سیل‌ در شمال‌ کشور‌ خسارت بار بود

حادثه > داخلی– گروه شهرستان‌ها:
جمعه شب یکباره با بارش باران و وقوع رگبار معابر بسیاری از مناطق شمالی کشور زیر آب رفت و بازهم مشکلاتی ازجمله احداث نکردن سیل بند، بها ندادن به طرح‌های آبخیزداری، تصرف حریم رودخانه‌ها و تخریب محیط‌زیست و پوشش‌های جنگلی باعث جاری شدن سیل در برخی از شهرها و در نتیجه به بار آمدن خسارات شد.

  در استان زنجان طبق روال گذشته در بخش زنجانرود سیل جاری شد و به‌همین‌خاطر شش روستای ساری‌کندعلیا، ساری‌کندسفلی، انجمن علیا، انجمن سفلی، قره‌آغاج علیا، قره‌آغاج سفلی و چند روستای دیگر این بخش به‌شدت آسیب دیدند. علی پاک‌منش، بخشدار زنجانرود در همین خصوص گفت: جاری شدن سیل موجب وارد شدن خساراتی به چاه‌ها و کانال‌های زراعی و محصولات کشاورزی این منطقه شده است که فعلا از میزان خسارت وارده اطلاعات دقیقی در دست نیست. صفی‌الله کرامتی مدیر مدیریت کل بحران استان نیز به خبرنگارما گفت: طبق آخرین خبر رسیده اکیپ‌های ارزیاب برای برآورد خسارت وارده در منطقه حضور دارند و آمار میزان خسارت‌ها هنوز اعلام نشده است.

مرگ و ناپدید شدن دو نفر در مازندران

از مازندران هم خبر رسید که سیلاب معابر شهری شهرهای غربی و مرکزی استان را‌ در بر گرفت و رفت‌وآمد در مرکز این استان به‌ویژه در میدان خزر، ششصد دستگاه و خیابان‌های مرکزی شهر ساری در حوالی دروازه بابل تا میدان ساعت با اختلال روبه‌رو شد. اما خسارات بارش باران، تگرگ و رعد و برق در استان مازندران فقط به خسارت مالی محدود نشد و رعد و برق جان یک نفر را در بهشهر گرفت. بخشدار مرکزی بهشهر در این‌باره به ایرنا گفت: جوان ۲۴ساله ساکن روستای پجیم منطقه هزار جریب بر اثر برخورد آذرخش دچار سانحه شد و در دم جان سپرد. عبدالله ریاحی افزود: همچنین بارش شدید باران و جریان آب در عصر روز جمعه موجب ناپدید شدن یک نفر در روستای رودبار شد. وی اضافه کرد: این دختر دانشجو که به همراه یک گروه دانشجویی برای گردش علمی به این منطقه آمده بود، پس از وقوع سیلاب، ناپدید شد و‌تا لحظه تنظیم این گزارش‌ تلاش‌ها برای یافتن وی به نتیجه نرسیده است. ریاحی ادامه داد: به‌جز این فرد، مردم روستاهای مجاور، موفق شدند حدود ۳۵نفر دیگر را که در این سیلاب گرفتار شده بودند نجات دهند. گفتنی است شهرستان میاندرود استان مازندران هم بر اثر بارش‌های روز جمعه برای دومین مرتبه در۴۰روز اخیر گرفتار سیل شد و راه ارتباطی روستای دارابکلای این شهرستان به‌طور کلی مسدود شد.

صاعقه جان دو شاهرودی را گرفت

وقوع رعد و برق در شهرستان شاهرود استان سمنان نیز دوکشته و پنج مجروح برجای گذاشت. این افراد در منطقه تفریحی چالچالیان واقع در کیلومتر ۴۵جاده شاهرود- توسکستان- گرگان بودند که رعد و برق به نزدیکی آنها اصابت کرد. بر اثر این حادثه یک مرد ۶۰ساله در دم کشته شد و یک جوان ۲۳ساله نیز پس از انتقال به بیمارستان امام‌حسین(ع) شاهرود جان خود را از دست داد. همچنین پنج نفر نیز دچار سوختگی شدند.

زلزله‌زدگان سیل‌زده شدند

در استان‌های شمال غربی کشور هم بارش باران با خساراتی همراه شد و نفوذ آب به داخل چادر زلزله‌زدگان برخی روستاهای آذربایجان‌شرقی در صدر اخبار این منطقه قرار گرفت. به گزارش مهر، چادرهایی که در داخل دره‌ها و مسیر سیلاب برپاشده‌اند بر اثر باران عصر روز جمعه دچار آبگرفتگی شدند و چادرهایی نیز که در ارتفاعات ایجاد شده بودند بر اثر شدت وزش باد برچیده شدند. همچنین آبگرفتگی در روستاهای ورزقان به اندازه‌ای بود که موجب شد پی‌کنی‌های انجام شده ساختمان‌ها پر از آب شده و تخریب بعضی ازآنها رخ دهد. عبدالرضا امیدوار شهری، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور هم گفت: حداقل دمای مناطق زلزله‌زده ورزقان به دو درجه سانتی‌گراد بالای صفر رسیده است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان هفته بارشی در این مناطق نداشته باشیم و حداقل دما به شش‌درجه سانتی‌گراد بالای صفر برسد. در استان اردبیل نیز رودخانه ارس در پارس‌آباد طغیان کرد و به گفته فرماندار این شهرستان خسارات مالی زیادی در مناطق روستایی و شهری برجای گذاشت. ولی کریمی با اشاره به تخریب زمین‌های کشاورزی منطقه در پی این حادثه متذکر شد: تاسیسات برقی، آبی، مزارع و باغات اطراف رودخانه ارس در برخی مناطق آسیب دیده است. وی با اشاره به‌احتمال تداوم بارش‌ها و طغیان مجدد رود ارس طی روزهای آینده از شهروندان این شهرستان خواست در مسیر سیلاب نباشند و موارد ایمنی را رعایت کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.