سیره سیاسی امام حسن مجتبی(ع) الگوی همه سیاستمداران

عضو فراکسیون هیات رئیسه مجلس گفت: سیره سیاسی امام حسن مجتبی(ع) در مواجهه با دسیسه های معاویه، الگوی ارزشمندی برای همه سیاستمداران است که باید به آن توجه کنند.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفتگ با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فرا رسیدن میلاد پربرکت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: دومین پیشوای شیعیان سهم مهمی در گسترش و نشر اسلام و تعالیم بلند نبوی داشتند و سیره سیاسی ایشان، مهمترین الگو برای سیاستمداران است.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آنچه در تاریخ مسلم است، این که، معاویه سیّاس و حیله گر بود و جانب ظاهر را در مجامع عمومى می کرد و  ظاهر احکام اسلامی را تا حدودی مراعات می کرد. ولی در ذات خود با اسلام دشمنی بسیاری داشت.

وی تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) با آگاهی از فساد درونى معاویه و حکومتش، امامت جامعه مسلمین را با اطلاع رسانی در این زمینه دنبال می کردند.

حجت الاسلام سبحانی نیا با اشاره به صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه افزود:  پیدا شدن نیروهای خوارج و نبود یاران مخلص و فرماندهان فداکار،کراهت مردم از شرکت در نبرد با معاویه، از مهمترین دلایل صلح آن حضرت با معاویه بود که ایشان در این زمینه فرمودند: “دیدم بیشتر مردم خواستار صلح اند و از جنگ بیزارند، دوست نداشتم آنان را بر آنچه که نمی پسندیدند وادار کنم. پس به خاطر حفظ جان عده کمی از شیعیانم، صلح کردم”.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) در مقام خلیفه مسلمانان بودند و درگیری آن حضرت با معاویه و کشته شدن ایشان به دست لشکر معاویه، شکست مرکز خلافت مسلمانان محسوب می شد این رو، شرایط این چنینی به هیچ وجه اقتضای جنگ و نبرد را نداشت، و صلح یک تاکتیک مهم برای سامان دادن به وضعیت مردم مسلمان بود.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.