شاخص‌های استاندارد کالاهای دانش بنیان تدوین شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر لزوم تدوین شاخص‌های استاندارد کالاهای دانش‌بنیان تاکید کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نسرین سلطانخواه که در همایش تحقق بخشی به شعار سال ۹۱ در مسیر ارتقای کیفیت واستانداردسازی که در مجموعه‌ی کتابخانه‌ی ملی برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان این که در دهه‌ی سوم انقلاب اهداف توسعه‌ی علم و فناوری دگرگون شده است، گفت: روزی هدف ما در توسعه‌ی علم و فناوری تنها تربیت نیروهای متخصص، ایجاد دانشگاه‌ها و بالا بردن تعداد دانشجویان به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بود پس از آن ارتقاء و تولید پژوهش در مراکز علمی و دانشگاهی به اهداف توسعه‌ی علم و فناوری کشور اضافه شد اما امروز با تحول در اهداف توسعه‌ی علم و فناوری ثروت‌زایی، ایجاد اشتغال پایدار و تولید دانش‌بنیان به عنوان محورهای اساسی تغییر نگرش در اهداف توسعه‌ی علم و فناوری مطرح هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این تغییر نگرش موجب شده که به حوزه ی علم و فناوری به صورت تک لایه نگاه نشود و گستره‌ی علم و فناوری را تنها در دانشگاه‌ها مشاهده نکنیم اگر چه کانون این تحولات مراکز علمی هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: چند لایه دیدن عرصه‌ی علم وفناوری مخاطبان جامعه‌ی علم و فناوری را بسیار گسترده کرده و وقتی صحبت از تجاری سازی، اشتغال و تولید دانش بنیان به میان می‌آید یک پایه‌ی مهم این مسائل علم و فناوری خواهد بود. در این صورت علم و فناوری منحصر به دانشگاه‌ها نخواهد بود.

سلطانخواه ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در ادامه‌ی تغییر اهداف عرصه‌ی علم و فناوری دانست و گفت: معاونت علمی و فناوری وظیفه دارد چرخه‌ی علم، فناوری و نوآوری را در کشور تکمیل کرده و حلقه‌ی مفقوده‌ی بین آنها را شناسایی و تکمیل کند. در همین راستا ستادهای فناوری راهبردی در حوزه‌های اولویت‌دار نقشه‌ی جامع علمی کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل شده است که این ستادها وظیفه‌ دارند در هر یک از این فناوری‌ها چرخه‌ی علم تا محصول را تکمیل کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که در موضوع تشکیل شرکتهای دانش بنیان و حمایت از محصولات دانش محور و ارائه این محصولات به بازار یک مشکل اساسی وجود دارد، گفت: ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی در عرصه‌ی تجارت رکن مهمی محسوب می‌شود اما عموما این کالاها که نو بوده و سابقه‌ی تولید ندارند و هنوز استانداردی برای آنها تدوین نشده است.

وی افزود: به عبارت دیگر برای کالاهای دانش‌بنیان تا کنون شاخص‌هایی وجود نداشته که معلوم شود این کالاها استاندارد، هستند و یا کیفیت لازم را برای ورود به بازار ندارند. در همین راستا به دلیل عدم وجود استانداردهای لازم تعدادی از کالاها با سوء استفاده ازنام فناوری و تولید دانش‌بنیان، اعتبار سایر کالاها را نیز خدشه‌دار کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: از سوی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایر مراجع مسوول ارزیابی و تایید این کالاها هم در خصوص تدوین استانداردها اقدامی انجام نداده‌اند. البته این مورد هم ناشی از عدم وجود آزمایشگاه‌هایی جهت آزمایش این گونه کالاها در کشور است.

سلطانخواه خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع هر یک از ستادهای فناوری راهبردی شکل گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارای شبکه‌ی آزمایشگاهی در مراکز علمی و دانشگاهی هستند که از این میان می‌توان به شبکه‌ی آزمایشگاهی نانو اشاره کرد، بنابراین سازمان ملی استاندارد به عنوان بخش مهم در نظام ملی نوآوری می‌تواند با کمک ستادهای فناوری راهبردی و شبکه‌های آزمایشگاهی شکل گرفته در این ستادها به سوی تدوین استانداردهای کالاهای دانش بنیان و تاسیس آزمایشگاه‌های مورد نیاز گام بردارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: همچنین می‌توان با استفاده از توانمندی سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه‌های موجود در شبکه‌ی آزمایشگاهی ستادهای فناوری راهبردی را با توانمندسازی به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع سازمان ملی استاندارد تبدیل کرد و یا چنانچه لازم است آزمایشگاه‌های دیگری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری وسازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران راه‌اندازی کرد.

معاون علمی وفناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: عموما کالاهای دانش‌بنیان منحصر به بازارهای داخلی نیستند بنابراین برای حضور پرقدرت در بازارهای بین‌المللی نیازمند نشان ملی و تاییدیه‌های داخلی هستند.

سلطانخواه با بیان این که برای موفقیت در این مسیر می‌توان ظرفیت‌ انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنعتی استفاده کرد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همکاری با انجمن‌های علمی با انجام ممیزی توسعه‌ی علوم، تجربه‌ی موفقی در همکاری با انجمن‌های علمی دارد. بنابراین می‌توان در تدوین شاخص‌ها و استانداردهای کالاهای دانش‌بنیان از توان انجمن‌های علمی نیز استفاده کرد.

وی بااشاره به تاکید قانون برنامه‌ی پنجم توسعه بر موضوع صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان گفت: بر اساس آمارها ایران درسال ۸۹، ۶۱۹ میلیون دلار در سال ۹۰، ۸۴۰ میلیون دلار صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان داشته است که برای سال ۹۱ نیز صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری کالاهای دانش‌بنیان، هدفگذاری شده است.

کسب موفقیت در این راه با داشتن استانداردها تحقق می‌شود، چرا که استانداردسازی موجب بالا رفتن کیفیت کالاها خواهد شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.