شاهنامه خوانی تا کلیسای شرق آشوری

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مسجد جامعی در بافت تاریخی منطقه ۷

رئیس شورای شهر در آخرین جمعه فروردین ماه، آثار تاریخی و محله‌های قدیمی منطقه ۷ را مقصد برنامه تهران‌گردی خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار معماری هنر آنلاین، احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران در تازه‌ترین تهران‌گردی خود به دیدار بیمارستان ارتش، باغ موزه زندان قصر، کلیسای شرق آشوری و بسیاری دیگر از محله‌ها و بناهای مهم این منطقه رفت.

شاید برای آن‌ها که از اهالی قدیمی محله‌های نظام آباد، سرباز، سبلان و… هستند، این بخش از شهر به دلیل ساخت و سازهای تازه، چندان جذابیتی به لحاظ معماری و میراث فرهنگی نداشته باشد اما تهران‌گردی این هفته احمد مسجد جامعی نشان داد که هنوز در این منطقه مهم در شرق تهران می‌توان رد پای معماری قاجاریه را دید و بسیاری از مکان‌های تاریخی را در دل کوچه پس کوچه‌های آن کشف کرد. گزارش زیر روایت آخرین تهران‌گردی رئیس شورای شهر به همراه خبرنگاران و برخی مدیران شهری منطقه است:

همه چیز با فردوسی شروع شد؛ همان طور که ادبیات با نظم شاهنامه جان می‌گیرد. احمد مسجد جامعی صبح در یک دیزی سرا منتظر اعضای گروه تهران گردی بود و در این فاصله یکی از مرشدهای قدیمی تهران، شاهنامه خوانی کرد.

به طرف شرق خیابان شریعتی به راه افتادیم، مقصد فردوسی سرای ایران بود. اهالی نظام آباد، همسایه دیوار به دیوار مجسمه فردوسی هستند که در نبش یکی از کوچه‌ها نصب شده و اطرافش پر است از بیت‌های شاهنامه. در طبقه زیرین این بنا هم سالنی برای همایش‌ها و جلسات سخنرانی قرار دارد. احمد مسجد جامعی اینجا بعضی از بیت‌های شاهنامه را خواند و از فردوسی سرای ایران بازدید کرد.

بافت منطقه هفت یکی از فرسوده‌ترین بافت‌های شهری تهران است؛ خصوصا که تنگی معابر و ریزدانه بودن خانه‌ها مانع از گسترش ساخت و سازهای تازه در این بخش از شهر شده، به همین دلیل فعالیت‌های عمرانی شهرداری هم گاه به گاه به مشکل برمی‌خورد. در این بازدید، یکی از اهالی منطقه که قرار است خانه‌اش برای باز کردن کوچه بن بست، خراب شود با شهردار منطقه و رئیس شورای شهر به گفتگو پرداختند. مشکل اساسی قیمت کم خرید خانه بود که قرار شد بر اساس قول شهردار منطقه، خرید خانه‌های فرسوده قرار گرفته در طرح، به قیمت عرف بازار صورت بگیرد.

آن‌ها گوشه یک کوچه به خواب رفته بودند. دو روز است که صاحبخانه اسباب و اثاثیه آن‌ها را به بیرون ریخته و هنوز سرگردان و بی‌سرپناه کنار کوچه مانده بودند. خبرنگار هنر آنلاین با اطلاع از این موضوع، رئیس شورای شهر را در جریان قرار داد و احمد مسجد جامعی از پیرمرد و همسرش عیادت کرد.

بر اساس مدارک ارائه شده از سوی پیرمرد، او معلم آموزش و پرورش بود که سال‌ها حقوق بازنشستگی دریافت نکرده و اکنون ۱۰ ماه است به علت بیماری از عهده پرداخت اجاره ۶۰۰ هزار تومانی منزلش برنیامده و به همین دلیل صاحب خانه اثاثیه او را به بیرون از خانه منتقل کرده است. جالب اینجاست که در روبه روی مکانی که آن دو به خواب رفته بودند، بیت الحسن قرار داشت و به دستور شهردار منطقه، وسایل آنها تا تعیین تکلیف به این مکان منتقل گردید.

زمین چمن ناشنوایان در حاشیه خیابان دماوند برای اهالی این منطقه نامی آشناست، خصوصا جوان‌ها که در اوقات فراغت خود سری به این باشگاه بزرگ می‌زنند. این مکان قدیمی که بی‌شباهت به دیگر بناهای عمومی حاشیه خیابان دماوند (همچون اداره برق منطقه) نیست، فدراسیون و مجموعه فرهنگی ورزشی ناشنوایان را در خود جای داده. رئیس شورای شهر در دیدار با ناشنوایان فوتبالیست این ورزشگاه، از سازمان تربیت بدنی خواست، راه اندازی صندوق حمایت از پیشکسوتان ورزش ناشنوایان را در اولویت کاری خود قرار دهد.

یکی از دیدنی‌ترین نقاطی که روز جمعه احمد مسجد جامعی به دیدار آن رفت، کلیسای شرق آشوری حضرت مریم (س) بود. این کلیسا که در ابتدای خیابان سرباز (شهید باباخانلو) قرار دارد از مهمترین کلیساهای آشوری تهران است که به گفته اسقف آن نیاز به بازسازی و مرمت دارد. در تهران دو کلیسای مهم آشوری هست؛ کلیسای مارگیورگیس در جنوب پایتخت و کلیسای حضرت مریم در شرق.

نمای بیرونی این کلیسا در شب از حاشیه اتوبان صیادشیرازی دیده شده و حال و هوای خاصی به آن محدوده می‌دهد. احمد مسجد جامعی یک قول دیگر هم به اسقف این کلیسا داد و آن هم نامگذاری خیابانی در تهران به نام شهدای آشوری بود.

مگر می شود سری به منطقه هفت زد و راهی مجموعه زندان قصر نشد. مجموعه‌ای که در چند سال گذشته با همت شهرداری تهران از یک بنای بسته و غیرقابل نفوذ تاریخی، به مجموعه‌ای فرهنگی و مردمی بدل شده و یادگار زندانی‌های مهم خود را بر در و دیوار به یادگار گذاشته است. پس از این دیدار کوتاه، یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران، مقصد بعدی تهران گردی رئیس شورای شهر شد؛ بیمارستان ۵۰۲ ارتش.

بنای قاجاری وسط این بیمارستان که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد سالهاست که نیاز به مرمت و بازسازی داشته و رئیس شورای شهر در بازدید خود قول داد با همکاری شهرداری تهران، این بنای تاریخی در ظرف یک ماه بازسازی شود. پس از آن مسجد جامعی به دیدار ارتشیان بستری شده در این بیمارستان رفت و روز ارتش را به آن‌ها تبریک گفت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.