شانزدهمین کشور تولید کننده علم در دنیا ایران است

پایگاه علمی اسکوپوس اعلام کرد ایران با بیشترین تولید مقالات شیمی، پزشکی، فیزیک و نانو شانزدهمین کشور تولید کننده علم در دنیاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ موسسات بین المللی مختلفی تولید علم کشورها را رصد و تحلیل می کنند که در این بین دو موسسه ازهمه مهم‌تر اند یکی نظام استنادی ISI در امریکا و دیگری اسکوپوس در آمستردام هلند.

این گزارش می افزاید در هفت ماه اول سال ۲۰۱۲ ایران برای نخستین بار درتاریخ آموزش عالی کشور به رتبه شانزدهم در تولید علم دنیا صعود کرد. سیاست های دولت از نظر توسعه کمی آموزش عالی، توجه ویژه به تحقیقات علمی، افزایش جذب دانشجویان و مهم‌تر ازهمه جذب دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به‌ویژه دوره دکتری از مهم‌ترین عوامل ارتقای رتبه علمی ایران است. درمدت یاد شده دانشمندان ایرانی بیش از ۲۱ هزار مقاله در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده اند.

بنا بر این گزارش ایران درسال ۲۰۰۰ در میان ۱۴۸ کشور تولیدکننده علم در رتبه چهل و هشتم قرار داشت و این رتبه درسال ۲۰۰۵ به رتبه سی وهفتم صعود پیدا کرد. با این حساب از هم اکنون اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ در خصوص توسعه علمی کشور محقق شده و بخشی از نقشه جامع علمی کشور صورت واقعی به خود گرفته است.

این گزارش حاکیست در مدت یاد شده مالزی فقط ۱۰ هزار و کشورهای عربستان سعودی و مصر نیز هرکدام ۶ هزار مقاله تولید کرده اند.

گفتنی است بیشترین مقالات تولید شده ایران در رشته های شیمی، پزشکی، فیزیک، نانو و نفت بوده است و در میان کشورهای عضو اوپک، هیچ کشوری به لحاظ تولید علم به پای ایران نمی رسد و میزان مقالات علمی ما بیشتر از کشورهای پیشرفته در صنعت نفت است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.