سیلاب جان ۱۰نفر را گرفت

شمال و شمال‌غرب کشور زیر آب‌

حادثه > داخلی– گروه شهرســتان‌ها:
طبق پیش‌بینی‌هایی که‌ سازمان هواشناسی کشور در اواسط هفته گذشته اعلام کرد، رگبار و رعدوبرق در نیمه شمالی کشور از عصر جمعه آغاز شد.

با وجود اینکه سازمان هواشناسی کشور هشدار داده بود که در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان سیلاب رخ خواهد داد اما چند نفر از هموطنان‌مان بر اثر بارش شدید باران جان خود را از دست دادند و چند نفر نیز مفقود شدند. علاوه بر این جاری شدن سیلاب، خسارات مالی گسترده‌ای را نیز در این استان‌ها به بار آورد. در این میان بیشتر جان‌باختگان و مفقودشدگان سیلاب از اهالی شهرستان بهشهر مازندران بودند.

در همین خصوص مدیرکل بحران استانداری مازندران اعلام کرد که براساس آخرین آمار به‌دست آمده، هشت شهروند بهشهری بر اثر جاری شدن سیل در محله قنبرآباد جان خود را از دست داده‌اند. هادی خنجری با اعلام اینکه مسدود شدن مسیر آب زیر پل بزیل در محله قنبرآباد بهشهر سبب افزایش سطح آب شده و سیلاب مناطق اطراف این پل را فراگرفته است، گفت: درصورتی که دهانه‌های پل آزاد نشود خسارات جبران‌ناپذیری در این منطقه به بار می‌آید. این در حالی است که مهر گزارش داد براساس مشاهدات شاهدان عینی در این منطقه بیش از ۱۰نفر نیز مفقود شده‌‌اند و با ادامه بارش‌ها در مناطق شرقی مازندران، تعداد مفقودان افزایش می‌یابد. محمدرضا البرزی، فرماندار این شهرستان به‌همین منظور از ساکنان بهشهر خواست تا از تردد و توقف در مسیر سیلاب رودخانه‌ها خودداری کنند.

با این حال نیروهای امدادی روز گذشته به‌دلیل گستردگی سیل، موفق به ساماندهی خدمات‌رسانی نشدند و دیروز برخی‌ محورهای روستایی و بین‌شهری مسدود باقی ماند. گفتنی است به همین‌خاطر روز گذشته مدارس تمام مقاطع تحصیلی بهشهر تعطیل اعلام شد. همچنین توفان، رعدوبرق و بارش شدید باران خسارات وسیعی را به تاسیسات عمومی کشاورزی و مناطق مسکونی شهری و روستایی استان گلستان وارد کرد‌. البته اداره‌کل هواشناسی این استان پیش‌بینی کرده است شرایط نامساعد جوی تا اواسط امروز به‌ویژه در شرق استان ادامه خواهد داشت.

جست‌وجوی خانه به خانه

پویا حاجیان، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران از اعزام ۱۰۶امدادگر به مناطق سیل‌زده استان مازندران خبر داد و گفت: روستای سارو از توابع بهشهر نیز بر اثر جاری‌شدن سیل دچار آسیب شده است و پس از اعلام وقوع سیل ۲۲تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات در شهرستان‌های ساری و قائمشهر به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر امدادگران در این مناطق حضور دارند و به تخلیه آب مشغول هستند. همچنین غلامعلی فخاری، معاون امداد جمعیت هلال احمر مازندران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: به‌دلیل بالا بودن شدت سیل، الوار سقف خانه‌های مسکونی قدیمی محله قنبرآباد، فروریخته و خسارت جانی به بار آورده است و گروه‌های امدادی با سگ‌های تربیت شده در جست‌وجوی خانه‌به‌خانه به‌دنبال مفقودین احتمالی هستند. سرهنگ جعفر محمدنژاد، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران نیز گفت: تمامی محورهای مواصلاتی استان (کندوان، هراز، فیروزکوه و کیاسر) باز و تردد انواع وسایط نقلیه در حال جریان است.

سیل در آذربایجان‌شرقی

از استان آذربایجان‌شرقی نیز خبر رسید که یک‌جوان ۲۰ساله اهل شهرستان کلیبر بر اثر وقوع سیل مفقود شده است که تا لحظه تنظیم این خبر گروه‌های امدادی موفق به پیدا کردن وی نشده‌اند. عبدالله اصغرپور، فرماندار شهرستان کلیبر در همین زمینه گفت: بر اثر سیلی که ساعت شش عصر جمعه در بخش آبش‌احمد این شهرستان رخ داد، دو روستای «نجف تراکمه» و «لومه درق» خسارت دیدند؛ به‌نحوی که چهار واحد مسکونی به‌صورت کامل ویران شد. وی اضافه کرد: بر اثر این حادثه طبیعی حدود ۴۰۰راس از احشام روستائیان تلف شد و شش دستگاه خودروی اهالی نیز به‌طور کامل آسیب دید.‌وی ادامه داد: تاسیسات آب و برق این روستاها نیز آسیب دیده و عوامل مربوطه در حال راه‌اندازی این تاسیسات هستند. وی با اشاره به اینکه سیلاب ۱۰دستگاه خودرو را نیز با خود برده است، گفت: در شبکه آب این روستاها همچنان مشکل وجود دارد و آب بخشی از این روستا‌ها قطع است. ‌

بارش برف پاییزی

اما بارش‌ها در برخی از شهرستان‌های واقع در ارتفاعات استان‌های آذربایجان‌شرقی و مازندران به‌صورت برف بود. در شهرستان جلفا در آذربایجان‌شرقی بارش برف ارتفاعات ۳هزار و ۸۸۵متری کیامکی را سفید‌پوش کرد. اداره هواشناسی شهرستان جلفا میزان بارش جمعه شب در این شهرستان را ۳/۶میلی‌متر و در هادیشهر بیش از ۱۰میلی متر اعلام کرد. گفته می‌شود که سفیدپوش شدن ارتفاعات کیامکی در بیست و یکمین روز از مهر‌ماه در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بوده و اکنون ساکنان روستاهای واقع در دامنه این ارتفاعات نگران آسیب‌ دیدن میوه‌های سردرختی نارس هستند. همچنین به‌واسطه کاهش محسوس دما دومین ‌ برف پاییزی در ارتفاعات کلاردشت نیز بارید و ارتفاعات غرب مازندران را سفیدپوش کرد. البته به گزارش مهر، بارش برف زودهنگام پاییزی مردم این منطقه را با توجه به روند کند گازرسانی با مشکل سوخت روبه‌رو کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.