا

خبرگزاری آریا – پس از رحلت حضرت امام خمینى(ره) سخرانى‌هاى متعددى توسط فرمانده معظم کل قوا در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایراد شده است.این دیدارها حاوى مطالب بسیار مهمى براى دست‌اندرکاران سپاه بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دیدار رسمی خودشان با مسوولان دفاتر نمایندگى ولی فقیه در اسفند ۱۳۶۸ بقا و سلامت سپاه را با بقا و سلامت نظام مرتبط دانستند و در سخرانى بعدى عضویت در سپاه را افتخارى بزرگ عنوان فرمودند و آمادگى سپاه را خواستار شدند.
ایشان ویژگى فرمانده در سپاه را به طور خاص مطرح فرمودند و اهمیت پاسدار بودن را بسیار مهم اعلام کردند و درجه در سپاه را به عنوان تثبیت نمودن نظم معرفى نمودند و نعمت پاسدارى را از الطاف خداوند متعال اعلام فرمودند.
تهاجم فرهنگى در آن در چند سال پیش به همه گوشزد شد و تدام و افزایش معنویت را تاکید نمودند. مسوولیت در سپاه از منظر ایشان یک موهبت الهى است و میدان جنگ محلى براى کارآزمودگى و شناخت دقیق و محل آزمایش افراد است همچنین ویژگى‌هاى یک پاسدار و بسیجى بى‌نظیر است که باید از غفلت دورى شود و به بعد معنوى و عرفانى سپاه افزوده شود و سپاه به سمت بصیرت جهش کند و با تمام شدن جنگ باید در دیگر عرصه‏‌هاى جهاد وارد شوند؛ زیرا دشمن با تمام قوا در همه ابعاد قصد چنگ‌اندازى دارد و باید با افزایش احساس مسوولیت در بین کارکنان و با توجه با سرگذشت افتخار انگیز سپاه و دست‌یابى به دانش مورد نیاز روحیه مجاهدت را توسعه داد ایشان سپاه را نعمت خدا و مردمی مى‌دانند و کسوت سپاهیگرى را با ارزش عنوان فرمودند.

به گزارش خبرگزاری آریا ، در این مقاله مطالب مشروحى منتخب از سخنان گهربار مقام معظم رهبرى را آورده است.

۱- اهمیت بقا و سلامت سپاه:
مقام معظم رهبرى بقا و سلامت کشور را وابسته به بقا و سلامت سپاه دانستند و طى سخنانى این مهم را در جمع تعداى از مسوولان دفاتر نمایندگى ولى‌فقیه بدین شرح اعلام فرمودند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، یک نیروى نظامى است که بقا و سلامت او با بقا و سلامت نظام ارتباط نزدیکى دارد یعنى اگر این نیرو سالم و قوى باقى بماند به حسب موازین عادى نگرانى در مورد انقلاب و سلامت و بقاى‏آن باقى نخواهد ماند.

۲- افتخار عضویت در سپاه:
پاسدار بودن براى همه کارکنان سپاه یک شغل محسوب نمى‌شده است در همین راستا مقام معظم رهبرى که خود بسیجى و پاسدار مى‌باشند عضویت در سپاه و امنیت شغلى را چنین مطح مى‌فرمایند: عضویت در نیروهاى مسلح افتخار است و هیچ افتخارى هم براى یک ملت، معادل این‌گونه افتخارات نیست. هرکس عضو نیروهاى مسلح است اگر کسى بگوید من امنیت شغلى ندارم، باید اشکال را در خودش جستجو کند. باید دید در درونش چیست که احساس امنیت نمی‌کند. اگر کسی بگوید من آینده سازمان خودم را نمی‌دانم، باید دید ایراد در ذات او چیست، او را باید پیدا کرد والا آینده کاملا واضح و روشن است.

۳- آمادگى سپاه:
نیروهاى نظامى و به خصوص سپاه پاسداران براى مقابله با تهدیدهاى خارجى و داخلى در ابعاد مختلف ایجاد شده‌اند که همواره فرمانده کل قوا براى حفظ و توسعه آمادگى سپاه تأکید داشته‏‌اند و در این خصوص ایشان چنین فرمودند: در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، آمادگى باید بیشتر باشد ضمن این‌که نیروهاى سه‌گانه سپاه موظفند کارهای‌شان را انجام بدهند، نیروى زمینى در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، بخصوص نقش ویژه‏ دارد. امروز، اهمیت نیروى زمینى مضاعف است.

