سید عباس سجادی:ترانه امروز نماد ترانه معاصر نیست/جریان سالمی در زمینه ترانه وجود ندارد.

سید عباس سجادی با بیان اینکه کلامهایی که این روزهای عرصه موسیقی را انباشته کرده اند در تقسیم بندی ترانه نمی گنجند، گفت: ترانه امروزی را نمی توان به عنوان نماینده ترانه معاصر بر شمرد؛ چرا که نه تنها ضعف هایی را شامل می شود بلکه از کلماتی در آفرینش و خلق آنها استفاده شده، که به هیچ وجه قابلیت ترانه شدن را ندارند.

خالق ترانه امام زمان(عج) با صدای احسان خواجه امیری در ادامه تاکید کرد: دنیای موسیقی و ترانه مانند رودی روان است که در عین زلال بودن خود بخش های غیر زلال را نیز در خود جای داده است. یعنی بخش های زلال را می توان در انبوهی از نازلالی و تیرگی دید. در این میان باید قدرت تمییز و تشخیص داشت که کدامیک از این کلامها ترانه است و کدامیک ترانه نیست.

وی افزود: ترانه به عنوان یک شعر رسانه ای همواره مورد توجه همگانی بوده است و همین طور برای شاعران نوپا و نوقلم از جذابیتهای ویژه ای برخوردار است؛به همین دلیل بسیاری از نوقلمان به سراغ آن می روند بدون اینکه شناخت کافی از آن داشته باشند و صرفا به دلیل سود مالی و اقتصادی که در آن نهفته از آن سر در می آورند.همین مساله موجب می شود همه جور ترانه در این میان شنیده شود.

سراینده “رسم این شهر عجیب است بیابرگردیم” درد ادامه با بیان اینکه در میان ترانه هایی که این روزها سروده می شوند می توان ترانه های خوب و قابل توجهی را شاهد بود،متذکر شد: جو حاکم بر ترانه متاسفانه جو خوب و مناسبی نیست.

سجادی ادامه داد:جریان سالمی در زمینه ترانه وجود ندارد.بسیاری از افراد تحت عنوان ترانه سرا مشغول فعالیت هستند که با مراجعه به کارنامه اینها خواهید دید که در زمینه ترانه حرفی برای گفتن ندارند. این عده نه سواد کافی برای سرودن دارندو نه به خودشان اجازه خواندن چند جلد کتاب داده اند یا با کدام یک از اهالی شعر و ادب زانو به زانو نشسته اند و اختلاط کرده اند؟ چند قلم فرسوده اند تا به اینجا رسیده اند؟ هرچه می نویسند از ذهن بی رمقشان نشات می گیرد که اصلا قابل قیاس با ایده آلهای یک ترانه نیست. بنابراین توقع نمی رود که با پشتوانه ای که ندارند، به تولید خوب ترانه منجر شوند. اما با این همه ترانه های خوب نیز گاه به گاه شنیده می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا می شود از کلامی که این روزها باب شده است تحت عنوان ترانه یاد کرد، گفت: در این انبوه بازار ترانه اگر چشم ریزبین باشد، ترانه خوب هم وجود دارد ولی اینقدر درصدش کم است که خیلی قابل تشخیص نیست. راه فرار از دنیای ترانه اینچنینی این است که رسانه ها کمک کنند. وظیفه رسانه ها بسیار خطیر است. آنها وظیفه دارند ترانه را کالبد شکافی و آسیب شناسی کنند.

این شاعر همچنین افزود: باید ترانه های خوب به عنوان ترانه های ایده ال و استاندارد به جوانها معرفی شود و نمونه کارهای سنجیده انتخاب و در اختیار آنها قرار بگیرد و کارهای خوب به آنها معرفی شود. در این صورت جوانهای این عرصه می دانند که باید چگونه ترانه بسرایند، از چه بنویسند و برای چه بنویسند و به بیراهه نخواهند رفت.

سجادی در پایان گفت: شاید پیش از این، زمانی برای خوب بودن ترانه ها بود ولی متاسفانه این روزها جز تعداد انگشت شمار، ترانه خوب وجود ندارد که بتوان به عنوان ترانه متعلق به این زمان استناد کرد. متاسفانه در حالی این اتفاق افتاده است که بسیاری، ادعای ترانه سرایی دارند و خود را در این زمینه حرفه ای می دانند.

ممتاز نیوز

کافه موسیقی::صفحه اصلی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.