سیب، میوه‌ی ضد چین و چروک!

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: عوامل بسیاری در بروز چین و چروک‌های پوست دخیل می باشند؛ از جمله: سن، ژنتیک، نور خورشید، سیگار و رژیم غذایی. وجود هر چین و چروکی در پوست نشان‌دهنده‌ی آسیب وارده به آن است.
اگرچه نمی‌توانیم به طور کامل عوامل آسیب زننده به پوست را متوقف کنیم، اما می‌توانیم میزان آنها را کاهش دهیم. البته این بدان معنا نیست که شما بدون هیچ چروکی به سن ۸۰ سالگی برسید! بلکه می‌توان با کاهش چین و چروک‌های پوست از طریق مواد غذایی مناسب، در سنین پیری چین و چروک کمتری داشت و جوان‌تر به نظر رسید.
انواع سیب (زرد، قرمز، ترش و…)
یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «خوردن روزی یک سیب، شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند». حال به این ضرب‌المثل باید اضافه کرد که خوردن سیب می‌تواند پوست ما را از چین و چروک نیز حفظ کند. سیب میوه‌ای مقوی، مغذی، خوشمزه و در ضمن ضدچین و چروک است. فلاونوئیدها ترکیباتی می باشند که به عنوان رنگدانه عمل می‌کنند و رنگ‌های متنوع سیب (زرد، قرمز، سبز و …) به سبب وجود این ماده است. این ترکیبات یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی می‌باشند که در سیب وجود دارند و می‌توانند حتی سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی شوند.
نوعی فلاونوئید در پوست سیب، مرکبات و پیاز وجود دارد که بسیار قوی بوده و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که به سلول‌ها، به ویژه سلول‌های پوست آسیب می‌زنند، مبارزه کند. این ترکیبات از آسیب‌های وارد به پوست (چین و چروک) جلوگیری کرده و از ایجاد چین و چروک پیشگیری می‌کنند.

پوست سیب مناسب برای پوست!

پوست انواع سیب‌ها می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت نماید. طی تحقیقات صورت گرفته فنول موجود در پوست سیب، پوست را از اشعه‌های ماوراءبنفش نور خورشید به میزان بسیاری مصون نگه می‌دارد. ترکیبات موجود در پوست سیب همان اثر حفاظتی کرم ضدآفتاب را بر روی پوست دارند و بنابراین می‌توانند از بروز چین و چروک در پوست جلوگیری کنند. وقتی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، در پوست شما رادیکال‌های آزاد که منجر به چین و چروک می‌شوند، به وجود می‌آیند. پس اگر قصد دارید مدتی طولانی زیر نور آفتاب قرار گیرید چند عدد سیب همراه خود داشته باشید تا آنها را بخورید!
البته به یاد داشته باشید که میوه سیب در صورت تازه بودن می‌تواند در جلوگیری از ایجاد چین و چروک موثر باشد، اما اگر بیش از۹۰ الی ۱۰۰ روز در انبار بماند، ترکیبات فنولیک آن کاهش یافته و در نتیجه قابلیت و خواص خود را تا حد بسیاری از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است سیب را در یخچال نگهداری کرده و تا زمانی که تازه است آن را میل کنید.

خداحافظ چین و چروک!

این میوه خوشمزه و پرخاصیت را می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد؛ به صورت خام و یا به شکل آبمیوه و یا به صورت پخته. لازم به ذکر است که مصرف سیب به همان صورت خام خواص بیشتری دارد؛ زیرا ترکیبات ضدچین و چروک آن حفظ می‌شوند و در صورت هر نوع تغییر و فرایندی که شکل اولیه‌ی آن را تغییر دهد (آب میوه، مربا، کمپوت و…) از خاصیت آن کاسته می‌گردد. آب میوه‌ی سیب نسبت به خود سیب فقط ۱۰ درصد از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب را داراست. اگر به شما پیشنهاد آب میوه داده شد، آب سیب را انتخاب کنید.
برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از خواص سیب، به خصوص خاصیت ضد چین و چروک آن، تا جایی که می‌توانید آن را به شکل خام و تازه و همراه با پوست میل کنید؛ البته به شرطی که آن را کاملا با آب و یا شوینده میوه و سبزیجات به خوبی بشویید تا هر نوع آلودگی از نظر بقایای مواد شیمیایی و سموم آفت‌کش‌ها در آن از بین برود.
منبع: آشپزباشی

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.