۴- ویژگى هاى فرماندهان سپاه:
تلاش و فعالیت کارکنان و بخصوص فرماندهان سپاه یک امر بسیار ضرورى است نتایج این تلاش خستگى‌ناپذیر را مى‌توان از عملکرد سپاه در دوران گذشته جستجو نمود. ایشان طى بیاناتى این موضوع را مورد تأکید قرار دادند. «فرمانده‏ى تنبل و خسته‏ بشو، فرمانده‏ی که از دنبال کردن کار، خیلى راحت صرف‏ نظر می‌کند، هرگز فرمانده‏ى موفقى نخواهد بود.» فحاش نباشید، بددهنى چیز بدى است؛ لیکن سهل‏ انگارى در این کارها هم بد است. رفیق و غیررفیق را هم ملاحظه نکنید، در رودربایستى هم گیر نکنید؛ آیین‏‌نامه‏ انضباطى را با قدرت تمام اعمال نمایید.»

۵- اهیمت پاسدار بودن:
روز سوم شعبان هر سال مقارن با میلاد بزرگ پرچم دار اسلام و شهادت به عنوان روز پاسدار انتخاب شده است و عنوان پاسدار یادآور روزهاى عشق و شهادت و صدها خوبی دیگر است و این واقیت را از فرمایشات مقام معظم رهبرى بیشتر مى‌توان دریافت. عنوان پاسدار، یادگار روزهاى افتخار براى همه‏ دوران تاریخ ما در آینده، و یادگار لحظه‏‌هاى حساس این انقلاب است؛ که اگر پاسدار نبود، هیچ چیزى نبود و هیچ چیزى‏ نمى ماند اگر عنوان پاسدار بر ما صدق کرد، آن‏ وقت این سمت ارزش پیدا می‌کند و همان چیز عزیز، همان کوثر تمام نشدنى و همان کرامت الهى خواهد بود خصوصیات عنوان پاسدار را براى خودتان حفظ کنید، اسم کافی نیست. باید عنوان واقعا صدق کند قدم اول، گذشتن از یک چیز کمتر از جان، از یک چیز کوچک، از یک نام، از یک نشان، از یک احترام، از یک ارزش مادى، از یک خانه‏ خوب، از یک ماشین، از یک پول است. اگر توانستیم از این‌ها بگذریم، از جان هم راحت می‌توانیم بگذریم.

۶- درجه در سپاه:
سپاه پاسداران مانند سایر نیروهاى نظامی مشابه، طى فرایندى داراى درجه و علایم نظامى شدند و درجه فقط براى تحکیم و تقویت نظم و انظباط در سپاه هدف بوده است. منظور و معناى این تصمیم را از سخنان فرمانده کل قوا چنین برداشت خواهیم کرد. معناى درجه، به طور دقیق، ارزشگذارى بر فداکاری‌هاى بى‌حد و اندازه‏ یک فداکار ایثارگر نیست و نمی‌تواند باشد. درجه، یک علامت و نشانه است. پشت این علامت، خیلى چیزها هست که باید دقیقا با درجه حاصل بشود. درجه، به معناى یک نظم دقیق و تعیین موضع و ارتباط ویژه در میان کسانى است که در خدمت دفاع از انقلاب و کشورند. این نظم و این سامان منظم باید حتما با درجه، حضور و وجود پیدا کند؛ والا درجه بى ‏معنا خواهد شد.

