سکته و تصادف قاتل اصلی ایرانی‌ها

دوشنبه ۱۵آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی:
نگاهی گذرا به روند مرگ‌ومیر در کشور نشان می‌دهد که تصادفات رانندگی،سوء مصرف مواد‌مخدر و روانگردان و سوختگی دلایل بیشترین مرگ‌های غیرطبیعی در کشور می باشند.

در تهران علاوه بر مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، مرگ ناشی از مصرف مواد‌مخدر و روانگردان رقمی چشمگیر دارد به‌طوری که آن را سرآمد شهر‌های دیگر نموده است.براساس آمار سازمان بهشت زهرا در سال گذشته ۵۱هزار و ۴۰۶هزار نفر در بهشت زهرای تهران دفن شده‌اند. در این فهرست کودکان پنج تا ۹سال کمترین فوت‌شدگان از نظر سنی می باشند که ۱۸۷نفر پسر و ۱۲۳نفر دختر را شامل می‌شوند و بیشترین فوت‌شدگان از نظر سنی را افراد ۶۵سال به بالا تشکیل می‌دهند که ۱۴۸۳۲نفر مرد و ۱۳۱۷۶نفر زن می باشند. بیشترین سبب فوتِ دفن‌شدگان در بهشت زهرا در سال ۹۰سکته و نارسایی قلبی و سکته مغزی است.

کمترین سبب مرگ در این سال را بیماری‌هایی چون سل دستگاه تنفسی، حصبه، جذام، کزاز و طاعون تشکیل داده است. کمترین تعداد متوفیات در منطقه ۲۲و بیشترین آنها در منطقه چهار تهران رخ داده است. البته سبب بسیاری از مرگ‌های طبیعی ایست قلبی یا مغزی عنوان و در کنار آن جمله «بعدا تأیید می‌شود» ذکر شده است. به گزارش تفسیری روابط عمومی سازمان بهشت زهرا در هفت‌ماه اول امسال کل فوت‌شدگانی که در بهشت زهرا دفن شده‌اند ۲۸هزار و ۵۶۳نفر بوده‌اند که شامل ۱۱هزار و ۷۸نفر زن و ۱۶هزار و ۱۹۸نفر مرد می‌شوند. تا‌کنون کمترین سبب مرگ برونشکتازی و بیشترین آن کماکان ایست قلبی عنوان شده است. کمترین متوفیان هفت ماه اول امسال نیز در منطقه ۲۲و بیشترین آنها درمنطقه ۲ زندگی می‌کرده اند.

براساس داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی، در سال گذشته ۴۰هزار و ۷۶۴نفر به‌صورت غیرطبیعی درگذشته‌اند. بیشترین این مرگ‌ها بر اثر حوادث رانندگی بوده که شامل ۴۶۲۵نفر زن و ۱۶۳۶۴ نفر مرد می‌شود. در نیمه اول سال‌جاری ۱۰هزار و ۶۰۹نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که۷۸٫۱درصد آنان مرد و ۲۱٫۹درصد زن بوده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵٫۴درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش در تلفات حوادث رانندگی با۱۵٫۸درصد مربوط به فروردین‌ماه بوده است. همچنین ۶۱٫۳درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۸٫۳درصد در راه‌های داخل‌شهری،۹٫۹درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف پنج دهم درصد از این موارد نامعلوم بوده است. در این مدت استان‌های تهران (۸۲۸نفر)، فارس (۸۱۵نفر) و خراسان رضوی (۸۱۳نفر) به‌ترتیب بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۷۷نفر) و ایلام (۷۹نفر) کمترین تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین افزایش مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی طی نیمه اول سال‌۹۱ در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته در استان‌های مرکزی (۲۱٫۷درصد) و آذربایجان‌غربی (۲۰٫۹درصد) و بیشترین کاهش در استان‌های نمودستان (۲۷- درصد) و یزد (۲۱٫۴- درصد) ثبت
شده است.

سوء مصرف مواد‌مخدر پس از حوادث رانندگی بیشترین مرگ‌ومیر را به‌خود اختصاص داده است. براساس آمارهای پزشکی قانونی، موارد مرگ مردهای معتاد حدود ۱۷برابر زنان معتاد بوده است. البته این به‌دلیل فراوانی چندین برابری معتادان مرد نسبت به معتادان زن است. این نسبت در شش‌ماه اول امسال به حدود ۱۴برابر رسیده است.

از میان فوتی‌های سوء مصرف مواد‌مخدر در سال گذشته، سه هزار و ۳۹۴نفر مرد و ۱۹۹نفر زن بودند. بیشترین فوتی‌های سوءمصرف مواد در سال گذشته با عدد ۹۸۶نفر مربوط به استان تهران است و پس از آن استان اصفهان با ۳۶۴فوتی و فارس با ۲۴۲فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان‌غربی با ۱۱، نمودستان با ۱۲و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴فوتی به‌ترتیب کمترین میزان مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد‌مخدر را داشته‌اند. مرگ ناشی از سوء مصرف مواد‌مخدر در نیمه اول امسال کماکان دومین سبب مرگ‌های غیرطبیعی در کشور است.

در نیمه اول امسال ۱۳۵۴نفر به‌دلیل سوء مصرف مواد‌مخدر و روانگردان فوت نموده‌اند که ۱۲۶۷نفر مرد و ۸۷نفر زن بوده‌اند. در تهران این آمار در مجموع ۲۲۴نفر (۱۵نفر زن و ۲۰۹نفر مرد) بوده است. سوختگی سومین سبب مرگ غیرطبیعی است. به گزارش تفسیری روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی امسال ۵۴۲نفر زن و ۵۱۹نفر مرد به‌دلیل حوادث سوختگی جان خود را از دست داده اند. در سال گذشته ۲۰۶۳نفر به این سبب جان خود را از دست داده اند.

در حوادث سقوط از بلندی نیز تعداد مردان بیشتر از زنان است. در سال گذشته ۱۶۲۹نفر مرد در برابر ۲۱۷نفر زن از بلندی سقوط نموده و جان خود را از دست داده‌اند. این رقم تقریبا هفت برابری در نیمه اول امسال نیز حفظ شده است به‌طوری که ۸۳۵نفر مرد، ۱۱۰نفر زن و در مجموع ۹۴۵نفر به این سبب فوت نموده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.