شاعران وارد رقابت‌های شیطانی نشوند

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره سراسری شعر «جانباز شهید» عصر روز چهارشنبه ۳۱ خرداد با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

این برنامه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار محراب برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تقدیر از شاعران شرکت کننده در کنگره شعر جانباز و لبیک آنها به مطروحه مقام معظم رهبری درباره جانبازان، گفت: جانبازان مظهر صبر و پایداری و استقامت هستند. وقتی به چهره یک جانباز نگاه می‌کنیم، حجت بر ما تمام است.

حسینی: الان هم به فرهنگ جانبازی نیاز داریم

وی افزود: جانبازان امروز هم در خدمت نظام و آرمانهای بلند آن هستند. من امیدوارم شاعران و همه کسانی که اهل ذوق هستند و قریحه‌ای خدادادی دارند، بتوانند این فرهنگ را منتقل کنند. ما الان هم به این فرهنگ نیاز داریم چرا که هنوز هم در معرض تهدید هستیم.

حسینی گفت: دشمنان اگر جرئت داشتند، لحظه‌ای از حمله به ایران اسلامی کوتاهی نمی‌کردند. پس اگر خدای نکرده آنها احساس کنند این فرهنگ کم‌فروغ شده، قطعاً دوباره برنامه‌هایی را طراحی خواهند کرد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: بعضی جانبازان بیش از ۳۰ سال است رنج می‌کشند و روی ویلچر نشسته‌اند ولی اصلاً شکایتی ندارند؛ جانباز هم خودش روحیه عالی دارد و هم به دیگران روحیه می‌دهد. علاوه بر این، او سند افتخاری است برای ما در مقابل دشمن.

وی با تاکید بر لزوم تقدیر از خانواده‌ها و کسانی که بیشتر با جانبازان ارتباط دارند، اضافه کرد: کسی که در کنار یک جانباز است و مرارت‌های او را مشاهده می‌کند، خودش هم رنج می‌برد. پس باید به او توجه جدی شود.

سیدمحمد حسینی گفت: هنرمندان باید در زمینه‌های مختلف از سینما و تئاتر و سریال‌های تلویزیونی گرفته تا هنرهای تجسمی و شعر و ادبیات، زندگی جانبازان را به تصویر بکشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ایستادگی ایران اسلامی در برابر قدرتهای بزرگ در طول ۳۰ سال گذشته، تاکید کرد: اگر کشورهای اسلامی بخواهند به نتیجه برسند، راهی جز جانفشانی ندارند و باید قربانی بدهند. بدون مجاهدت نمی‌شود این راه را طی کرد.

آقاتهرانی: شاعران وارد رقابت‌های شیطانی نشوند

در این برنامه همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: سوره‌ی «شعرا» مختصر بیانی درباره شعر دارد. البته این بیان، بار مدحی ندارد و بلکه مزمت است چون قرآن اساساً شعر نیست.

وی سپس خطاب به شاعران حاضر در جلسه تاکید کرد: نیت خودتان را در کارتان یعنی سرودن شعر درست کنید تا کارتان ماندگار بماند. شما که دوست ندارید شعری بگوئید که خوانده و درک نشود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: من بهترین کارها را در توحیدی عمل کردن می‌بینم یعنی کارهایی که هدفش فقط خداوند متعال باشد. مواظب باشید در وادی رقابت‌های شیطانی نیفتید.

سیداحسان قاضی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم در این برنامه گفت: کارهای اجرایی این کنگره در تبعیت از منویات امام خامنه‌ای در پاسداشت مقام جانبازان، از ابتدای اسفند سال گذشته در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران آغاز شد.

وی افزود: جانبازان رنج زیادی کشیده‌اند و بعضی از آنها به شهادت می‌رسند. جایگاه آنها ویژه است چرا که آنها کسانی هستند که ایثارگرایانه در جهت حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی جانفشانی کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: ما در کنار توجه به منویات مقام معظم رهبری در دیدارشان با شاعران آئینی، موضوع نکوداشت صبر و مقاومت جانبازان و فراهم کردن زمینه تولید آثار ادبی و شعرهای فاخر را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

قاضی‌زاده با بیان اینکه از زمان اعلام فراخوان کنگره، قریب به ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است گفت: این ششمین کنگره‌ در حوزه شعر است که قبل از معرفی برگزیدگانش، آثار منتخب آن در کتابی با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ می‌رسد.

شعرخوانی ۱۷ شاعر و رونمایی از ۲ کتاب با موضوع جانبازان

در ادامه این مراسم و با حضور وزیر ارشاد، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مجتبی رحماندوست نویسنده جانباز، از کتاب‌های «جامی ز خمخانه دل» و «به رنگ شقایق» رونمایی شد.

شعرخوانی علی ‌الله کلامی، محمدحسین ملکیان، عالیه محرابی، محمود اکرامی‌فر، آرش پورعلیزاده، سعید حدادیان، سیدبشیر حسینی، جواد شیخ‌الاسلامی، احمدرضا قدیریان، علی سلیمانی، عفت خادمی، علی فردوسی، علیرضا رجبعلی زاده، مجید سعدآبادی، عبدالرضا مروتی، رضا اسماعیلی و رضا نیکوکار از دیگر بخش‌های کنگره سراسری «شعر جانباز» بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.