سیارات خارج از منظومه شمسی قمرهای بیشتری دارند

تمامی سیارات دارای قمرهایی هستند که به دور آنها در حال چرخشند اما سیاراتی که خارج از منظومه شمسی واقع شده است تعداد بیشتری قمر را در اطراف خود دارند.

سارا توده زارع، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار دانش های روزممتازنیوز، گفت: تمامی سیارات موجود در فضا دارای قمر هستند ولی سیارات داخلی منظومه شمسی نسبت به سیارات خارج منظومه قمرهای کمتری دارند.

وی افزود: تمامی سیارات موجود در منظومه شمسی به جز عطارد و زهره دارای قمرهایی می باشند زمین دارای یک قمر و مریخ دارای دو قمر در منظومه شمسی است.

توده زارع اظهار داشت: مشتری که غول گازی منظومه شمسی است دارای ۶۳ قمر است که از بین آن ها چهار قمر از همه بزرگتر است که به نام قمرهای گالیمه ای معروف شده است.

وی تاکید کرد: بزرگترین قمر مشتری، بزرگترین قمر موجود در منطقه شمسی است که با نام گالیله شناخته شده و اندازه آن از سیاره عطارد نیز بزرگتر است.

توده زارع سیاره زحل را دارای ۵۶ قمر دانست و افزود: تیتان بزرگترین قمر این سیاره دارای جوی ضخیم تر از جو زمین و جرمی بیشتر و بزرگتر از عطارد است.

وی یادآور شد: اورانوس نیز دارای ۲۷ قمر و نپتون که کوچکترین سیاره منظومه شمسی است دارای ۱۳ قمر می باشد.

توده زارع خاطر نشان کرد: برخی از سیارک ها، سیارات کوتوله و اجرام کوچک آسمان نیز دارای قمر هستند و پلوتو نیز دارای قمری تقریباً یک هشتم جرم کوچک خود است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.