شارژ تلفن همراه با حرکت ویروس

فاوانیوز : تاکنون دانشمندان به این کشف رسیده اند که چگونه می‌توان از ویروس انرژی دوستدار محیط زیست گرفت، اما اکنون آنها یک گام فراتر رفته و به این راهکار رسیده اند که چگونه می‌توان انرژی به دست آمده از ویروس باکتری‌خوار را تحت تسلط در آورد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر،  یک گروه از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی پیشتر به این کشف رسیده بودند که چگونه می تواند از ویروسی که به عنوان M13 باکتری خوار یاد می شود انرژی بگیرند.

این ویروس دارای خاصیتی است که از آن با عنوان پیزوالکتریسیته یاد می کنند، به این معنا که می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

محققان اعتقاد دارند که این کشف می تواند روزی راه را برای شارژ تلفنهای همراه در حال راه رفتن و تعویض عناصر سمی پیزوالکتریسیته ای که در حال حاضر در تلفنهای همراه کاربرد دارد، به کار رود.

میکروفن اکثر تلفنهای همراه پیزوالکتریسیته هستند چرا که این میکروفنها باید انرژی را از امواج صدا به خروجی الکتریکی تبدیل کند که قابل انتقال است و سپس آن را به امواج صدا در آن سوی خط تبدیل کنند.

براساس اظهارات سئون وک لی به عنوان یک مهندس زیستی، این مولفه های پیزوالکتریک از فلزات سنگین و سمی چون سرب و کادیوم ساخته شده است.

این درحالی است که بیومولکولها چون پروتئینها و نوکلئیک اسیدها نیز پیزوالکتریک هستند.

وقتی ویروس باکتری خوار M13 فشرده می شود، از قابلیت تولید الکتریسیته برخوردار است اما از سوی دیگر فاقد سمی است که در عناصر سنتی وجود دارد.

لی و همکارانش به این نتیجه رسیدند که این ویروس به طور بالقوه یک منبع انرژی است، چرا که برای انسان نیز بدون ضرر است.

این گروه دریافته است که این ویروس می تواند ۲۵ درصد انرژی تولید شده توسط یک باطری سایز AAA را تأمین کند، همچنین دسترسی به آن ارزان است و دانشمندان می توانند در یک لوله آزمایشگاهی تریلیونها تعداد از این ویروس داشته باشند.

شکل این ویروس حائز اهمیت است چرا که M13 می تواند به سادگی در ورقه های باریک قرار گیرد.

برای بهبود تولید انرژی الکتریسیته M13، این گروه تحقیقاتی میزان آمینو اسید پروتین غشاء خارجی این ویروس را افزایش دادند. این گروه ورقه هایی از این ویروس را روی هم قرار دادند تا تأثیر پیزوالکتریک آن را تقویت کنند.

دانشمندان همچنین دریافتند که وقتی که یک سانتیمتر مربع از ورقه این ویروس را به الکترودهای طلا متصل کنند و فشار محکمی از یکی از این الکترودها ایجاد کنند، ورقه حاصل شده انرژی کافی برای روشن کردن یک عدد یک روی یک ال سی دی فراهم می شود.

لی اعتقاد دارند که این امر نشان می دهد تولید پیزوالکتریسته از مواد زیستی امکان پذیر است.
فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.