سیر صعودی شاخص بورس برای سیزدهمین روز متوالی

با افزایش ۸۲ واحدی امروز شاخص بورس، سیر صعودی این متغیر مهم برای سیزدهمین روز متوالی تکرار شد. امروز سه شرکت اول از لحاظ ارزش معاملات شامل پالایشگاه بندرعباس، فولاد خوزستان و مبارکه با ۴٫۷ ، ۳٫۳ و ۲٫۵ میلیارد تومان بودند.

به گزارش فارس، وضعیت بورس اوراق بهادار در حالی از حدود سه هفته پیش با برگشت نصف و نیمه جهت حرکت قیمت‌ها و برخی متغیرهای اصلی معاملات بهبود یافته که عاملی چون برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران در این تغییر جهت نقش ویژه‌ای داشت.

این عامل که در کنار مسائلی چون بکارگیری اوراق فروش تبعی سهام و به کف رسیدن بهای سهام اکثر شرکتها قرار گرفته بود، به باور برخی کارشناسان تا دوشنبه گذشته و قبل از تعطیلی ۵ روزه تهران و بورس و بانک ها می توانست اثرگذار باشد و بعد از اتمام این اجلاس مهم جهانی، بازار سهام بار دیگر با روند منفی مواجه خواهد شد. به همین دلیل بود که دوشنبه گذشته تعدادی از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی اقدام به فروش سهام خود کرده و منتظر شروع دوباره بورس در روز جاری آن هم با در نظر گرفتن قیمت دلار شدند.

این جریان موجب شد تا وضعیت سردرگمی و انتظار در تصمیم گیری ها به طور محسوسی فراگیر شود برای همین در آغاز معاملات امروز بسیاری از فعالان و کارگزاران منتظر انتشار تحلیل ها و اخبار تکمیلی در مورد نتایج برگزاری اجلاس و همچنین نرخ دلار مانده و کمتر به خرید سهام اقدام کردند. اما هر چه زمان پایانی معاملات بورس نزدیکتر می شد به خوش بینان و خریداران سهام هم اضافه شد که با صف خرید برخی شرکت ها مانند پالایشگاه بندرعباس و فولاد مبارکه و رشد بیشتر شاخص همراه شد.

به این ترتیب شاخص بورس که با افزایش ۱۳ واحدی شروع بکار کرده بود، در پایان معاملات به دلیل اثر مثبت ۴۰ واحدی فولاد مبارکه و ۱۳ تا ۲ واحدی شرکت های پالایشگاه بندرعباس، ملی مس، فولاد خوزستان، گل گهر ، سرمایه گذاری غدیر و ایران ترانسفو با ۸۲ واحد رشد به عدد ۲۴ هزار و ۷۳۰ واحد رسید تا برای سیزدهمین روز متوالی کاری ( از ۲۱ مرداد به این سو ) شاهد افزایش ارقام خود باشد.

با این رشد که در صد و هفتمین روز کاری بورس طی سال جاری رخ داد ، تعداد روزهای مثبت دماسنج بازار به ۴۷ روز رسید تا همچنان ۶۰ روز منفی دیگر نشان از منفی بودن میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بازار سهام داشته باشد.

در برابر رشد امروز شاخص بورس، آمار نهایی معاملات امروز سهام هر چند تغییر محسوسی نسبت به گذشته نکرد و با جابجایی ۴۱٫۸ میلیارد تومانی بیش از ۱۱۸ میلیون سهم همراه شد، اما بر خلاف چند وقت اخیر حجم عمده معاملات به دو سه شرکت تعلق نداشت و اغلب شرکت ها با حجم معاملات مناسبی روبرو شدند.

به طوری که امروز سه شرکت اول از لحاظ ارزش معاملات شامل پالایشگاه بندرعباس، فولاد خوزستان و مبارکه با ۴٫۷ ، ۳٫۳ و ۲٫۵ میلیارد تومان بودند.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.