۷- نعمت پاسدار بودن:
خداوند متعال براى انسان‌ها و بخصوص مسلمانان نعمت‌هاى فراوانى را عطا فرموده‌اند و این نعمت‌ها براى مؤمنین و خواص از ویژگى‌هایى برخوردار مى‌باشد نعمت پاسدارى نیز از نعمت‌هاى بى‌نظیر به پاسدران است اهمیت این الطاف از دیدگاه فرمانده کل قوا چنین است «شما الطافى را از سوى خداى متعال دریافت کرده‌اید، که هر یک از این‌ها، براى کسى ‏که آن را ندارد، خیلى شوق‌آور و آرزو بر انگیزاست. مجموعه این الطاف، در شماست. اوّل این‏‌که جوانید، ثانیا، دل‌هاى شما در طریق هدایت قرار دارد. نعمت دیگرى که خیلى مهم است، نعمت جهاد است که شما بحمدالله یک جهاد پرشور استثنایى کم‌نظیر را با پوست و گوشت و رگ و پِى خودتان لمس کردید و سختی‌هایش را دیدید حسابِ دو دوتا چهارتاست. وقتى کار براى خدا باشد، هرقدر عقلِ انسان بیشتر و تیزتر باشد، فداکارى او بیشتر خواهد شد؛ چون مى‌داند که این همه عمر گذراندن، در دنیا تلاش کردن، عرق ریختن، فکر کردن، دویدن، پول به ‏دست آوردن و کیف و عیش کردن، از بین مى‌رود. هرچه کام بیشتر باشد، ناکامى بیشتر مى‌شود. هیچ عاملى نمى‌تواند کارى را که شما براى خدا کردید از بین ببرد. فقط یک عامل مى‌تواند و آن خودِ شما هستید. اگر انسان راه خدا را پیدا کرد و یاد گرفت که چگونه کار را براى خدا انجام دهد، آن وقت مى‌بینید که این عشق به کار، چقدر کار را آسان خواهد کرد.

۸- تهاجم فرهنگى:
مقام معظم رهبرى با روشنگرى مبتنى بر بصیرت و آگاهى بالایى از سال‌ها قبل تهاجم و شبیخون فرهنگى را براى عموم مردم و کارکنان سپاه اعلام فرمودند و ضرورت ایجاد آمادگى براى مقابله با آن را خواستار شدند. اگر مى‌بینید که مسأله تهاجم فرهنگى یا شبیخون فرهنگى یا قتل عام فرهنگى در این کشور به‏شدّت از طرف دشمن دنبال مى‌شود؛ اگر مى‌بینید که تبلیغات دشمن در همه جاى دنیا روى جمهورى اسلامى بیش از جاهاى دیگر متمرکز است و اگر مى‌بینید که دائم تلاش مى‌کنند ذهن ملت بخصوص جوانان و مؤمنین را در داخل جمهورى اسلامى تصرّف کنند، به همین سبب است. دشمن و نهادهاى دشمن، بر اثر تجربه فهمیده‌اند که انسان، آسیب‌پذیر است. بارِ سنگینِ حفظِ این امانتِ الهى که امانت پیغمبران است، بر دوش شماست. جمهورى اسلامى، امانتِ تاریخى انبیاى عظام الهى است. آرزوى موسى و عیسى و آرزوى ‏همه اولیا و ائمّه بزرگوار ماست که امروز تحقّق پیدا کرده است به یاد بیاورید که چطور به فکر هیچ چیز در این دنیا نبودید! به فکر مال، ثروت، خانه، زندگى، پدر و مادر، عیال و فرزند نبودید! اگر کسى به شما مى‏‌گفت که مى‏‌خواهیم یک خانه خیلى خوب، در فلان جاى شهر به شما بدهیم، به او مى‌خندیدید.

۹- مسوولیت در سپاه:
مسوولیت یعنى کسى که مورد سوال قرار مى‌گیرد و در این دنیا و آخرت باید در برابر مسوولیتى که دارد پاسخگو باشد اما قبول مسوولیت در سپاه یک موهبت الهى محسوب مى‌شود که ایشان طى سخنانى چنین فرمودند: «برادران عزیز! مسوولیت در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را یک موهبت الهى‏ بدانید. در درون خودتان صحنه‏‌اى از ارتباط با خداى متعال بیارایید. این چیزى است که در زندگى شخصى، در زندگى سیاسى، در اداره کشور، در دم مرگ، در عرصه محضر پروردگار، در یوم الشّهود، در لقاء با اولیاءالله و ان‏‌شاءالله در بهشت برین پروردگار به کار شما خواهد آمد. رابطه‌تان را با خداى متعال محکم کنید؛ حرف بزنید و از او بخواهید. مخلصانه و صادقانه با او پیمان ببندید و به آن پیمان متعهّد بمانید. شما جوانید. حیف است که این دل‌هاى پاک و نورانى و روح‌هاى آماده، به چیزى غیر از یاد خدا و محبّت پروردگار آلوده شود. دنیا را فقط ابزار بدانید.

