سیدحسن نصرالله:دوران آوارگی ماو راحتی صهیونیست ها به پایان رسیده است

به گزارش ایرنا از بیروت، دبیرکل حزب الله درمراسم ‘وعد الاجمل’که به مناسبت پایان عملیات بازسازی خرابه های باقی مانده از جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان،توسط شرکت’وعد’درمنطقه ‘مربع امنی’حزب الله برگزار شد،آخرین تحولات محلی و منطقه ای را مورد بررسی قرار داد.

سیدنصرالله درباره بازسازی خرابی های جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ سخن گفت و افزود: هدف از جنگ ۳۳ روزه از میان بردن مقاومت بود، نه اینکه دشمن بخواهد مقاومت را خلع سلاح کند یا اسرایش را باز پس گیرد و یا مقاومت را از جنوب رود لیطانی به عقب براند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آنها می خواستند لبنان و تمامی منطقه را به شکل کامل به طرح آمریکایی – اسراییلی و محور سرسپردگی عربی ملحق سازند.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان در تحقق اهداف خود شکست خوردند، افزود:سالیان گذشته درخصوص اهداف، پیامدها و نتایج این جنگ در موضوعات مختلف سخن گفته ایم و اکنون درخصوص جوانب اجتماعی و روانی و همچنین بازسازی سخن خواهم گفت.

هدف از جنگ ۳۳روزه، خار ساختن لبنان به عنوان یکی از متغیرهای بزرگ و پس از آن فلسطین، سوریه و ایران به منظور اجرای طرح خاورمیانه جدید در تمامی منطقه بود.

** می توانیم مناطق مشخصی را در تل آویو هدف قرار دهیم

سیدنصرالله اظهار کرد: مقاومتی که اسراییل در فکر از بین بردنش بود، اینک از لحاظ قدرت، تجهیزات و تعداد رزمندگان، نیرومندتر و قدرتمندتر شده است.

وی گفت: دستی که لبنان را ساخت اینک نیز آماده است در مقابل هر خانه ای که در ضاحیه خراب شود، خانه هایی در تل آویو را خراب کند.

دبیرکل حزب الله تأکید کرد: ما زمانی قادر بودیم که تل آویو را مورد هدف قرار دهیم ولی اینک نه تنها قادریم تل آویو را به عنوان منطقه مورد هدف قرار دهیم بلکه قادر به هدف قرار دادن مناطق و اهداف مشخص نیز هستیم.

سید حسن نصرالله با اشاره به هدف قرار دادن خانه های مسکونی مردم در جنگ سی و سه روزه گفت: چرا اسراییل در جنگ سی و سه روزه به این همه ویرانی و خرابی روی آورد و چرا تنها به هدف قرار دادن پایگاه های نظامی اکتفا نکرد و حجم وسیعی از خرابی را به وجود آورد چون در نظر اسراییل در لبنان یک محیط مقاوم وجود داشت و باید آن را از میان می برد.

** جنگ مردم برای باقی ماندن در سرزمین مادری

وی ادامه داد: اسراییل به طور عمدی می خواست زندگی مردم را به جهنم تبدیل کند ولی در مقابل این جنگ ویران گر، ما شاهد مقاومت بودیم؛ مقاومت امنیتی و مقاومت رسانه ای در آن دوران جنگ مهم، جنگ مردم برای باقی ماندن در زمینشان بود.

دبیرکل حزب الله تأکیدکرد:هنگامی که صاحبان خانه های خراب شده، اصرار کردند که خانه هایشان ساخته شود، لبنان و منطقه همچنان در دایره خطر اسراییل قرار داشت.

سید نصرالله با اشاره به روزهای آخر جنگ سی وسه روزه اسراییل علیه لبنان ادامه داد: در روزهای آخر این جنگ، کاملا مشخص شده بود که جنگ رو به پایان است و اسراییل دیگر قادر به ادامه رویارویی با حزب الله نیست.

وی گفت: کسانی که امید بسته بودند که ما جنگ را ببازیم، مشاهده کردند که سرنوشت جنگ و سرنوشت آنها به سوی دیگری رقم خورد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به بازگشت مردم به خانه های خود بعد از پایان جنگ اظهارکرد: بعد از پایان جنگ هزاران نفر از مردم آواره با اراده خود به خانه ها بازگشتند.

