شاهنامه ‌خوانی در فرهنگسرای فردوس

جام جم آنلاین: فرهنگسرای فردوس به منظور ارج نهادن به مقام شامخ فردوسی و آشنایی بیشتر ادب دوستان با اثر فاخر وی، سلسله جلسات شاهنامه‌خوانی را چهارشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۷ برگزار می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در برنامه شاهنامه خوانی داستان مورد نظر از هفته قبل مشخص می شود و در ابتدای هر جلسه  توسط مخاطبان رو خوانی شده و سپس کارشناس برنامه مجددا در مواقع لزوم متون را خوانده و در پایان شیوه صحیح خواندن اشعار و کلمات حماسی، رعایت نکات دستوری موجود و آهنگ کلمات را توضیح داده و پس از آن به شرح و تفسیر داستان، دلایل وقوع رخدادها و… می پردازد.

همچنین در این جلسات به منظور آشنایی بیشتر علاقمندان با ادبیات حماسی، هنگام روخوانی متون کلمات و عبارت های موجود در شعر نیز معنی شده و وجه تسمیه و ریشه آنها نیز برای مخاطبان تشریح می شود.

در چهارشنبه این هفته برنامه شاهنامه خوانی فرهنگسرای فردوس، داستان زال و رودابه خوانده و سپس توسط حامد علائیان کارشناس ادبیات مورد شرح و تفسیر قرار می گیرد.

داستان زال و رودابه از شنیدنی ترین داستان‌های شاهنامه ‌است. این داستان عشقی است که نادیده هر دو طرف را گرفتار می‌کند.

داستان از این جا شروع می‌شود که زال پس از آنکه پدرش پادشاهی زابل را به او می‌سپارد برای سرکشی به شهر‌ها و کشورهای تابعه از زابل بیرون می‌رود تا به کابل می‌رسد. پس از آشنایی با مهراب که پادشاه کابل و از نبیرگان آژی دهاک (ضحاک) بوده به گونه‌ای شگفت شیفته و دلباختهٔ دختر مهراب می‌شود.

از آن سو هم رودابه دخت مهراب باشنیدن او ویژگی‌های زال از زبان پدرش، هنگامی که با سیندخت سخن می‌گفت، شیفته و دل باختهٔ زال می‌شود. پس از آن با میانجی شدن غلام زال و چند کنیز از سوی رودابه پیش درآمدهای دیدار این دو فراهم گردید. با وجود مخالفت دربار با این پیوند سرانجام با پافشاری و پیگیری‌های زال و بخت بلند این پیوند که ستاره شناسان خبر آن را به منوچهر شاه می‌دهند، این پیوند سر می‌گیرد.

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند چهارشنبه های هر هفته ساعت ۱۷ به فرهنگسرای فردوس به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.