۱۰ـ میدان آزمون:
حق و باطل و خوبى‌ها و بدى‌ها را در میدان آزمایش و محل آزمون مى‌توان سنجید محل آزمایش انسان‌ها در میدان جنگ است که به سادگى مى‌توان افراد را مورد سنجش قرار داد در این خصوص ایشان فرمودند” میدان جنگ، میدان آزمون است. مثل همین بوته زرگرى است که وقتى طلا را در آن مى‌گذارند و حرارت مى‏‌دهند، ناخالصی‌ها خودش را نشان مى‌دهد، والاّ تا وقتى که به شکل انگشتر است و در دست کسى قرار دارد، معلوم نمى‌شود کدامیک عیارش بالا و یا پایین است.”

۱۱- ظواهر در سپاه:
نظامى یعنى نظم در ابعاد مختلف اما در سپاه منظور فقط نظم ظاهرى نیست و نظم دو وجه دارد نظم ظاهرى و نظم معنوى که هر دوى این‏‌ها مورد تاکید بوده است و مقام معظم رهبرى منظورشان را به طور دقیق اعلام فرموده‏‌اند «بعضى خیال مى‏‌کنند اگر ما روى ظواهر یا لباس نظامى یا نظام جمع و این قبیل چیزها تکیه کنیم، کفایت مى‌کند اما این سطحى‌نگرى است هر ظاهرى در این عرصه و میدان، حکایت از یک امر واقعى و باطنى مى‌کند. نظم ظاهرى، نظم رفتارى و نظمِ در میدان جنگ را به ارمغان مى‌آورد و نظم در جبهه‌بندى عظیم جهانى را به ما مى‌دهد.»

۱۲- پیشرو بودن پاسداران:
جوانان بسیجى و پاسدار در همه عرصه‏‌هاى دانش و عمل باید پیشرو باشند و این اقدام در ابعاد دین و معنویت در سپاه باید چشمگیر و مشهود باشد از دیگاه فرمانده کل قوا چنین اعلام شده است. همین پاسداران و بسیجی‌ها، واقعا بهترین جوانانند که در میدان علم و دین و جهاد، پیشرو هستند در کجا چنین جوانانى را سراغ داریم؟

۱۳- دورى از غفلت در سپاه:
غفلت براى هر انسانى پشیمانى مى‌آورد و منجر به عقب ماندگى مى‌گردد. شما جوانان عزیز؛ شما کسانى که راه خدا و اتّکاء به خدا را آزمودید و تجربه کردید و فواید آن را درک کردید، برکات اتّکال به خدا را در رفتار امام و در رفتار خودتان در جنگ مشاهده کردید، این راه روشن را نباید لحظه‏ اى مورد غفلت قرار دهید. نام مبارک امام حسین علیه ‏السّلام، یاد و زندگى ‏و تاریخ آن بزرگوار، همه براى ما درس است. این درس‌ها را باید فرابگیریم. آن‌ها را در زندگى خودمان باید پیاده کنیم.

۱۴- معنویت در سپاه:
یکى از امتیازات سپاه معنویت آن است براى‏ ارتقاى معنویت راه‌هاى مختلفى وجود دارد که ارتباط با قرآن و دعا مى‌تواند محور همه روش‌ها قرار گیرد. تأکید مقام معظم رهبرى در این خصوص چنین است «بعد معنوى و عرفانى است که بخصوص در دعاى عرفه به شکل عجیبى نمایان است ما مثل دعاى عرفه کمتر دعایى را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانى دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبى ‏در آن باشد دعاى خیلى عجیبى است دعاى دیگرى ‏مربوط به روز عرفه در صحیفه سجادیه هست، وقتى که با خدا راز و نیاز مى‏‌کنید از جمله چیزهایى که مى‌خواهید، علاج همین مشکلات درونى و نفسانى است.»

