سی‌وپنجمین فستیوال فیلم قاهره آغاز شد

۰۷م آذر ،

با حضور دو فیلم سینمایی از ایران

سی‌وپنجمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم قاهره پس از پشت سر گذاشتن مجموعه‌ای از مشکلات اداری و حقوقی از امروز در پایتخت مصر آغاز ‌شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، طبق بیانیه رسمی فستیوال، ۴۴۹ فیلم به دفتر فستیوال رسیده بود که از میان آنها ۱۷۵ فیلم از ۶۴ کشور انتخاب شد که در بخش‌های گوناگون فستیوال به نمایش درمی‌آیند.

بنابر این گزارش، فستیوال سینمایی قاهره در سه بخش رقابتی اصلی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی بین‌المللی امسال ۱۸ فیلم سینمایی از ۱۷ کشور حضور دارند.

امسال در کنار مصر که دو فیلم در فستیوال دارد، کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، مراکش، عراق، چین، بریتانیا، یونان، لهستان، فنلاند، برزیل، مکزیک و کویت فیلم‌هایی به فستیوال فرستاده‌اند.

از ایران فیلم سینمایی “زندگی خصوصی آقا و خانم میم” ساخته روح‌الله حجازی در بخش مسابقه شرکت دارد.

“مارکو مولر”، تهیه‌کننده ایتالیایی که در حال حاضر مدیریت فستیوال بین‌المللی رم را به عهده دارد، هیئت داوران بخش بین‌المللی را سرپرستی می‌کند.

در بخش رقابتی مسابقه فیلم‌های عربی ۱۶ فیلم شرکت دارند. این بخش با نمایش فیلم سینمایی “زمستانی که گذشت” به کارگردانی “ابراهیم بطوط” افتتاح می‌شود. در این بخش همچنین فیلم “تائب” (توبه‌کننده) آخرین ساخته “مرزاق علواش”، کارگردان نامی الجزایر به روی اکران می‌رود.

به نوشته بی‌بی‌سی، فیلم‌هایی از کشورهای عراق، کویت، لبنان، اردن، مراکش، تونس، سوریه و امارات در این بخش حضور دارند. رئیس هیئت داوران این بخش را محمود عبدالعزیز، بازیگر مصری، به عهده دارد.

“پرواز بادبادک‌ها” و جایزه میدان تحریر

سومین بخش فستیوال قاهره به امر حقوق بشر اختصاص دارد که امسال زیر شعار “جایزه میدان تحریر” برگزار می‌شود. در این بخش ۱۶ فیلم از ۱۶ کشور حضور دارند.

فیلم سینمایی “پرواز بادبادک‌ها” به کارگردانی علی قوی‌تن در این بخش به نمایش درخواهد آمد. این فیلم گزارشی از تلاش‌های یک معلم برای آموزش به کودکان محروم در یک روستای ایران است.

“غاده شاهبندر”، منتقد فیلم و فعال حقوق بشر مصری، ریاست هیئت داوران این بخش را به عهده دارد.

در سال‌های قبل فیلم‌های بعضی از سینماگران ایرانی مانند؛ کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی، تهمینه میلانی، فریدون جیرانی و رضا میرکریمی جوایزی از این فستیوال دریافت کرده‌اند.

بخش‌های فرعی و غیررقابتی

فستیوال سینمایی قاهره، علاوه بر بخش‌های رقابتی، چندین بخش جنبی و غیررقابتی برنامه‌ریزی کرده است. در بخش “انقلاب‌های عربی در سینما” پنج فیلم از جنبش‌های انقلابی دو سال قبل در تونس و بحرین و مصر به نمایش در می‌آید.

در بخش دیگری به عنوان “پنجاه سالگی استقلال الجزایر” چندین فیلم کوتاه و بلند، سینمایی و مستند به نمایش درمی‌آید، از کارگردان‌هایی از سراسر جهان که به جنبش استقلال الجزایر در سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۱ پرداخته‌اند.

دو بخش دیگر فستیوال قاهره به آشنایی با سینمای ترکیه و همچنین سینمای آفریقا اختصاص یافته است. فستیوال قاهره امسال با نمایش چندین فیلم از “ژانگ ییمو”، از این سینماگر بزرگ چینی و سازندهد فیلم‌های “ذرت سرخ”، “داستان کیو جو” و “خانه خنجرهای پران” تجلیل به عمل می‌آورد.

رفستیوال بین‌المللی فیلم قاهره یکی از ۱۲ فستیوال بین‌المللی بزرگ جهان در رده الف است و مهم‌ترین فستیوال فیلم در آفریقا و جهان عرب شناخته می‌شود.

فستیوال سینمایی قاهره از سال ۱۹۷۶ تا کنون هر سال در ماه نوامبر برگزار شده است. سال قبل تنها دوره‌ای بود که فستیوال به خاطر ناآرامی‌هایی که به “انقلاب ۲۵ ژانویه” و سرنگونی رژیم حسنی مبارک انجامید، برگزار نشد.

وزارت فرهنگ مصر برگزاری سی‌وپنجمین دوره فستیوال را پیروزی بزرگی برای سینماگران و فرهنگ‌دوستان مصر دانسته است، زیرا اگر فستیوال امسال نیز برگزار نمی‌شد، مطابق مقررات توسط انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم (FIAPF فیاپف) از رده الف (ویژه معتبرترین فستیوال‌های سینمایی رقابتی) خارج می‌شد.

همچنین از مقررات مهم فستیوال سینمایی قاهره این است که هیچ فیلمی نمی‌تواند بیش از یک جایزه دریافت کند.

گفتنی است، فستیوال به مدت ده روز از ۲۷ ماه نوامبر تا ۶ ماه دسامبر (۷ تا ۱۶ آذرماه) ادامه دارد.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.