سپاه درمسائل خرد هزینه نشود

جام جم آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ جهادی تنها راه مقابله با تاکتیک چند وجهی دشمن است، اظهار داشت: برای حفاظت از نظام و انقلاب دستگاه دیگری جز سپاه نداریم و سپاه نباید برای کارها و مسائل خرد هزینه شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس امروز شنبه در هشتمین مراسم انتخاب کتاب سال سپاه پاسداران به مناسبت روز پاسدار گفت: با نامگذاری روز سوم شعبان ولادت امام حسین (ع) به نام روز پاسدار از سوی امام خمینی (ره) منت بر سر پاسداران نهاده شد  و همه هستی باید در راه مجاهدت در راه خدا قرار بگیرند.

وی در ادامه افزود: حرکت سپاه همیشه با کار فرهنگی عجین بوده است و شاید بنیانگذاران سپاه این خصلت را داشته اند و آن را تبدیل به یک فرهنگ کرده‌اند.
 
رئیس مجلس با اشاره به اینکه بنیانگذاران کسانی بودند که بر اساس وظیفه دینی این لباس را پوشیدند و این جریان را سامان دادند، گفت: با مطالعه تاریخچه اقدامات سپاه پی می بریم حتی در عملیات های سپاه نیز کارهای فرهنگی اولویت ویژه ای داشت تا آنجا که حتی در جنگ تحمیلی نیز اسرای عراقی با کار فرهنگی به سنگرهای اسلام آمدند و در مقابل ارتش عراق جنگیدند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کار عملیاتی اگر با فکر و اندیشه جهادی همراه باشد انقلاب هایی در حریف به وجود خواهد آورد.
 
وی اظهار داشت: تفکر پاسداری مدرسه ای است که هم مجاهدت و هم نوعی بزرگواری روح در آن است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول انقلاب هر جا که نیاز بود سپاه نیز در صحنه حاضر بود، گفت: بصیرت دینی و سیاسی داشتن از ویژگی های سپاه است.
 
لاریجانی با اشاره به تقدسی که سپاه از آن برخوردار است، گفت: این تقدس را شاید سایر نهادها نداشته باشند و مجاهدت در زمینه حرکت پاسداران از خصوصیات ذاتی سپاه است.
 
وی با اشاره با بیان این که در و دیوار سپاه پاسداران بوی مجاهدت و شهادت می دهد، گفت: موتور محرکه برای فرهنگ ملی کشور مجاهدت است و بدون آن در دهه پیشرفت و عدالت نمی توان حرکت مؤثری را در نظر گرفت.
 
لاریجانی با اشاره به این که ما در جهان و کشور پیشرفته کم نداریم، گفت: در همین کشورهای اسلامی برخی هستند که پول و منابع گازی و نفتی فراوانی دارند، اما همین کشورها مقابل دستورات ایالت متحده آمریکا خاضع هستند و تحرکی ندارند.
 
وی در ادامه افزود: این قبیل کشورها با اینکه پول فراوانی دارند اما به فکر منافع ملی و مردم خود نیستند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: پیشرفت به تنهایی عزتمندی ایجاد نمی کند بلکه این جهاد است که باعث عزتمندی خواهد شد.
 
وی گفت: نمونه بارز این مثال گروه مقاومت حزب الله است که برخلاف کشورهای پول دار عزتمند زندگی می کند.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: یکی از عوامل عزتمندی در دهه پیشرفت و عدالت جهاد است اگر با فرهنگ جهادی زیست کنیم بصیرت پیدا خواهیم کرد.
 
لاریجانی با اشاره به نکاتی که باید سپاه به آن توجه داشته و آنها را حفظ کند، گفت:اخلاص در کار یکی از این نکات مهم است که می توان آن را متن سپاه مشاهده کرد.
 
وی یکی دیگر از نکات مهم که سپاه باید به آن توجه ویژه داشته باشد،بزرگواری روح خواند و گفت: این امر باعث می شود نگاه انسان بلند مدت باشد انسان پرگذشت شود و افق های دوردست را برای خدمتگزاری به خلق در نظر بگیرد.
 
لاریجانی همچنین خدمت به خلق را از دیگر ویژگی های سپاه خواند و افزود: برخی در مورد اسلامی شدن دانشگاه‌ها نکاتی را مطرح می کنند اما باید گفت نکته اصلی در اسلامی شدن دانشگاه‌ها اساتید هستند که می توانند تأثیر زیادی بگذارند.
 
وی در ادامه افزود: در سپاه نیز همین طور است یعنی پاسداران می توانند با حضور فعال و جهادی در امر خدمت رسانی به مردم تأثیر فراوانی بر جامعه و مردم بگذارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم سپاه را حفاظت از نظام و انقلاب دانست و گفت: ما برای این امر دستگاه دیگری جز سپاه نداریم رهبری در رأس این کار است.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: این ابزار ذیقیمت نباید توسط خودش و دیگران تخریب شود چرا که سپاه حافظ نظام و انقلاب اسلامی است.
 
وی با اشاره به برخی تعریض ها به سپاه در برخی دوره ها به سپاه و حتی نمادهایی مانند چفیه گفت: این گونه اقدامات از روی نادانی سیاسی و نفهمی انجام شده است.
 
لاریجانی در ادامه افزود: سپاه نباید برای کارها و مسائل خرد هزینه شود.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: ما امروز در منطقه و در جهان با دشمنی مصاف داریم که چند وجهی در مقابل ما قرار گرفته اند و آرایش چند ضلعی دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: این موضوع را در انقلاب های منطقه نیز می توانیم شاهد باشیم که برخی از این اتفاقات به خاطر شیطنت های سیاسی است و در جایی دیگر به خاطر فشارهایی است تا دیگران از این فشارها بهره ببرند.
 
لاریجانی در ادامه افزود: اگر در چنین شرایطی دشمن چند ضلعی و چند وجهی با ما برخورد می کند بخواهیم به صورت متعارف کارهایمان را پیش ببریم دشمن تمام برنامه هایمان را می فهمد و می داند که با چه آرایشی می خواهیم مقابله کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این گونه مواقع برای گیج کردن دشمن باید از مولفه هایی استفاده کنیم که حریف آنها را ندیده باشد و یا اینکه نشناسد و عنصر جهادی یکی از این مولفه هاست که اگر دشمن آن را شناخته باشد اما آن را درک نکرده است.
 
وی با اشاره به توجه ویژه به بنیه دفاعی کشور گفت: یک زمان تحلیل ها در کشور و در سطح روزنامه ها و رسانه ها این بود که اگر مردمسالاری داشته باشیم نیازی به تقویت بنیه دفاعی نداریم.
 
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: ضمن اینکه مردمسالاری خوب است اما باید گفت بنیه دفاعی کشور امری مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.