۱۵- راه نجات از استکبار:
سپاه همواره براى مردم امیدبخش بوده است و رهبر معظم انقلاب ویزگى سپاه را در افرادى ‏مؤمن، آگاه و شجاع دانستند که با بصیرت مانند چراغ مه شکن حق از باطل را تشخیص مى‌دهند و به عنوان خواص از پاسداران انتظار دارند» مجموعه شما، مجموعه‌اى مؤمن، آگاه، شجاع، بصیر و در راه خدا، در راه نجات ایران و ایرانى و نجات همه مستضعفان عالم از چنگال‌هاى ظلم و استکبار بوده‏‌اید و هستید و ان‏‌شاءالله خواهید بود.»

۱۶- راه شهادت همچنان باز است:
جنگ دانشگاهى بود که راه شهادت را براى مؤمنان خدا باز نمود و پس از جنگ همچنان راه مجتهدت و جهاد ادامه پیدا کرد شهدایى مانند صیاد شیرازى و احمد کاظمى و دوستانشان از این فیض بهره‌مند شدند. بعضى تصوّر کردند که با تمام شدن جنگ، شمع فروزان معنویت هم در دل‌ها خواهد مرد و خاموش خواهد شد. این اشتباه بود. عدّه‌اى از جوانان پاک و مؤمن ما در همان روز با شنیدن قضیه ختم جنگ، عزا گرفتند و فکر کردند که درهاى شهادت و معنویت بسته شد و ما در حصارها ماندیم. بهشت صفا و معنویت الهى درهاى متعدّد دارد شما جوانان، اوّلاً قدر خودتان را بدانید. ثانیا قدر لباس نظامى، لباس سپاهى و لباس بسیجى را بدانید. ثالثا قدر این ضوابط و مقرّرات را که مى‏‌تواند در قاعده‌ها و میزان ها و مقدارهاى لازم، شما را حفظ کند، بدانید و آن‌ها را به طور کامل رعایت کنید. قدر موجودی‌هاى خودتان را از سلاح، تجهیزات، امکانات، ماشین ‏آلات، ابزار و وسایل بدانید و آن‌ها را نگه دارید، عزیزان من! بعضى از سرمایه‏‌هاى معنوى، با همه‏ ارزشى که دارند، نیازمند حفظ کردند. مثلاً محبّت را باید حفظ کرد؛ مثل گیاهى است که اگر به آن نرسیدید، از دست خواهد رفت. ایمان از این قبیل است. ایمان را باید حفظ کنید.

۱۷- زیاده خواهى استکبار:
استکبار جهانى که در رآس آن آمریکاى جنایتکار از اول پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى در پى سنگ‌اندازی در میسر انقلاب اسلامى بوده که با هوشیارى و بصیرت مردم فهیم و پاسداران ناموفق و مایوس شده است. مقام معظم رهبرى این موضوع را مورد تآکید خود قرار داده‌اند. عزیزان من! امروز استکبار در همه جاى دنیایى که می‌خواهد بر آن چنگ بیندازد، با سه عامل کار خود را پیش مى‏‌برد و تلاش مى‌کند در این‏‌جایى که نشسته‌اید ، تا به ‏حال این سه عامل او کارگر نشده است. یک عامل، عامل مالى است؛ یک عامل، عامل نظامى ‏است؛ یک عامل، عامل تبلیغى است. به وسیله عامل مالى، انسان‌ها را مى‌خرند.

۱۸- احساس مسوولیت در سپاه:
احساس مسوولیت در سپاه همواره به عنوان یک شاخص مهم مورد توجه کارکنان سپاه بوده است و یکى از دلایل موفقیت آن را مى‌توان تاکید بر این موضوع دانست در این ضمینه مقم معظم رهبرى چنین مى‌فرمایند. شما جوانان بسیجى و سپاهى و جوانان مؤمن که آگاهى را با احساس مسوولیت و شور و شعور همراه کردید. شما صَفوه و زبده جوانان این روزگار و جامعه ما هستید.

