سیاستی که صحنه دانشگاه را تحت الشعاع خود قرار دهد نمی‌پذیرم

۲۷خردادماه،

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه سیاستی که صحنه دانشگاه را تحت شعاع خود قرار دهد نمی پذیرم، گفت: اگرچه هر یک از اساتید و دانشجویان می توانند در دانشگاه‌ها تحلیل و منش سیاسی خودش را داشته و نباید نسبت به مسائل پیرامون خود بی تفاوت باشند؛ اما سیاستی که صحنه آموزش، پژوهش و علم دانشگاه‌ها را تحت الشعاع قرار دهد نمی پذیرم.

به گزارش سرویس دانشگاهی (ایسنا) – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد رضا منصوری به مهم ترین انتظارات خود از دولت آینده در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: در واقع شرط اول اقتصاد سالم و جامعه علمی پویا در یک کشوری توجه به امر سلامت مردم است اگر اقتصاد پویا می‌خواهیم باید تولید خوبی داشته باشیم، کارگر بیمار هیچ گاه نمی تواند منجر به توسعه اقتصادی یک جامعه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاهی که اشخاصش سلامتی نداشته باشد نمی تواند علم تولید کند، تصریح کرد: توجه به سلامت باید در اولویت برنامه‌های هر دولتی قرار بگیرد، بطوریکه اوباما چهار سال پیش با شعار ارتقاء سلامت و ارائه وعده‌هایی مبنی بر اصلاح وضعیت بیمه‌ها، توانست در عرصه انتخابات پیروز باشد، در نتیجه ارتقاء سلامت از وظایف اولیه هر حکومتی است و دولت‌های اسلامی و غیر اسلامی در درجه اول باید امنیت و سلامت مردم را تامین کنند.

منصوری خاطرنشان کرد: انتظارات من از دولت آینده در حوزه سلامت همان انتظارات جامعه است و این حق قانونی مردم است که به حوزه سلامت توجه بیشتری شود، بطوریکه دولت‌ها باید سلامت را از نظر تخصیص بودجه و درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار دهند که متاسفانه این اولویت‌ها در سالهای اخیر به سبب نوسانات ارزی مورد توجه قرار نگرفت.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، هرچه مردم به مراکز و درمانگاه‌ها مراجعه کنند و راضی برگردند و هزینه بسیاری از جیب نپردازند این رضایت را از شایستگی هرچه بیشتر نظام می دانند. مقام معظم رهبری فرمودند: مسئولان باید کاری کنند که کسی که بیمار است درد و رنجی بیشتر از خود بیماری نداشته باشد. انتظار من از دولت این است طوری بودجه ریزی و هزینه کند که مردم دغدغه مالی برای تامین سلامت خودشان نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه توجه به بحث‌های سلامت در شعارهای نامزدها کم رنگ تر بود گفت: متاسفانه در مصاحبه‌ها نامزدها متوجه شدم که بحث‌های حوزه سلامت کم رنگ تر از حوزه اقتصاد است شاید سبب این که مسائل اقتصادی در شعارها برجسته شده بود به گرانی ارز، تورم و زیان های اقشار کم درآمد جامعه برگردد؛ اما مسئولان باید به این امر توجه کنند اگر دولتی بخواهد اقتصاد سالمی داشته باشد باید در درجه اول جامعه سالم داشته باشند.

دکتر منصوری یادآور شد: در صورتی که بیماری‌های واگیر در جامعه توسعه و بیماری های غیرواگیر نیز مثل دیابت، فشار خون و بیمارهای شایع امروزی کنترل و درمان نشود؛ آن جامعه اقتصاد خوب و موفقی نخواهد داشت؛ البته به نظر من نامزدها به امر سلامت همانند اقتصاد اهمیت چندانی قائل نمی شدند.

سیاستی که صحنه آموزش و پژوهش دانشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد نمی پذیرم

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه سیاستی که صحنه آموزش و پژوهش دانشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد نمی پذیرم، افزود: در واقع دانشجو و استاد باید دارای سیاست به معنای داشتن بینش و تحلیل سیاسی باشند و نسبت به مسائل پیرامون بی تفاوت نباشند، اما سیاستی که صحنه دانشگاه را و آموزش، پژوهش و علم را تحت الشعاع قرار دهد نمی پذیرم. ما در مدت انتخابات جلساتی را در دانشگاه برگزار کردیم و از گروه‌های اصلاح طلب، اصولگرا و آزاد هم آمدند و بحث کردند، اما سیاسی برخورد کردن سبب می‌شود که رشد و شکوفایی دانشگاه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه هر کسی می تواند در دانشگاه‌ها تحلیل و منش سیاسی خودش را داشته باشد، اما در درجه اول باید مسائل و مشکلات علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به دور از جنجال‌های سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته منصوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ۱۰ سال قبل رتبه اول آموزش و پژوهش را داشته و حتی در سال ۲۰۱۱ کشور ما در رشد علمی کمی افت داشت، اما دانشگاه ما همچنان رشد صعودی داشت و این دانشگاه در طی این دوره رشد علمی کم نظیری داشته است.

مسئولان انتخاب رشته‌ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها به نقطه نظرات دانشگاهیان توجه کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: انتظار دیگر از دولت آینده در حوزه دانشگاه این است که مسئولان در انتخاب رشته‌ها و ظرفیت‌ها به نقطه نظرات مسئولان دانشگاه توجه کنند، در واقع به سبب شرایط دانشگاه‌ها در بعضی رشته‌ها باید دانشجوی کمتری جذب و در بعضی از رشته‌ها نیز اصلا دانشجو پذیرش نشود، نباید تصمیمی اتخاذ کرد که پذیرش از نظر حجم دانشجو به تراکم بیش از حد ظرفیت کشور منجر شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.