سکته‌های ناقص خطرناک هستند

بیمارانی که دچار چنین مشکلاتی بودند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر در ۹۰ روز پس از TIA در معرض یک ناتوانی قرار داشتند.

فارس: محققان دریافتند که سکته‌های مغزی ناقص بیش از آنچه که مردم فکر می‌کنند، خطرناک هستند.

به گزارش پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا،‌ محققان کانادایی گزارش کردند: بسیاری از افرادی که دچار سکته‌های کوچک شده‌اند علی رغم آنکه معمولاً تصور بر آن است که درمان آنها کار چندان سختی نیست، اما با ناتوانی‌های جدی و طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کنند.

محققان گفتند: اگر چه که معمولاً بیمارانی که دچار سکته‌های کامل شده‌اند از داروهای قلبی مثل فعال کننده بافتی پلاسمینوژن (TPA) استفاده می‌کنند تا جریان خون مجدداً به مغز آنها راه یابد اما برخی افرادی که دچار سکته‌های ناقص شده اند (TIA) نیز می‌توانند از چنین داروهایی استفاده کنند.

دکتر شلاق کوتس،استادیار عصب شناسی دانشگاه گاسگاری گفت: حدود ۸۰ درصد از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند در گروه سکته ناقص قرار می‌گیرند؛ تنها تعداد کمی از این افراد در دسته سکته‌های کامل قرار می‌گیرند.

نتایج این گزارشها در روز ۱۳ سپتامبر در Stroke به چاپ رسید.

گروه تحقیقاتی کوتس متوجه شد: از بین تقریباً ۵۰۰ بیمار TIA ، ۱۵ درصد حداقل ۳ ماه بعد از سکته ناقص دچار یک ناتوانی جزئی شدند.

در ناتوانی جزئی، فرد نمی‌تواند فعالیتهایی را که قبلاً یک بار انجام داده مثل رانندگی انجام دهد. اما این نوع ناتوانی، توانایی فرد در انجام امور شخصی را محدود نمی‌کند.

سی تی اسکن‌ها نشان داد: برخی از این بیماران دارای رگهای خونی باریک شده در مغزشان بودند در حالی که سایرین دارای علائم در حال پیشرفت یا رو به وخامت بودند.

بیمارانی که دچار چنین مشکلاتی بودند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر در ۹۰ روز پس از TIA در معرض یک ناتوانی قرار داشتند.

کوتس گفت: این بیماران می توانند از داروهای ضدلخته خون مثل TPA با دز کم استفاده کنند.

علاوه بر این بیمارانی که دچار دیابت نوع ۲ بودند، بیشتر در معرض ناتوانی بودند. خانمها هم ۲ برابر بیشتر از آقایان احتمال ناتوانی را داشتند.

کوتس گفت: بعد از سکته مغزی ناقص مغز بیماران اکسیژن از دست می‌دهد که این موجب می‌شود تا شانس سکته ‌کامل در آنها بیشتر شود.

بیمارانی که بیش از سایرین در معرض خطر هستند کسانی هستند که به نوع جدی TIA دچار هستند. ۵۳ درصد از این بیماران در مقایسه با ۱۲ درصد از افرادی که تنها یک سکته ناقص داشته اند دچار ناتوانی شدند.

از علائم TIA می‌توان به ناتوانی ناگهانی در حرکت دادن یک طرف بدن، بیحسی یک طرف بدن، سرگیجه و  مشکل در راه رفتن و صحبت کردن اشاره کرد.

این علائم می‌توانند بسیار گذرا باشند، اما نباید به راحتی از کنار آنها گذشت زیرا نادیده گرفتن آنها می‌تواند بسیار مرگبار باشد.

TIA باید به زودی تشخیص داده شود تا از پیشرفت و بازپیدایی علائم آن جلوگیری شود.

انجمن سکته آمریکا پیشنهاد کرد در صورتی که با علائم سکته مانند: ضعف صورت، ضعف بازو و مشکل در صحبت کردن مواجه شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.