سید نصرالله افزود: آیت الله العظمی خامنه ای و همچنین رییس جمهور ایران در خصوص بازسازی لبنان پاسخ مثبت داده و پس از اینکه عملیات های نظامی به پایان رسید، بازسازی فورا آغاز شد.

** ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

وی ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و همچنین اسکان آوارگان را مهم ترین پرونده پس از جنگ خواند و افزود: بخش بزرگی از این منازل در همان ماه های اول پس از جنگ ساخته شد؛ ما صندوقی به این پروژه تخصیص دادیم و من به مردم گفتم که یا خودتان با هم برای ساخت و ساز به نتیجه ای برسید یا اینکه ما پروژه و موسسه ای برای این موضوع داریم که با مشورت با شما بازسازی انجام خواهد شد.

سید نصرالله گفت: پول هایی از کشورهای عربی به منظور هزینه شدن در ضاحیه به دست ما می رسید که ما نمی دانیم متعلق به کدام یک از این کشورها بود.

دبیرکل حزب الله گفت: به هر حال هر کدام از کشورهای عربی که کمک شان به مردم لبنان رسیده، ما از آنها تشکر کرده و همچنین از ملت و مسئولان ایران تشکر ویژه ای داریم چرا که اگر کمک های ایران نبود نمی توانستیم به این سرعت به موفقیت دست یابیم.

وی در خصوص جنگ ۳۳ روزه افزود: در جریان این جنگ و در یک منطقه عملیاتی کوچک، دشمن ده هزار حمله هوایی و سه هزار حمله با هلیکوپتر تنها علیه مقاومت و بناهای مسکونی انجام داد.

وی ادامه داد: ما همه اعم از دولت، مردم و ارتش توانستیم لبنان را بسازیم و در سرزمین مان باقی بمانیم.

** هشدار نسبت به اقامت دائمی آوارگان فلسطینی درلبنان

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص طرح اقامت دایمی آوارگان فلسطینی به ساکنان دائم در لبنان هشدار داد و افزود:این امر خدمتی به طرح اسراییلی است اما بایدبه فلسطینی ها حقوق به حقشان به عنوان آواره و پناهنده داده شود.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: از کشورهای عربی می خواهیم که دست یاری به سوی مردم غزه دراز کرده تا آنها نیز بتوانند خانه های خود را بازسازی کنند.

وی افزود: باید از مردم غزه کمک مالی به عمل آید تا آنها بتوانند وضعیت خود را مدیریت کنند و این درست نیست که آنها همچنان مانند آوارگان باقی بمانند.

دبیرکل حزب الله گفت:درصورت وجود پول، این امکان در غزه وجود دارد که بازسازی انجام شود و ما باید یادآور شویم که دوشادوش اسیران فلسطینی که اعتصاب غذا کره اند ایستاده ایم.

** محکومیت سکوت مجامع عربی

وی با اشاره به اینکه ‘هیچ کس در اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در خصوص این افراد واکنشی نشان نمی دهند’، گفت: نمی خواهم که وارد محکوم کردن این امور شوم، بلکه دولت های عربی را به این نکته فرا می خوانم که دوشادوش این اسیران بایستند.

دبیرکل حزب الله از عراق به عنوان رییس اتحادیه عرب خواست که این موضوع را به شورای امنیت ببرد و گفت: چطور اتحادیه عرب برای کشاندن موضوع سوریه به شورای امنیت بسیار پر جنب و جوش عمل می کند اما در موارد دیگر خیر.

وی افزود: ما در خصوص سوریه، عراق، بحرین، یمن و مصر اختلافاتی با هم داریم اما در خصوص فلسطین هیچ اختلافی نداریم.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اوضاع جاری بحرین تأکید کرد: قیام های مستمر مردم بحران، بر اساس محور گفتگو، قدرت و تحمل و صبر استوار است.

وی گفت: ما نسبت به مردم بحرین اظهار محبت داریم و از طریق حمایت از ادامه قیام های مسالمت آمیز معارضه(مخالفین)، مواضع آنها را بحرین را مورد تأیید قرار می دهیم.