۱۹- سابقه درخشان سپاه:
هر مجوعه‌اى را معمولاً با گذشته، حال و آینده آن مورد سنجش قرار مى‌دهند سپاه داراى گذشته و حال درخشانى است و بر همین اساس مى‌توان آینده موفقى را براى سپاه پیش‌بینى نمود سرگذشت سپاه، یک سرگذشت درس‌آموز و قابل تأمّل و قابل بهره‏‌بردارى براى نسل‌هاى متعاقب ما هم امروز و هم در آینده است. این‏‌که مجموعه‌اى با الهام از تکلیف الهى و احساس وظیفه و شناخت نیاز زمان به ‏وجود آید، رشد کند و عناصر مورد نیاز خود را از مجموعه جوانان و عناصر مؤمن جامعه جذب کند. امروز هم بعد از گذشت این سال‌هاى پرحادثه و پرنشیب و فراز، وقتى که به بدنه سپاه مجموعه این سازمان نگاه مى‌کنیم، همان خصوصیات، همان جهت‌گیرى و همان توانایى را در آن مشاهده مى‌کنیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مجموعه‌اى است که وجودش امروز براى کشور و ملت ایران و همه هدف‌هاى والایى که این ملت براى خودش ترسیم کرده است، ضرورى و لازم است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى فقط براى یک مجموعه نظامى نیست. آن گذشته را فراموش نکنید. از آن گذشته و از همه تجربه‏‌هاى مثبتى که مى‌توانست شما را پیش ببرد حدّاکثر استفاده را بکنید، که خوشبختانه همه این‌ها هم مدوّن و مضبوط است.

۲۰- ارج نهادن خصوصیات سپاه:
بندگان خداوند باید در همه حال شاکر الطاف و عنایات خالق خود باشند در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى این شکرگذارى بیشتر از جاهاى ‏دیگر باید مشهود باشد مقام معظم رهبرى با بصیرتى عالى براى پاسداران توصیه‏‌هاى لازم را در این خصوص چنین فرموده اند. “روز سوم شعبان را که بحق روز پاسدار نام گرفته است و مجموعه شما از جمله این مجموعه‏ هاى مؤمن است. سپاه پاسداران را با همان عناصر ارزشمندى که با آن به وجود آمد و با آن توانست در مقابل دشمنان قدرت‏ نمایى کند و از امنیت مرزها و از استقلال ملى دفاع نماید؛ با همان خصوصیات و با همان پایه‏‌هاى مستحکم، حفظ کنید و قدر بدانید و ارج بنهید. یکى از آن مراکزى که دشمن با آن به ‏شدّت دشمن است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ‏است.»

۲۱- مجاهدت در راه خدا:
پاسداران با خدمت در سپاه براى خدا مجاهدت مى کنند و از امام حسین(ع) درس مجاهدت را فرا گرفته اند در این زمینه فرمانده معظم کل قوا چنین فرموده‌اند”پاسداران براى خدا مجاهدت کردند. روز پاسدار، روز ولادت حسین‏‌بن‏ على علیه‏ السّلام است؛ یعنى مظهر مجاهدت خالص و پاک براى خدا. این مجاهدت اگر از سوى مردم جواب داده شد، مثل مجاهدت نبى ‏اکرم مى‌شود که حکومت اسلامى را به ‏وجود آورد و تاریخ را عوض کرد پاسدارى، یک فرهنگ است؛ یک فرهنگ عزّت و افتخار است. پاسدارى از دین و انقلاب که امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مجسّم است نسل اوّلِ جهاد و شهادت، خوب امتحانى داد؛ نسل‌هاى دوم و سومِ جهاد و شهادت هم به فضل پروردگار با نورانیّتى که امروز انسان در نسل جوان مشاهده مى‌کند، آن روزى که لازم باشد، امتحان بسیار خوبى خواهند داد.»

