سید حسن نصرالله: انفجار بیروت فاجعه بزرگی است/هیچ ارتباطی با بندر بیروت نداریم

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود درباره انفجار بندر بیروت هرگونه ارتباط این حزب با این بندر را قاطعانه تکذیب و تاکید کرد حزب‌الله هیچ‌گونه انبار مهمات یا موشک یا نیترات در این بندر ندارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات این کشور به ویژه انفجار بندر بیروت آغاز شد.

سید حسن نصرالله گفت: قصد داشتم چهارشنبه گذشته درباره مسائل مختلفی صحبت کنم اما روز سه‌شنبه که این اتفاق فاجعه‌بار افتاد تصمیم گرفتم سخنرانی را به تاخیر بیندازم. امروز درباره تنها یک مسئله صحبت می‌کنم و آن حادثه بزرگی است که برای لبنان رخ داده است.

سید حسن نصرالله گفت: آنچه در بیروت رخ داد فاجعه بزرگ انسانی و ملی بود. من به تمام خانواده‌های شهدا تسلیت می‌گویم. از خداوند برای زخمی شدگان شفا می‌طلبم. این انفجار یک انفجار فرامنطقه‌ای و فراطایفه‌ای بود. پیامدهای این فاجعه خطرناک و بسیار بزرگ است و نتایج اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دارد. این فاجعه به برخورد و اقدام فوق العاده در تمام سطوح نیاز دارد. در این فاجعه حضور مردمی در کنار دولت و حضور سریع هیئت‌ها و نهادهای مدنی قابل توجه بود.

نصرالله تصریح کرد: همه موسسات، اشخاص و ظرفیت‌های حزب الله در اختیار ملت و دولت لبنان است. هر خانواده‌ای که مسکن خود را از دست داده و نیازمند مسکن جایگزین موقت است ما حاضریم به آنها کمک کنیم.

وی گفت، حزب الله آماده مشارکت در پروژه اسکان است و ما آماده‌ایم برای همه خانواده های بی‌سرپناه  مسکن جایگزین فراهم کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت، ما شاهد همدردی گسترده‌ای در سطح جهانی هستیم که مهمترین‌ آن سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به لبنان بود و ما به هر سفر و کمکی در این روزها به دیده مثبت می‌نگریم.

نصرالله عنوان داشت، عرصه خارجی مثبت است و فرصت را به روی لبنان برای برون رفت از وضعیت محاصره و سختی‌هایی که با آن مواجه است، می‌گشاید.

سید حسن نصرالله گفت: متاسفانه در لبنان از ساعات اولیه این فاجعه برخی رسانه‌های محلی و عربی و برخی گروه‌های سیاسی پیشدستی کرده و از قبل این داستان را بافتند که در بندر انبار موشک‌ها و مهمات حزب‌الله بوده است.

وی تاکید کرد: برای این‌ها اصلا مهم نیست که این یک حادثه بوده یا آتش‌سوزی بوده یا یک انفجار برنامه‌ریزی شده بوده است برای این‌ها تنها این مسئله مهم است که حزب‌الله مسئولیت آن را برعهده بگیرد. هدف از چنین مواضعی تحریک مردم لبنان علیه حزب‌الله است و این سطح بسیار بالایی از ظلم و جنایت است.

وی گفت: حزب‌الله بخشی از مردمی است که به خاطر این فاجعه مصیبت‌زده شده‌اند. ما به صورت قاطعانه تاکید می‌کنیم که هیچ چیزی در بندر بیروت نداریم نه انبار سلاحی نه تفنگی نه نیتراتی نه الان و نه هیچ زمان دیگری. بدترین دروغ‌ها را به کار بردند تا مردم آن‌ها را باور کنند و این مظلومیت بزرگی است. تحقیقات نشان خواهد داد که ما هیچ موادی در بندر نداریم و آنچه گفته می‌شود فریب‌کاری ظالمان است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما بندر را اداره نمی‌کنیم و مداخله‌ای در آن نداریم و نمی‌دانیم چه چیزی در داخل بندر است. تحقیقات درحال انجام است و حقایق به زودی مشخص می‌شود چراکه موضوع پیچیده نیست. ما بیشتر از آنکه از بیروت خبر داشته باشیم از بندر حیفا خبر داریم چراکه این مسئله بخشی از معادله بازدارندگی است. زمانی که حقایق روشن شد از مردم می‌خواهم آن‌هایی را که این حقایق را پوشاندند محاکمه کنند. از مردم لبنان می‌خواهم طرف‌هایی را که دست به اقدامات تحریک آمیز زده و برای کشاندن کشور به جنگ داخلی تلاش کردند محاکمه کنند.

نصرالله گفت، نوعی سوء استفاده سیاسی از این حادثه صورت گرفته و ما بر این موضوع اصرار داریم که لحظه کنونی وقت حساب و کتاب‌های سیاسی و حزبی نیست. 

وی اظهار داشت، اکنون زمان تسکین آلام است و در آینده ما توان پاسخگویی را خواهیم داشت و اثبات خواهیم کرد که چه کسانی در سراب و خیال زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد، نباید در جریان تحقیقات اجازه به پنهان‌کاری حقایق را دهیم. 

وی گفت، باید هرکس که ارتباطش با این حادثه اثبات شود، مورد مجازات عادلانه‌ و به دور از حساب و کتاب‌ها و یا وابستگی‌ها قرار گیرد. 

وی گفت، حقیقت و عدالت باید بر روند تحقیقات و محاکمه حاکم باشد. اگر دولت لبنان با همه قوای آن نتوانست در تحقیقات و محاکمه خود در خصوص این پرونده به نتیجه‌ای برسد یعنی هیچ امیدی به ایجاد دولت نیست.

وی افزود، می‌توان ارتش لبنان را که همه می‌گویند به آن اطمینان دارند در تحقیقات مشارکت داد.

نصرالله تصریح کرد، این رخداد فراموش‌شدنی و یا قابل چشم‌ پوشی نیست. باید حقیقت در آن روشن شود و عامل آن بدون هیچگونه حمایتی محاکمه شود در غیر این صورت بحران نظام و کشور و موجودیت وجود دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان دولت لبنان را به نهایت جدیت و قاطعیت فراخواند تا قشر سیاسی، ملت را نسبت به وجود دولتی بر پایه حقیقت امیدوار سازد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: برخورد بین المللی با این حادثه یک فرصت است که نباید آن را از دست داد و باید دنبال فرصت‌های دیگری نیز که به دنبال این حادثه ایجاد شده، باشیم. به تمام کسانی که با این حادثه جنگ را علیه ما و با محور مقاومت آغاز کرده‌اند می‌گویم که به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. 

وی گفت: مقاومت با اعتبار و اعتمادی که مردم لبنان به آن و عملکرد و قدرت و جایگاه قومی و منطقه‌ای‌اش دارند بزرگتر از آن است که دست برخی ظالمین و دروغ‌گویان و کسانی که برای جنگ داخلی تلاش می‌کنند به آن برسد. هر اندازه برای رسیدن به این هدف تلاش کنند شکست خورده و باز هم شکست خواهند خورد.

وی گفت: می‌توانیم از این بحران قوی‌تر و با عزم و اراده بیشتری برای پیروزی بیرون بیاییم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.