سیاست انبساطی QE3 اجرایی شد

چکیده: بعد از یک هفته انتظار سرمایه گذران در بازارهای جهانی، در نهایت فدرال رزرو بعد از دو روز رایزنی در خصوص آیند اقتصاد آمریکا تصمیم نهایی خود را برای به اجرا گذاشتن سیاست‌های انبساطی جدید در اقتصاد آمریکا اعلام کرد. هم‌زمان با این خبر بازارهای آمریکا و اروپا دچار تحرک فوق‌العاده ای شدند.

بعد از یک هفته انتظار سرمایه گذران در بازارهای جهانی، در نهایت فدرال رزرو بعد از دو روز رایزنی در خصوص آیند اقتصاد آمریکا تصمیم نهایی خود را برای به اجرا گذاشتن سیاست‌های انبساطی جدید در اقتصاد آمریکا اعلام کرد. هم‌زمان با این خبر بازارهای آمریکا و اروپا دچار تحرک فوق‌العاده ای شدند.

به گزارش تابناک، همان‌گونه که بسیاری از تحلیل‌ها پیش بینی می‌کردند، ادامه ضعف اقتصادی در ایالات متحده در نهایت منجر به آن شد که فدرال رزرو تصمیم خود را مبنی بر کار بست سیاست‌های انبساطی در اقتصاد آمریکا اعلام کند. بر این اساس بن برنانکه در کنفرانس خبری که امشب به وقت تهران و بعد از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال صورت گرفت اعلام کرد که فدرال رزرو قصد دارد تا ماهیانه تا رقم ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه را خریداری کند تا از این طریق به تحرک اقتصاد آمریکا کمک کند.

نکته مهم این است که هیچ زمان مشخصی برای ادامه این سیاست در نظر آورده نشده است و تا زمانی که فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال به این نتیجه برسند که اقتصاد آمریکا از حالت رکود خارج شده این طرح انبساطی ادامه خواهد داشت. همچنین کمیته بازار آزاد فدرال اعلام کرد که نرخ بهره را در سیستم بانکی تا اواسط ۲۰۲۴ پایین نگاه خواهد داشت.

مهمترین بخش‌های بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال عبارتند از:

– کمیته به این نتیجه رسیده است که بدون سیاست مساعدت اقتصادی، وضعیت رشد اقتصادی به حد لازم و برای ایجاد ثبات در بازار کار کشور قوی نخواهد بود. به علاوه فشار موجود بر بازارهای سرمایه در داخل امریکا و سرتاسر جهان ریسک مهمی را در راستای دورنمای اقتصادی مطرح می‌کند.

– در راستای حمایت از بهبود شرایط اقتصادی و رسانیدن سطح تورم به مرز مورد هدف، کمیته بازار آزاد تصمیم به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های دولتی به رقم ماهیانه ۴۰ میلیارد دلار گرفت.

– چنانچه اگر شرایط بازار کار اساساً تغییری پیدا نکرد، کمیته همچنان به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های دولتی ادامه خواهد داد و سایر ابزارهای دیگر را در راستای رسیدن بازار کار به شرایط مطلوب و تحت وضعیت ثبات قیمت‌ها به کار خواهد بست.

– در راستای حمایت از بهبود شرایط کار و ثبات قیمت‌ها کمیته انتظار دارد که وضعیت مساعدتی در سیاست‌های پولی، برای مدت زمانی مناسب و بعد از بهبود شرایط اقتصادی ادامه پیدا کند.

گفتنی است که تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال برای کار بست سیاست‌های انبساطی در اقتصاد آمریکا با رای مثبت ۱۱ نفر از اعضا و یک رای منفی به تصویب رسیده است.

تأثیر این تصمیم بلافاصله خود را بر وضعیت بازارهای سرمایه در داخل ایالات متحده نشان داد و هر سه بازار این کشور با رشد یکباره شاخص‌ها مواجه شدند. بهای نفت نیز از این تصمیم متاثر شد و افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به ثبت رسید. اما بیشترین تأثیر این تصمیم فدرال رزرو همان‌گونه که پیش بینی می‌شد بر بهای جهانی طلا بود. این تصمیم منجر به آن شد که مجدداً ارزش دلار در برابر سایر ارزها تنزل کند و بهای طلا با یک جهش بیش از ۳۰ دلاری نسبت به روز قبل یکباره به ۱۷۷۰ دلار در هر اونس رسید. پیش بینی میشود بهای جهانی طلا به مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس نیز برسد.

بر این اساس طی هفته آینده باید انتظار افزایش بهای طلا در بازار تهران و به احتمال بسیار قوی افزایش بهای ارز به دنبال آن را داشت.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.