سید نصرالله افزود: حاکمان بحرین، روند اوضاع در این کشور را به سوی درگیری‌های مسلحانه سوق می دهند و خداوند بدون شک برای مردم صبور بحرین راه گشایشی قرار خواهد داد.

دبیرکل حزب الله اظهار کرد: ما به مردم بحرین می گوییم صبور باشید و ما در کنار قیام مسالمت آمیز شما هستیم.

سید حسن نصرالله ضمن محکوم کردن عملیات های تروریستی اخیر دمشق و عملیات های تروریستی امروز در این کشور گفت: آیا وقوع این عملیات های تروریستی در راستای اجرای اصلاحات در کشور سوریه است.

وی افزود: همان دستانی که مردم عراق و مؤسسات آن را نابود کردند، اینک خواهان نابودی سوریه هستند، آنها در واقع خواهان خلاص شدن از دست حمایت کننده اصلی فلسطین و مقاومت در لبنان و فلسطین هستنند.

** انتخابات پارلمانی لبنان باید در موعد مقرر برگزار شود

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۲۲ باید در موعد مقرر خود انجام شود و این به نفع همگان است و حزب الله هم بر سهم انتخاباتی خود محافظت می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما تأکید داریم که مجلس نمایندگان باید نقش خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد و با اهمیت دادن به موضوع انتخابات، آن را در معرض بحث و گفتگوی کلیه گروههای لبنانی قرار دهد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل مجلس نمایندگان ادامه داد: نباید در گفتگو و تفاهم درباره موضوع انتخابات پارلمانی را ببندیم؛ ما همه را به گفتگو و تفاهم در این زمینه دعوت می کنیم.

سید نصرالله گفت: این حمله دشمنان که ‘به انتخابات در سایه سلاح نه می گویند’، بدین معناست که انتخاباتی برگزار نخواهد شد چرا که سلاح باقی خواهد ماند.

دبیر کل حزب الله گفت: از نظر ما، نظام انتخاباتی نسبی بهتر است و هیچ کس را از گردونه خارج نمی کند، بلکه تک قطبی بودن در طوایف را از میان می برد.

** باید از تحریک دیگران خودداری شود

وی افزود: وقتی که ما انتخاباتی سالم بخواهیم، همگی باید از تحریک دیگران خودداری کنند و ما وقتی جواب تحریک دیگران را نمی دهیم، این امر از سر ضعف نبوده بلکه به فکر کشور هستیم.

دبیرکل حزب الله خطاب به مخالفان داخلی مقاومت گفت: اسراییل نتوانست در جنگ روانی مقابل ما بایستد؛ حال شما می خواهید این کار را بکنید؟ ما صرفا می خواهیم که از مقاومتی که امید این امت است، حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که در بیروت در ایار ۲۰۰۸(درگیری های داخلی میان ۸ و ۱۴ مارس در لبنان) اتفاق افتاد، مواجهه بین دو طرف بود که دلایل و ابعاد منطقه ای و بین المللی خود را داشت و این حادثه صرفا تعدی یک طایفه بر طایفه ی دیگر، آن گونه که بعضی ادعا می کنند نیست.

سید نصرالله گفت: جریان المستقبل ۷ ایار را برای انتخابات مجلس به کار می گیرد چرا که این جریان طرحی ملی نداشته بلکه آماده فتنه سنی – شیعی می شود؛ برای اینکه می خواهد که در طایفه اهل سنت به عنوان قطب واحد باشد.

وی افزود: در انتخابات ۲۰۰۹، هر اهل سنتی که بر ضد جریان المستقبل بود، به قاتل بودن متهم شد و اموال زیادی بر ضد این افراد هزینه شد اما با این حال آنها توانستند بیش از ۳۵ درصد از آراء اهل تسنن را به خود اختصاص دهند.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه ‘ما با فعالیت سیاسی رفتار کرده و با سلاح حکم نمی کنیم’، گفت: ما همه گروه های لبنانی را به مشارکت صحیح و سالم فرا می خوانیم.

خاور**۱۰۳۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۱۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.