شاخص مرگ و میر نوزادان در کشور نصف شاخص متوسط جهانی

۲۰م آذر ،

در حال حاضر شاخص مرگ و میر نوزادان در ایران به عدد ۱۵ در هر هزار تولد زنده رسیده است. در حالی که متوسط جهانی ۳۰ مرگ و میر نوزاد در هر هزار تولد زنده است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا دکتر علی اکبر سیاری مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه ضمن اعلام خبر برگزاری هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آذر ماه سال جاری در تهران دربارهٔ ضرورت توجه به «اورژانس‌های شایع کودکان» گفت: رسیدگی سریع به کودکانی که وضعیت اورژانسی نظیر تشنج، شوک، کما و نارسایی تنفسی پیدا می‌کنند بسیار ضروری است، زیرا وقوع این عوارض برای کودکان خطرناک است و می‌تواند آنها را به مرگ نزدیک کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان افزود: همچنین علاوه بر توجه به اورژانس‌ها، بیماری‌های شایع این قشر از جامعه نیز در این کنگره به بحث گذاشته می‌شوند و پزشکان به تبادل تازهترین اطلاعات موجود و ارائه تجربیات خود در این زمینه می‌پردازند.

به گفته رئیس هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان کنگره پیش رو دارای ۱۳ امتیاز بازآموزی برای متخصصان کودکان، پزشکان عمومی، طب اورژانس، جراحان عمومی، بیهوشی، داروسازی و ۸ امتیاز بازآموزی برای گروه‌های پرستاری و پیراپزشکی خواهد بود.

دکتر سیاری دربارهٔ وضعیت سلامت کودکان در کشور توضیح داد: یکی از دستاوردهای بزرگ کشور در زمینه کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان است که در حال حاضر به عدد ۱۵ در هر هزار تولد زنده رسیده است. این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد ۳۰ ، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد ۲۶ و در کشورهای صنعتی عدد ۴ است. باید اضافه کرد ایران در ردیف کشورهای منطقه مدیترانه شرقی قرار می‌گیرد.

رئیس هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان افزود: شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال، ۱۸ در هر هزار تولد زنده است. این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد ۴۹، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد  ۳۶ و در کشورهای صنعتی عدد ۵ است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان همچنین در توضیح شاخص‌های مربوط به مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال گفت: ایران دارای ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال و ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ۶ تا ۱۸ ساله است که روی هم رفته حدود یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر است اما در مقایسه با کشورهای صنعتی بسیار عقب هستیم.بر اساس این گزارش هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان از ۲۲ تا ۲۴ آذر ماه سال توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری سایر مراکز علمی و دانشگاهی ایران در مرکز همایش‌های دانشکده پزشکی تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.