سیگار کشیدن باعث افسردگی می‌شود

ممتاز نیوز: پزشکان می‌گویند امروزه شواهد و مدارک پزشکی مشخصی موجود هستند که نشان می‌دهند سیگار کشیدن می‌تواند به طور مستقیم موجب بروز افسردگی شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ میلادی روی ۳۰۰۰ داوطلب آغاز شد دریافتند که احتمال ابتلا به افسردگی حاد در افراد سیگاری ۶٫۶ درصد در حالی که در افراد غیرسیگاری ۲٫۹ درصد است. همچنین در این مطالعات معلوم شد که حدود ۷۰ درصد از مردان معتاد به سیگار و ۸۰ درصد از زنان معتاد به سیگار به افسردگی حاد مبتلا هستند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می‌ آپ، در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد که ۳۰ درصد از سیگاری‌ها برخی از علائم افسردگی را از خود بروز می‌دهند.

متخصصان می‌گویند علت تاثیر سیگار در بروز افسردگی، نیکوتین موجود در آن است. آزمایشات تایید می‌کند که نیکوتین موجود در سیگار مانند یک محرک عمل کرده وموجب آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌شود. متعاقبا مغز نیز به این ماده مخدر (نیکوتین) معتاد می‌شود و دیگر نمی‌تواند بدون آن فعالیت طبیعی عادی خود را انجام دهد.

۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از کشیدن آخرین نخ سیگار، مقدار نیکوتین در بدن شروع به کاهش می‌کند و همین امر در فرد سیگاری موجب بروز اضطراب می‌شود که ارتباط بسیار نزدیک با ایجاد افسردگی دارد. به این ترتیب تغییرات دائمی در سیستم اعصاب که از استعمال سیگار ناشی می‌شود به بروز افسردگی می‌انجامد که در طول زندگی با فرد سیگاری می‌ماند و غلبه بر آن بسیار دشوار است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.