سیاست دولت تازه اعطای مجوز تولید واکسن به بخش خصوصی است/ واکسن آنفلوانزای ایرانی به امسال نرسید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: سیاست دولت تازه اجازه ورود به بخش خصوصی در عرصه تولید واکسن و حمایت از آن است، سیاستی که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم از قبل مصوب شده بود اما در دولت قبل مورد توجه قرار نگرفت.

مصطفی قانعی در گفت و گو با فارس افزود: حمایت از بخش خصوصی در تولید واکسن‌های انسانی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و تأکیداتی که در قانون برنامه پنجم و ششم هست از قبل وجود داشته است اما متأسفانه در دوره‌های قبل تا حدی مورد غفلت قرار گرفت و نتوانستیم از این ظرفیت قانونی برای ورود بخش خصوصی در عرصه تولید واکسن استفاده کنیم.

وی گفت: اکنون دولت برنامه‌ای را تنظیم کرده که بر اساس آن زیرساختهای موجود در بخش دولتی از جمله انستیتو پاستور ایران در اختیار شرکتهای خصوصی برای تولید واکسن قرار گیرد و خود وزارت بهداشت نیز تولیدات واکسن این شرکتها را به صورت ۱۰۰ درصد تضمین شده خریداری خواهد کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: امکانات و زیرساختهای انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن در کل منطقه نظیر ندارد اما سرمایه کافی برای راه‌اندازی خط تولید واکسن را در بخش دولتی نداریم بنابراین بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از زیرساختهای دولتی سرمایه خود را برای تولید واکسن به این بخش بیاورد و محصولات خود را نیز به صورت تضمین شده بفروشد و حتی زمینه صادرات این محصولات فراهم می‌شود.

قانعی گفت: دولت فضای امن و امنیت لازم برای ثبات سرمایه‌گذاری را در این بخش تضمین می‌کند تا سرمایه گذاران نگران این نباشند که با تغییر مدیران دولتی سرمایه گذاری آنان در معرض خطر قرار گیرد،‌همچنین سیاستهای دولتی به نحوی خواهد بود که سرمایه‌گذاران این بخش از از نظر اقتصادی، بازگشت سرمایه و سودآوری در وضعیت مناسبی باشند و با خیال راحت می‌توانند سرمایه‌های خود را به این عرصه وارد کنند.

وی افزود:‌ امیدواریم با این سیاست تازه اقتدار ایران در عرصه تولید واکسن که ۵۰ سال پیش وجود داشت دوباره بازگردد و کشور ما تولید؛‌عرضه و صادر کننده مهم واکسن در منطقه باشد.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: تولید واکسن با استفاده از زیرساختهای انستیتو پاستور خواهد بود و از اعتبار و نام انستیتو پاستور نیز برای بازاریابی و فروش این محصولات استفاده خواهد شد. شرکتهای دانش بنیان نیز می‌توانند حتی با بکارگیری اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی وارد این عرصه بشوند و سرمایه های خود را برای تولید واکسن به میدان بیاورند.

واکسن هیپ در مرحله تست بالینی

قانعی گفت: اولین واکسنی که به زودی با این سیاست تازه در کشور به تولید انبوه می رسد،‌واکسن هیپ یا هموفیلوس ‌آنفلوانزا است که مراحل آ‌زمایشگاهی آن تمام شده و اکنون در فاز تست بالینی است و در صورتی که این مرحله نیز با موفقیت تمام شود و مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گیرد به زودی شاهد ورود این واکسن به بازار کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: واکسن دیگری که منتظر تولید انبوه آن در کشور با فعالیت بخش خصوصی هستیم واکسن آنفلوانزاست که چند شرکت خصوصی هم تولید واکسن تخم مرغی آ‌نفلوانزا و هم نوع نوترکیب آن را آغاز کرده‌اند.
 
وی افزود: خط تولید واکسن آنفلوانزای تخم مرغی تقریباً کامل شده اما هنوز سازمان غذا و دارو همه مجوزهای لازم را برای تولید نهایی آن نداده است بنابراین احتمالاً تولید واکسن آنفلوانزای ایرانی به امسال نمی‌رسد و سال آینده شاهد تولید اولین نمونه های واکسن آنفلوانزای انسانی در کشور خواهیم بود.

قانعی در مورد صادرات واکسن نیز توضیح داد: چون واکسن نسبت به دارو و به خصوص داروهای نوکیب قیمت بسیار پایین تری دارد، سودآوری و ارزش افزوده آن برای سرمایه گذار پایین است به همین سبب بخش خصوصی تمایل دارد زیرساخت و سرمایه‌اش را به تولید داروهای نوترکیب اختصاص دهد که قیمت بالاتر و سودآوری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: به همین سبب انگیزه تولید انبوه برای صادرات واکسن نسبت به دارو بسیار کمتر است و نمی‌توانیم بسیار انتظار توسعه صادرات واکسن را از بخش خصوصی داشته باشیم اما برای رفع نیاز داخلی و گاهی حمایت از بعضی کشورهای دوست که نیاز به واکسن داشته باشند، می‌توان در این زمینه با حمایت دولت وارد عمل شد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.