سیاست اخوان المسلمین در برابر رژیم صهیونیستی

احمد بخشی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه بیرجند و کارشناس آفریقا در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع تحولات صحرای سینا و تأثیر آن بر آیندۀ رابطۀ مصر و رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که” موضع مصر در قبال رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟” گفت: ممکن است بخشی از سیاست های مصر ایدئولوژیک باشد اما این کشور ناگزیر به اجرای یکسری از واقعیات موجود است. مثلاً واقعیتی که حکایت از آن دارد که مصر در یک جبر جغراقیایی قرار دارد که بعد از جنگ جهانی دوم این کشور را در همسایگی رژیم صهیونیستی قرار داده و تاکنون طرفین چندین جنگ سخت با یکدیگر داشته اند. با این حال دو نگاه متفاوت در مصر پیرامون رابطۀ اسراییل و مصر وجود دارد:
نگاه اول ایدئولوژیک است که در آن بسیاری از افراد و از جمله اخوان المسلمین و طیف های مختلف آن بر این اعتقادند که مصر با اسراییل رابطه برقرار نکند و یا رابطه ای که مبارک با رژیم صهیونیستی داشت، کمتر شود. نگاه دومی نیز وجود دارد و آن اینکه برخی بر این اعتقادند که قرارداد کمپ دیوید یا لغو شود و یا با شرط و شروطی مورد بازنگری قرار گیرد.
بخشی در ادامه افزود: ممکن است که در نگاه اول بسیاری از ایدئولوگ ها و آرمانگراها نزدیکی دولت محمد مرسی با حماس را دلیل دوری از رژیم صهیونیستی بدانند، اما در گفتمان رهبران مصر بر ایجاد دو دولت صهیونیستی و فلسطینی در کنار یکدیگر تأکید شده است؛ یعنی بخشهایی را دولت فلسطینی در اختیار داشته باشد و بخشهایی را دولت صهیونیستی. به طور حتم با گذر زمان و با توجه به غلبۀ گفتمان واقع گرایی و رئالیسم سیاسی و جبر جغرافیایی، این مسائل خود را بر اندیشه غالب می کند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با احمد بخشی را در سرویس بین الملل خبرآنلاین اینجا بخوانید

۲۶۳ ۴۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.