۲۲- سپاه بازوى توانمند ملت ایران:
«بحمداللَّه خداى متعال نعمت خود را بر مجموعه‏ سپاه به عنوان یک بازوى تواناى ملت ایران تمام کرده است. همچنان که در آغاز، پیدایش سپاه، انگیزه‏ عشق و خدمتِ همراه با اخلاص داشت و به معناى واقعى کلمه، خلأ عظیمى را پُر کرد، امروز هم انسان مى‌بیند و احساس مى‌کند که مجموعه‏ سپاه، برخوردار از نعمت‌هاى بزرگ معنوى و هدایت و کمک الهى در ادامه‏ همین خدمات ارزنده و حضور پُربرکت است. ایمان و انگیزه و روحیه در کنار آموزش، سازماندهى، ترتیب، نظم و امکانات، دو بال اساسى براى یک نیروى مسلح است. امروز بحمداللَّه انسان مشاهده مى‌کند که سپاه مجهز به این دو بال است. شما فرماندهان و عناصر و افراد و مجموعه‌هاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى همت خود را بر این بگذارید که هویت سپاه را که ایمان و عزم و عشق و صمیمیت است همچنان حفظ کنید. همیشه آماده باشید. ممکن است ملت ایران و کشور عزیز ما تا سال‌هاى متمادى هم مورد تهاجم هیچ دشمنى قرار نگیرد؛ ممکن است دشمنان با نگاه به ملت ایران و آمادگى‏‌هاى جوانان مؤمن و سلحشور ما هرگز جرأت نکنند به حریم این ملت نزدیک شوند؛ اما این نباید موجب کاهش آمادگى‌ها شود؛ همیشه باید آماده بود؛ آیات قرآن این را به ما تعلیم داده است؛ واعدّوا لهم مااستطعتم من قوّه. هرچه در توان یک ملت است، باید آن را براى آمادگى در مقابل زورگویى و تجاوز و تحقیرى که از سوى قدرتهاى ظالم پیش می‌آید، به ‏کار بگیرد.

۲۳- شهادت در سپاه:
«جمع دیگرى از بهترین‏ ها هم رفتند و ما هنوز هستیم. دو هفته پیش شهید کاظمى پیش من آمد و گفت از شما دو درخواست دارم: یکى این‏که دعا کنید من روسفید بشوم، دوم این‏‌که دعا کنید من شهید بشوم. گفتم شماها واقعا حیف است بمیرید؛ شماها که این روزگارهاى مهم را گذراندید، نباید بمیرید؛ شماها همه ‏تان باید شهید شوید؛ ولیکن حالا زود است و هنوز کشور و نظام به شما احتیاج دارد. بعد گفتم آن روزى که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایسته‏ شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد. وقتى این جمله را گفتم، چشم‏‌هاى شهید کاظمى پُرِ اشک شد، گفت: ان‏‌شاءاللَّه خبر من را هم به‏تان بدهند! فاصله‏ بین مرگ و زندگى، فاصله بسیار کوتاهى است؛ یک لحظه است. ما سرگرم زندگى هستیم و غافلیم از حرکتى که همه به سمت لقاءاللَّه دارند. همه خدا را ملاقات مى ‏کنند؛ هر کسى یک طور؛ بعضى ‏ها واقعا روسفید خدا را مقالات مى‏ کنند، که احمد کاظمى و این برادران حتما از این قبیل بودند؛ این‌ها زحمت کشیده بودند ما باید سعى‏‌مان این باشد که روسفید خدا را ملاقات کنیم چون از حالا تا یک لحظه‏ دیگر، اصلاً نمى‌دانیم که ما از این مرز عبور خواهیم کرد یا نه؛ احتمال دارد همین یک ساعت دیگر یا یک روز دیگر نوبتِ به ما برسد که از این مرز عبور کنیم. از خدا بخواهیم که مرگ ما مرگى باشد که خود آن مرگ هم ان‏‌شاءاللَّه مایه روسفیدى ما باشد.
ان‏‌شاءاللَّه خدا شماها را حفظ کند.

۲۴- مردمى بودن سپاه:
«امروز نیروهاى مسلح ما از مردمند، با مردمند و براى مردمند. افتخار نیروهاى مسلح ما این است که هدف‌هاى خود را از ایمان عمیق اسلامى الهام گرفته است. امروز آموزش، رزم، رزمایش، آمادگى، انضباط، سازندگىِ ابزارها در درون نیروهاى مسلح و هرآن‌چه که به دفاع یک ملت به وسیله نیروهاى مسلحش مربوط مى‌شود، همه با اتکاء به خدا و الهام از ایمان الهى و اسلامى انجام مى‏‌گیرد. نیروهاى مسلح ما براى شخص، براى مقام و براى زخارف مادى وارد این میدان نمى‏‌شوند و نشده‌اند.» «مساله‏ کسوتِ سپاهی‌گرى و نظامی‌گرى که ما آن را یک امر مقدس به حساب مى‏‌آوریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى این امتیاز را دارد که ولادت آن از آغاز براساس ارزش‌هاى اسلام بود.»


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.