شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی فراخوان داد

هدف این جشنواره گسترش زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران‌زمین و بهره‌بردن از این دستاوردها برای بنیاد تئاتر ملی است.

گروه فرهنگ و هنر- شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون نمایش‌های آیینی و سنتی در شهریورماه برگزار خواهد شد، فراخوان داد.

به گزارش قانون، هدف این جشنواره گسترش زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران‌زمین و بهره‌بردن از این دستاوردها برای بنیاد تئاتر ملی است.

جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های نمایش‌های صحنه‌ای، مجالس شبیه‌خوانی (یادواره هاشم فیاض)، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بین‌الملل و سمینار برگزار خواهد شد.

به گزارش قانون، بخش ویژه نمایش‌های صحنه‌ای، مخصوص نمایش‌های آیینی و سنتی ملهم از داستان‌های مندرج در آثار عطار نیشابوری خواهد بود؛ چراکه صاحب‌نظران عرصه نمایش‌های ایرانی یکی از راه‌های رسیدن به تئاتر ملی را استفاده از ادبیات گران‌سنگ ایران‌زمین می‌دانند؛ راهی که پیش از همه از سوی نمایشگران سنتی در شبیه‌خوانی و تقلید تجربه شده است. در بخش آزاد نمایش‌های صحنه‌ای نیز تعدادی اثر از میان نمایش‌های سنتی بر سایر متون انتخاب خواهد شد و در اینجا اولویت با آثاری است که با رویکردی پژوهش‌محور و بر اساس اشکال و گونه‌های متنوع  نمایش‌های ایرانی نگاشته شده باشد.

بخش مجالس شبیه‌خوانی، صرفا پذیرای مجالس غریب که تاکنون در دوره‌های پیشین جشنواره اجرا نشده‌اند و با رعایت دقیق اصول و قراردادهای تعزیه تولید شده‌اند، است.

در بخش آیین‌ها و بازی‌های نمایشی نیز نمایش‌های میدانی و معرکه‌های قهوه‌خانه‌ای (انواع نقل، سخنوری، ترنابازی و آیین‌های پهلوانی و …) پذیرفته خواهند شد.

در مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز اولویت با پرداختن به میراث دینی و ملی، فرهنگ‌های بومی و اقلیمی، اقتباس از ادبیات کهن و قصه‌های عامیانه ایرانی خواهد بود.

چهارمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی نیز پیرامون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی ایرانی، رد پای نمایش‌های سنتی و و آیین‌های ایرانی در سرزمین‌های همجوار، آیین و تئاتر معاصر، نمایش‌های سنتی پنج قاره، نمایش‌های سنتی و آیینی ناشناخته ایران، ارتباط متقابل میان نمایش‌های سنتی و سایر هنرها و معرفی شبیه‌نامه‌نویسان مناطق و نواحی گوناگون کشور است.

به گزارش قانون، علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام یا گرفتن آگاهی بیشتر به دبیرخانه جشنواره (خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، مرکز هنرهای نمایشی) مراجعه کنند.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.