شاهنامه‌خوانی کردی ریشه در مذهب دارد

۳۱اردیبهشت،

شاپور کمالی در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

سرپرست گروه شاهنامه‌خوانی کردی گفت: شاهنامه‌خوانی کردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا ریشه در مذهب دارد. همچنین شاهنامه‌خوانی در کردستان به شیوه خاص و مراسمی ویژه برگزار می‌شود.

شاپور کمالی، سرپرست گروه شاهنامه خوانی کردی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فرهنگ شاهنامه خوانی در نزد ایرانیان رایج بوده است، ولی در نزد کردها دارای اهمیت خاصی است.

سرپرست گروه شاهنامه خوانی افزود: شاهنامه خوانی کردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا ریشه در مذهب آنها دارد.شاهنامه خوانی در کردستان به شیوه خاص و مراسمی ویژه برگزار می گردد که این مراسم به زبان کردی اجرا می گردد.

کمالی تاکید کرد: در این مراسم می خواستیم مخاطبان را با شاهنامه خوانی کردی آشنا سازیم زیرا شاهنامه کردی موجود است و دارای قدمت تاریخی است، همچنین این اجرا به دوران خسرو پرویز اختصاص دارد.

شاپور کمالی در پایان خاطرنشان کرد: شاهنامه خوانی کردی بیانگر قدرت و شهامت است و هیچ گاه از بین نمی رود و به شکل یک سنت دیرینه ماندگار است زیرا در مناطق کردنشین شاهنامه خوانی ریشه در مذهب و دین دارد.

گروه شاهنامه خوانی کردی به سرپرستی شاپور کمالی در هشتمین جشنواره موسیقی نواحی به اجرای برنامه پرداخت. این جشنواره عصر امروز (۳۱ اردیبهشت ماه) به کار خود پایان می دهد.

پایان پیام/۴۶

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.