سیاست‌گذاری شهرداری در حوزه مجسمه‌سازی ضعیف است

۱۳م دیماه ،

بهداد لاهوتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین

به گفته بهداد لاهوتی؛ سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری بسیار ضعیف‌تر از دو دوره پیشین خود است و کیفیت آثار ارائه شده در این دوره نسبت به دوره اول آن نیز پایین‌تر است و این موضوع ناشی از ضعف سیاست‌گذاری در حوزه مجسه‌سازی است.

بهداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگارهنرآنلاین دربارهٔ سومین دوسالانه مجسمه‌سازی شهری که این روزها در گالری برگ برپا است گفت: جای تاسف دارد که سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری نسبت به دو دوره قبل به مراتب ضعیف‌تر بوده و تعداد آثار ضعیف و کپی شده از مجسمه‌های برگزیده دوره‌های قبل آن قدر بسیار است که گویی مجسمه‌سازی را به شوخی گرفته‌ایم.

این مجسمه‌ساز ادامه داد: تعداد مجسمه‌سازانی که در این دوسالانه شرکت کرده‌اند به مراتب کمتر از دوره‌های پیش است و در این میان مجسمه‌سازان حرفه‌ای‌تر کمتر به این دوسالانه اقبال نشان داده‌اند. اگر فرض را بر این بگذاریم که در این دوسالانه ۲۰ مجسمه خوب هم به نمایش گذاشته شده است، این تعداد مجسمه برای چنین دوسالانه‌‎ای کم است و این نشان می‌دهد که کیفیت این دوسالانه حتی از اولین دوره خود کمتر شده است.

به گفته لاهوتی پایین آمدن کیفیت دوسالانه مجسمه‌های شهری ناشی از ضعف سیاست‌گذاری در این حوزه است و نمی‌توان این ضعف را به گردن مدیریت برپایی این دوسالانه گذاشت.

لاهوتی ابراز امیدواری کرد که شهرداری تهران و سازمان زیباسازی به نگرش تازهی در حوزه مجسمه‌های شهری برسند و در برنامه‌ریزی که برای سال آتی خود دارند نگاه ویژه و متمرکزی نسبت به مجسمه‌سازی داشته باشند و تنها به فکر برگزاری یک برنامه فرهنگی و پر کردن بیلان کاری خود نباشند و برای بالا بردن ظرفیت و قابلیت‌های سمپوزیوم‌ها و دوسالانه‌ها فکر کنند.

وی افزود: با این که دوسالانه مجسمه‌های شهری اتفاق بسیار مهمی‌ است که در تهران این روزها شاهدش هستیم اما خود سازمان زیباسازی هم نسبت به آن بی اعتنا است و حتی در جریان برپایی آن که فرصت مغتنمی‌ است که اهالی شهر تهران را با مجسمه‌ها آشتی بدهند؛ یک خبر هم دربارهٔ این دوسالانه در رسانه‌ها نمی‌بینم و این نشان می‌دهد که این دوسالانه حتی برای خود سازمان زیباسازی از اهمیت کمی‌ برخوردار است.

این مجسمه‌ساز با بیان این مطلب که باید جوانگرایی در شورای حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران اتفاق بیفتد؛ گفت: متاسفانه در طول سال هر فراخوانی که در حوزه مجسمه‌سازی منتشر می‌شود، گروه داوری و انتخاب یکسان است و همین موضوع سبب می‌شود که تنها یک نگاه به دوسالانه‌ها و حرکت‌هایی که در حوزه مجسمه سازی اتفاق می‌افتد تزریق شود؛ همین موضوع سبب آسیب تازهی به دوسالانه‌ها و خود مجسمه‌سازی کشور می‌شود و به مرور مجسمه‌سازی در کشور عقب‌گرد خواهد کرد.

لاهوتی با اشاره به صحبت‌های اخیر شهلا پور پیرامون این که در تهران فضای مناسبی برای نصب مجسمه‌های شهری نیست؛ گفت: بی شک نگاه آقای شهلاپور و من مجسمه‌ساز نسبت به فضای که یک مجسمه می‌تواند در شهر تهران به خود اختصاص بدهد متفاوت است. من معتقدم که تهران قابلیت و فضاهای کار نشده‌ بسیاری برای نصب مجسمه دارد و باید روی فضاهای تهران برای نصب مجسمه‌ها کار کارشناسی شود.

وی افزود: متاسفانه مجسمه‌ها در تهران جایگاهی ندارند و فرهنگ سازی برای مجسمه‌سازی و مجسمه در تهران که پایتخت فرهنگی ایران نیز به شمار می‌‌رود، انجام نشده است و هر کسی به راحتی می‌تواند هر بلایی که خواست سر مجسمه‌های شهری بیاورد.

این مجسمه‌ساز با اشاره به بریده شدن ۲۸ فرشته امیر معبد که خودش اجرای آن را برعهده داشت گفت: اگر این حرف را باور کنیم که این مجسمه توسط مسئول فضای سبز سرخود بریده شده ‌ند، چرا خاطی بازخواست نشده است. اگر به چند سال قبل رجوع کنیم و سرقت مجسمه‌ها را به یاد بیاوریم؛ شهرداری در جریان سرقت مجسمه چقدر نیروی انتظامی‌ را مورد بازخواست قرار داد آیا این اتفاق برای خاطی پرونده‌های فرشته اتفاق افتاد؛ اصلا چقدر می‌توان اعتماد داشت که دیگر این اتفاق برای مجسمه‌های شهر تهران نیفتد.

 انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.