شاخص بورس ۲ میلیونی شد + بررسی کارشناسی دلیل صعود

شاخص کل بورس امروز برای نخستین بار وارد کانال دو میلیون واحدی شد؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه دلیل آن را ورود نقدینگی، عدم جذابیت سایر بازارها و پیش بینی تورم می داند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ۴۳ هزار و ۳۷۷ واحد صعود، به رقم دو میلیون و ۴۰۰۰ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۸۴۱۲ واحد رشد، رقم ۵۲۶ هزار و ۵۴۰ واحد را ثبت کرد.

امروز معامله گران دو میلیون معامله به ارزش ۲۰۶ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری غدیر، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۵۱۵ واحد رشد، رقم ۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۷۲ هزار معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال انجام دادند.

سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تامین و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی مارون و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

چرا شاخص دو میلیونی شد؟

در این راستا فردین آقابزرگی – یک کارشناس بازار سرمایه – در گفت و گو با ایسنا، درمورد دلایل ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد، توضیح داد: ورود نقدینگی حجیم به بازار سرمایه همزمان با رکورد نسبی درسایر بازارها مزیت سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه راتشدیدکرده است. البته دلیل مشخص رسیدن شاخص به دو میلیون انتظارات تورمی و پیش بینی آثار تورم است.

وی اظهار کرد: در واقع نمی توان حمایت بی شائبه مسئولان اقتصادی و حاکمیت از بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار را نادیده گرفت. اقداماتی مانند راه اندازی بورس مسکن یا راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه، جایزترین روشی است که می توان این میزان نقدینگی را در بازار سرمایه حفظ کرد و از رشد حباب گونه برخی سهام ها که دغدغه برخی افراد است جلوگیری کرد، زیرا خروج نقدینگی از این بازار ممکن است به بازارهای دیگر آسیب برساند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.