سیل ها و آبگرفتگی هایی که باران تابستانی موجب شد

رضادوست جلایی، فرماندار رودسر- به واحد مرکزی خبر گفت: در نخستین ساعات بامداد امروز بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در رودسر ۲۰ خانه ، ۵ دهنه پل و راه ۶۰۰ خانوار ساکن ۲۰ روستا تخریب شد. سیل همچنین به ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان خسارت وارد کرده است . راه ارتباطی رودسر به رحیم آباد به علت تخریب پل ارتباطی قطع شد و همچنین یک نفر در رودسر به علت اصابت صاعقه کشته شد. 

سیلاب به ۵۰۰ هکتار از مزارع شالیزاری املش خسارت وارد کرد
محمد اکبری، فرماندار املش نیز از خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی سیل شب گذشته به ۵۰۰ هکتار از مزارع شالیزاری این شهرستان به ایرنا خبر داد و گفت: به علت تخریب پل ماچیان به رحیم آباد و آسیب خط انتقال آب سفید آب به املش، ۷۰ درصد آب روستاهای پایین دست و حوزه شهری املش تا اطلاع ثانوی قطع است.

وی با اشاره به اینکه خسارت سیل اخیر از سیل ماه گذشته بیشتر است، افزود: بعد از جلسه ستاد بحران، اکیپ های متعدد از سوی فرمانداری املش برای برآورد میزان خسارات سیلاب شب گذشته به روستاها اعزام شده اند. برق دو روستای پلیجه و سفیداربن نیز کاملاً قطع و برق بخشی از روستاهای نرکه، پیلدره، بزکویه و جورکاسر هم قطع می باشد.

فرماندار املش خاطرنشان ساخت: حدود ۵۰ روستا در سیلاب گرفتار شده اند و علاوه بر آبگرفتگی منازل، چندین پل، دامداری و مرغداری نیز دچار آب گرفتگی شده است.

 

سیلاب خسارات سنگینی به توابع شهرستان رودسر وارد کرد
محمدموسی شعبانیان- بخشدار کلاچای از توابع شهرستان رودسر- به ایرنا گفت: بر اثر بارش شدید باران همراه با سیلاب، پنج باب منزل مسکونی در روستای بیجارگاه سفلی این بخش به کلی نابود شد. سیلاب همچنین باعث تخریب و نابودی پل دهستان ماچیان شد. بارش شدید باران کلیه زمین های حاشیه رودخانه پلرود به طول ۱۴ کیلومتر از رودخانه پلرود تا محل سد انحرافی پلرود را نیز تخریب کرده است.

سرپرست بخشداری چابکسر هم از وقوع سیلاب در این بخش خبر داد و گفت: بارش شدید باران همراه با سیلاب خسارت سنگینی در روستاهای خیاط محله، سیاهکلرود، جور محله، باجیگوابر، سجیدان و چاشت خور لات این بخش وارد کرده است.

‘حسین رمضانخواه’ افزود: سیلاب بخش اعظمی از جاده ارتباطی باجیگوابر به سجیدان را قطع کرده است. هم اکنون راه های ارتباطی خیاط محله به مرسه و جور محله و بخش اعظمی از جاده ییلاقی سجیدان به جواهر دشت و نیز ارتباط این جاده به مرکز بخش قطع شده است. سرپرست بخشداری چابکسر خطر تخریب پل سیاهکلرود را جدی دانست و از مسئولان خواست با همه امکانات لازم به کمک مردم بشتابند.

رییس اداره هواشناسی رودسر گفت: از شب گذشته تاکنون، بیش از ۳۰ میلیمتر باران در این شهرستان باریده است.

گفتنی است بارش شدید باران توأم با سیلاب که از شب گذشته آغاز و تا صبح امروز ادامه داشت، خسارت سنگینی به بخش های کلاچای و چابکسر از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان وارد کرد.

 

خسارت ۶۰ میلیاردی سیل به سه شهرستان گیلان
افشین عزیزی، مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان به ایرنا گفت : بارش شدید باران که از شب گذشته در مناطق مختلف استان شروع شده تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت به سه شهرستان رودسر ، املش و لنگرود وارد کرده است. بارش شدید و رگباری باران موحب وارد آمدن خساراتی به ۱۰ پل اصلی این سه شهرستان ، قطعی برق در پنج روستا ، ایجاد مشکل در آب شرب ۳۰ تا ۶۰ درصد مناطق رحیم آباد رودسر ، لنگرود و املش ، آب شستگی ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی ، آسیب ۳۵۰ واحد مسکونی شناسایی شده بین ۱۰ تا ۶۰ درصد و تخریب ۵۰ واحد مسکونی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون برای امداد رسانی به مناطق آسیب دیده این سه شهرستان ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین برای کمک به ساکنان آنها اعزام شده که مشغول فعالیت هستند و گروه های امداد رسانی هلال احمر نیز به کمک آسیب دیدگان رفته اند. پل های اضطراری به مناطق آسیب دیده در حال ارسال است و ۱۵۰ نفر امداد گر هلال احمر و ۳۰ دستگاه خودروی امدادی هلال احمر به همراه ۲۰۰ بسته امدادی برای اسکان آسیب دیدگان اعزام شده اند. دستگاه های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز در حال مرمت آسیب های وارده هستند که برآوردهای اولیه از وارد آمدن ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت در این سه شهرستان حکایت می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان گفت : علاوه براین سه شهرستان ، در شهرستان فومن و شفت نیز بارش شدید باران از صبح امروز دوشنبه موجب وارد آمدن خساراتی به دو روستای چپل و درفشه این منطقه شده که امدادگران در حال کمک رسانی هستند. عزیزی افزود: پلی براثر سیلاب در این منطقه آسیب دیده که ماموران در حال مرمت مسیر هستند. 

 

سیلاب و آبگرفتگی در خیابان های گلستان
حسام- مدیر کل مدیریت بحران گلستان- امروز در باره سیلاب و آبگرفتگی خیابان های گلستان هشدار داد و گفت: با شکل گیری ابرهای جوششی باران زا وقوع رگبار به ویژه در کوهستان ها و کوهپایه ها و آبگرفتگی و سیلاب ناگهانی در خیابان های گلستان دور از انتظار نیست.
حسام از مردم و مسافران خواست از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها و مناطق سیل گیر خودداری کنند.مدیریت بحران گلستان دیروز هم درباره سیلاب و آبگرفتگی خیابان ها در استان هشدار داده بود. باران دیشب سبب آبگرفتگی تعدادی فروشگاه در کلاله و شماری از واحد های مسکونی در روستاهای اوجمز و اجن بلوک این شهرستان شد .
بروز سیل به ویژه در تابستان یکی از تهدیدها در گلستان به شمار می رود. سیلاب ها در فصل بهار امسال بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان به زیر ساخت ها ابنیه ها و بخش کشاورزی در شهرستان های آق قلا ، کلاله و مراوه تپه خسارت زد.
 

 

بارش باران در تهران موجب آبگرفتی معابر شد
بارش باران در تهران نیز که با رعد و برق همراه بود، موجب ورود آبهای رونده به تونل های زیرزمینی و نشست زمین در بخشی از پیاده روهای خیابان ولیعصر تهران شد. ماموران شهرداری تلاش کردند از ورود آب به تونل های زیر زمینی جلوگیری کنند.
۴۷۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.