سکانس پایان ˝گناهکاران˝ تغییر کرد و ممیزی شد

در نشست پرس و پاسخ فیلم مطرح شد:

نشست فیلم ˝گناهکاران˝ با حضور فرامرز قریبیان و بازیگران فیلمش با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 فرامرز قریبان از روند شکل گیری فیلم نامه گفت : بعد از فیلم اولم “چشمهایش” که در سال ۷۸ ساختم و بنا به دلایلی ساخت ۸۰ اکران شد فیلمنامه خوبی به دستم نرسید و به سبب شغلم به بازی در فیلم و سریال ادامه دادم پس از بازگشت پسرم از آمریکا که برای ادامه تحصیل در آنجا به سر می‌برد چند فیلمنامه از جمله “گناهکاران” به من ارائه داد و من نیز فیلمنامه را که قبلا نام آن قصاص بود برای دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارائه دادم اما نام فیلم دچار ممیزی شد و به نام گناهکاران تغییر یافت.

وی در ادامه دربارهٔ ژانر فیلم توضیح داد: ژانر فیلم پلیسی اجتماعی است، متأسفانه رسم شده در فیلم‌های پلیسی تیراندازی و اکشن بسیاری ببینیم اما این فیلم پلیسی معمایی است و در آن قتلی اتفاق افتاده که پلیس به دنبال قاتل است.

قریبیان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر این که پایان بندی فیلم سریع اتفاق می افتد گفت : در ژانر فیلم های پلیسی پایان بندی فیلم ها به این سبک اتفاق می افتد و من به این پایان بندی معتقد بودم.

وی در پاسخ به این سؤال که فیلم نقد تحلیلی اجتماعی است، گفت: هدف ما این نبوده که مکان و جغرافیای خاصی برای فیلم در نظر بگیریم اگر می‌توانستیم از تابلوها نیز استفاده نمی‌کردیم.

در فیلم همانطور که می‌بینید زمان خاصی مطرح نیست، به ماشین‌های مرسوم تهران هم اشاره تصویری نمی‌شود.
در ادامه نشست سام قریبیان دربارهٔ فیلمنامه توضیح داد: فیلمنامه سالها پیش نوشته شده بود قرار نبود در ایران ساخته شود برای ساخته شدن فیلمنامه در ایران باید تغییراتی ایجاد می‌شد، داستان نقد جامعه خاصی را مطرح نمی‌کند، یک فیلم معمایی پلیسی و نوار مطرح است و سعی شده فرمول‌های داستان‌های پلیسی در آن رعایت شود. قاتل آخرین کسی باشد که هر فردی ممکن است حدس بزند.

در ادامه این نشست محمد متوسلانی دربارهٔ انتخاب فیلمنامه و حضور در فیلم اضافه کرد : حضور فرامرز قریبیان کاملا مؤثر و مشوق من برای حضور در فیلم بود البته فیلمنامه جذابیت لازم را داشت و چفت و بست محکمی داشت. چیزی که کمتر در سینمای امروز می‌توان آن را یافت. شخصیت‌ها به درستی معرفی می‌شد با کلیت فیلمنامه کاملا موافق بودم و سعی کردم به شخصیت نزدیک شوم.

قطب‌الدین صادقی دربارهٔ حضورش در فیلم توضیح داد: من بازیگر حرفه‌ای سینما نیستم اگر از فیلمنامه‌ای خوشم بیاید سعی می‌‌کنم آن را انتخاب کنم که همین اتفاق افتاد البته علاقه‌ من به شخص آقای قریبیان یکی از عوامل مهم حضورم در فیلم بود، طراحی نیرومند شخصیت پردازی و دقیق از عوامل دیگر انتخاب فیلمنامه بود، به عقیده من فیلم یک لایه اجتماعی نیرومند تحلیل‌گر دارد که شرف فیلم‌های پلیسی است همانگونه که ما در فیلم‌هایی مثل “سگ هار” می‌بینیم که از طریق آن فساد و تباهی و انحرافات جامعه به نمایش گذاشته می‌شود. لایه‌های فساد جامعه را نیز به نمایش می‌گذارد علاوه بر اینکه کارگردانی یک دست، فیلمبرداری مناسب و مونتاژ خوب دارد. از دیگر نقاط قوت کار گروه فرهنگی و محترمی بود که با آن همکاری کردم و برایم بسیار لذت‌بخش بود.

قریبیان در ادامه نشست در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید فیلم مورد اعتراض نیروی انتظامی قرار بگیرد، گفت: ما فیلمنامه را به وزارت ارشاد ارائه دادیم و وقتی فیلم ساخته شد نیز پروانه نمایش دریافت کردیم اگر پلانی نیاز بود از نگاه وزارت ارشاد حذف شود را حذف کردیم همانطور که فینال فیلم را گفتند که تغییر دهیم و اعمال شد. سکانس پایانی فیلم به نحوی دیگر بود.

در ادامه نشست بهاره کیان افشار در پاسخ به این سؤال که جسارت بازی در نقش منفی در این فیلم را داشتید، گفت: حضور آقای قریبیان برایم در انتخاب فیلمنامه بسیار مهم بود، فکر می‌کنم زمانی که ایشان مرا انتخاب کردند از لایه‌های چرکین شخصیت فرازمند کم کردند. من باید به این شخصیت نزدیک می‌شدم و به عقیده من او یک قربانی است و قابل دلسوزی است مرجان فرازمند شرایط خانوادگی نامناسبی داشته، در خارج از ایران زندگی کرده و بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته، بی‌هویتی و سردرگمی در این شخصیت وجود داشت که باید به آن می رسیدم.

سام قریبیان دربارهٔ استفاده از فیلم هفت و دیگر فیلم‌های پلیسی در فیلم گناهکاران گفت: پوستر فیلم هفت را در فیلم استفاده کردم و عامدانه بود، ادای دینی به سینمای پلیسی جهان در این فیلم داشتم و ۷۳ مورد از فیلم‌های پلیسی دنیا را در این فیلم آورده‌ام که ادای دینم کامل شود.

قریبیان در انتهای نشست دربارهٔ شرایط سینمای ایران گفت: آرزوی من این است که ممیزی از سینمای ایران برداشته شود.


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.