سیستم ‘آی پی مدیا’ آماده راه اندازی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘لطف الله سیاهکلی’ روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: در سایر کشورها، سیستم ‘آی پی تی وی’ برای دسترسی به تلویزیون از طریق تلفن راه اندازی شده، اما سیستم ‘آی پی مدیا’ که در معاونت رسانه مجازی صدا وسیما راه اندازی شده، دامنه وسیع‌تری از خدمات را به مشترکان ارایه می دهد.

‘آی پی مدیا’ سیستم امکانات متنوعی از جمله پخش کانال های تلویزیونی و رادیویی صدا و سیما، امکان ایجاد شبکه های جدید و تخصصی، بازی های رایانه ای فردی و جمعی، اینترنت و خدمات عمومی را برای کاربران تدارک دیده است و یکی از ویژگی‌های آن نسبت به رسانه‌های موجود، تعاملی بودن در پخش و زمان بندی برنامه، ارایه کامل اطلاعات محتوای موجود و ارایه کیفیت بالا در صدا و تصویر است.

وی با تاکید بر آنکه این سیستم با اتکا بر توانمندی متخصصان ایرانی طراحی شده، گفت: این سیستم با سرعت دو مگابایت در ثانیه از طریق اینترنت برای مشترکان قابل دریافت است.

سیاهکلی درباره چگونگی دریافت این سیستم افزود: اکنون یکهزار مشترک در تهران به این سیستم دسترسی دارند و می‌توانند صوت و تصویر درخواستی،‌ اینترنت‌، موتور جست وجوگر و سایر خدماتی را که نیاز است، بر روی این سیستم دریافت کنند.

معاون رسانه‌ مجازی تاکید کرد: در این سیستم، قابلیت دسترسی به کانال‌های تلویزیون بسیار زیاد و نامحدود است و می‌توان گفت که امکاناتی از جمله تلویزیون، تلفن، نمابر، اینترنت و کامپیوتر شخصی در ‘آی پی مدیا’ به صورت سیستم یکپارچه جمع شده است.

وی در عین حال این سیستم را یک تلویزیون کابلی ندانست و افزود: ‘رسانه مهر’ عنوانی فارسی است که معاونت رسانه مجازی برای این سیستم انتخاب کرده است.

سیاهکلی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دیگر نهادهای مرتبط با عرصه فناوری اطلاعات از جمله شورای عالی مجازی کشور، در آینده نزدیک همه مردم ایران بتوانند از این سیستم استفاده کنند.

وی درباره هزینه‌ اشتراک استفاده از این سیستم نیز توضیح داد: هزینه استفاده از این سیستم، تقریبا معادل سیستم اینترنت پرسرعت است و ماهانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان حق آبونمان برای آن تعیین خواهد شد.

** جشنواره فیلم‌ کوتاه و پویانمایی فضای مجازی

معاون مجازی سازمان صدا وسیما همچنین با اعلام برگزاری جشنواره فیلم‌های کوتاه و پویانمایی فضای مجازی گفت: این جشنواره به فیلم ها و انیمیشن‌هایی زیر پنج دقیقه می‌پردازد که روی دو پایگاه اینترنتی ‘مهرنما’ و ‘باشگاه ایرانیان’ قابل دسترسی است.

وی با بیان آنکه این جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود، افزود: مهلت ارسال آثار به این جشنواره از امروز(دوشنبه) آغاز شد و علاقه‌ مندان می‌توانند تا ۱۵ مهر ماه آثار خود را از طریق دو پایگاه اینترنتی یاد شده به این جشنواره ارسال کنند.

سیاهکلی تاکید کرد که اختتامیه این جشنواره دهم آبان ماه برگزار می شود و در مجموع به ۶۰ اثر برگزیده جایزه اهدا خواهد شد.

وی با بیان آنکه تنها دو سال از راه اندازی معاونت رسانه مجازی صدا وسیما می‌گذرد، گفت:

هدف این معاونت بهره‌گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی برای تعامل با مخاطب و ایجاد مکمل برای فعالیت های صدا و سیما بوده است.

سیاهکلی یادآور شد که این معاونت برای ارتباط با مخاطبان، چندین پایگاه اینترنتی را راه اندازی کرده است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن ایران در فضای مجازی و جهانی شدن آن دانست و گفت: آثار این جشنواره باید در هشت محور شامل خانواده، تمدن اسلامی و ایرانی و هویت ملی، جوان مسلمان و دنیای معاصر،‌ بیداری اسلامی‌، ایران‌شناسی‌، ایران ۱۴۰۴ و شعار امسال تولید شده باشند.

فراهنگ ** ۲۰۲۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۳۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.