شاخص آلودگی هوای تهران به ۱۹۹ رسید / مه دود در تهران از بعدازظهر امروز کاهش می یابد

۱۱م دیماه ،

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت اخطار داد: شاخص آلودگی هوای تهران ۱۹۹ و در مرز ۲۰۰ یعنی مرز هوای بسیار ناسالم است. در این شرایط باید تمام بازیهای ورزشی لغو شود و مردم به خصوص کودکان و بیماران در خانه بمانند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، کاظم ندافی افزود: بر اساس شاخصهای حوزه سلامت شاخص آلودگی هوا عددی بین ۰ تا ۳۵۰ است، اگر این شاخص تا مرز ۱۰۰ باشد هوا سالم است، این شاخص در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم را نشان می‌دهد، شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و اگر این شاخص بالای ۳۰۰ باشد وضعیت خطرناک است.

وی گفت: شاخصهایی که شهرداری یا استانداری با عنواینی مانند اضطرار یا اخطار اعلام می‌کنند کاربرد اداری دارد و برای اقداماتی است که در زمینه محدودیت تردد مانند زوج و فرد یا تعطیل ادارات، برای سازمانها و مراکز اداری معنا دارد اما شاخصهای وزارت بهداشت از نظر سلامت سطح بندی شده و متفاوت است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: بر این اساس اکنون متوسط شاخص آ‌لودگی هوا در شهر تهران ۱۸۰ و میزان حداکثری آن در این شهر ۱۹۹ و در مرز هوای بسیار ناسالم است و مهمترین آلاینده هوا در این شرایط ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون یا PM2.5 است.

وی گفت: در این شرایط انتشار یافتن افزایش مورد مرگ بیماران قلبی و ریوی پیش بینی می‌شود. مردم و به خصوص سالمندان،کودکان، بیماران و زنان باردار باید تا جای ممکن در خانه بمانند و از هر گونه تردد در شهر و فعالیت فیزیکی حتی در خانه اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: تمام بازیهای ورزشی باید لغو شود، حتی تماشای بازیهای ورزشی در فضای باز نیز خطرناک است. در عین حال به مردم اکیداً پیشنهاد می‌کنیم از مصرف میوه و سبزی که حاوی مواد آنتی اکسیدان است، در این روزها غافل نشوند.

مه دود در تهران از بعدازظهر امروز کاهش می یابد

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: غلظت و شدت پدیده ˈ مه دود ˈ حاکم بر شهر تهران از بعدازظهر امروز – دوشنبه – به سبب ورود یک سامانه پرفشار در کشور و وزیدن باد کاسته می گردد.

 مجید آزادی ˈ روز دوشنبه افزود: پدیده ˈ مه دود ˈ زمانی رخ می دهد که با خروج یک سامانه بارشی از کشور ولی رطوبت ناشی از آن سامانه باقی بماند که دراین شرایط رطوبت با آلودگی حاکم بر شهر مخلوط و پدیده مه دود ایجاد می گردد.

وی در مورد دلایل بروز پدیده مه دود در شهر تهران گفت : یکی از دلایل بروز این پدیده در تهران رطوبت باقی مانده از سامانه بارشی هفته قبل در شهر تهران است که همراه با آلودگی تهران سبب شده است که مه دود بر تهران حاکم شود. یکی دیگر از دلایل بروز آن برمی گردد به این که با خروج سامانه بارشی در هفته قبل از کشور بلافاصله بعد از آن یک سامانه پرفشار همراه با هوای سرد وارد کشور شد که پایداری جوی را به همراه داشت از این رو آلودگی به همراه رطوبت در جو نزدیک به زمین محصور شد.

آزادی افزود: در واقع آلودگی که در این چند روز شاهد آن هستیم با رطوبت هوا همراه است و با توجه به شدت آن و مخلوط شدن آلودگی با رطوبت قابل ملاحظه برای همگان است .

وی به بروز پدیده وارونگی هوا در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: بروز این پدیده امری طبیعی است اما از آنجا که منبع آلودگی در شهر تهران یعنی ترافیک همیشه وجود دارد ، بنابراین هرگاه پدیده وارونگی رخ دهد به سبب محصور شدن آلودگی در جو نزدیک به زمین ، غلظت آن افزایش می یابد.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: زمانی که پدیده مه دود و یا وارونگی هوا رخ می دهد برای از بین رفتن آنها دو راه وجود دارد یکی این که باید منتظر وزش باد تقریبا شدیدی باشیم تا آلودگی را از محصور بودن خارج کند و دوم این که هوا گرمتر شود تا آلودگی به سمت بالای جو حرکت کند.

وی تاکید کرد: اما ازبعدازظهر امروز سامانه پرفشاری در کشور حاکم می گردد که وزش باد را به همراه دارد از این رو از شدت پدیده مه دود حاکم بر هوای تهران تا حدی کاسته می گردد.


خبرگزاری انتخاب |
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.