سیاست متوازن حسن روحانی ?!

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

می توان گفت ایران با سوریه مرز مشترک ندارد تا از این انقلابیون و تحرکات القاعده بترسد، به همین جهت اولویت ها در سیاست منطقه ای ایران می تواند تغییر کرده باشد.

 روزنامه الشرق الاوسط با بررسی سخنرانی حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران در اجلاس “داووس” به عملکرد و سیاست حسن روحانی و جمهوری اسلامی ایران در دو کنفرانس مهم گذشته پرداخت.

در ابتدای این گزارش که در وب سایت «روز آنلاین» انعکاس یافته، آمده است: « حسن روحانی سعی کرد در نهایت دقت و با لحنی آرام یکی از بهترین سخنرانی‌های خود را از زمان در اختیار گرفتن کرسی ریاست جمهوری ایران، در اجلاس داووس ارائه کند و در این کار موفق بود. روحانی گفت که تلاش می‌کند با همسایگان همکاری سازنده داشته باشد و کشورش به هیچ وجه قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد.»

الشرق الاوسط در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ افزوده است: «در نزدیکی مکان برگزاری اجلاس داووس، کنفرانس دیگری برای مذاکره در بارۀ صلح سوریه برقرار بود و روحانی، مهارت خود را برای حضور در چنین همایش‌هایی به نمایش گذاشت.»

«در حالی‌ که جامعۀ جهانی تلاش می‌کند اپوزیسیون سوریه را برای توقف خونریزی سه ساله در سوریه با نمایندگان بشار اسد به ‌صورت مستقیم بر سر میز مذاکره بنشاند، ایران که یکی از بازیگران اصلی و در کنار روسیه، یکی از کشورهای تاثیرگذار بر حکومت بشاراسد است در این کنفرانس غایب بود.»

«حالا می توان گفت ایران با سوریه مرز مشترک ندارد تا از این انقلابیون و تحرکات القاعده  بترسد، به همین جهت اولویت ها در سیاست منطقه ای ایران می تواند تغییر کرده باشد و سوریه دیگر دغدغۀ اصلی این کشور نباشد.»

همچنین در این گزارش خاطر نشان شده است: «در حال حاضر سیاستمداران ایران بر روی ارائه وجهه‌ای مثبت و سازنده از خود در سطح بین‌المللی و استفاده از فرصت‌های اقتصادی در دورۀ پس از لغو تحریم‌ها تمرکز کرده‌اند، بنابراین افزایش تولید نفت و دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای تقویت اقتصاد، اهتمام اصلی ایران را تشکیل می‌دهد.»

در خاتمه گزارش با اشاره به توافقات هسته ایران با ۵+۱ تاکید شده است: «از سوی دیگر، آمریکا گفته توافق هسته‌ای با ایران ارتباطی با مسألۀ سوریه ندارد. چه بسا ایران خود را از سوریه کنار بکشد تا  از بحران و ناهنجاری حاکم در آنجا دور بماند  و امور را به روسیه به عنوان بازیگر اصلی واگذار کند. روحانی، سیاستمداری معتدل است که از حمایت، رهبر ایران نیز برخورداراست. اعتدال او یعنی این‌ که توان تعامل با تندروها و اصلاح طلبان را به یک اندازه دارد و تا زمانی که این سیاست متوازن را پیش می‌برد اقدامات او به نفع ایران تمام خواهد شد.»


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.