شاهکارهای سیمرغ های ایرانی/تصاویر

مسافرت با هواپیما می تواند یکی از امن ترین روش های سفر کردن باشد اما گاهی ممکن است مشکلاتی باعث بروز سوانح هوایی شوند که در این زمان مهارت خلبانان می تواند جان مسافران را نجات دهد.

سوانح هوایی هر ساله در نقاط مختلف دنیا رخ می دهند و ایران نیز از این کشورها  مستثنی نیست. سوانح هوایی داخلی در برخی از مواقع باعث فوت هموطنان شده است اما در مواردی خلبانان با مهارت خود تواسته اند جان صدها مسافر را نجات دهند.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷ هما با ۱۰۳ مسافر که از مسکو به مقصد تهران در پرواز بود به هنگام مراجعت به فرودگاه امام خمینی با اشکال در سیستم چرخ های هواپیما مواجه شد به نحوی که پس از تلاش های خدمه پرواز چرخ جلوی هواپیما باز نشد.
 
با توجه به شرایط پیش آمده و کمبود سوخت خدمه تصمیم گرفتند به جای فرودگاه امام خمینی به فرودگاه مهرآباد تغییر جهت داده و در مهرآباد فرود اضطراری نمایند. با مهارت خدمه پرواز به ویژه کاپیتان شهبازی، هواپیما به سلامت و با کمترین اسیب دیدگی به زمین نشست. این فرود بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارج داشت و باعث حیرت همگان شد.
 
هواپیمایی تابان ۸۸/۰۴/۱۱
 
هواپیمای توپولف ۱۵۴ تابان از مبدا آبادان به مقصد مشهد در پرواز بود. به علت بدی آب و هوا در فرودگاه مشهد هواپیما در میانه راه در اصفهان توقف کرد. با روشن شدن هوا و بهتر شدن وضعیت آب و هوایی هواپیما در ساعت ۵:۴۵ دقیقه فرودگاه اصفهان را به مقصد مشهد ترک کرد. در هنگام نزدیک شدن به فرودگاه مشهد و با توجه به بدی آب و هوا به خلبان اجازه فرود در فرودگاه مشهد داده نشد. خدمه هواپیما اعلام کردند با توجه به وجود بیمار قلبی در هواپیما می بایست در فرودگاه به زمین بنشینند.

با توجه به عدم دید کافی هواپیما فرود سختی در باند فرودگاه داشت که منجر به آتش سوزی در انتهای هواپیما گردید. علی رغم آسیب دیدگی جدی این هواپیما و با اقدام به موقع عوامل ایمنی فرودگاه مشهد این سانحه هیچ کشته ای نداشت. بر اساس گزارشات ۴۶ نفر در این سانحه مجروح شدند که به بیمارستان انتقال یافتند. در این هواپیما ۱۵۳ مسافر و ۱۳ خدمه حضور داشتند.
 
ایران ایر ۸۶/۱۰/۱۲

هواپیمای فوکر ۱۰۰ در ساعت ۷:۲۰ صبح در یک هوای برفی و به هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد به شدت با زمین برخورد کرد و از باند فرودگاه خارج شد.  به دنبال آن آتش سوزی در بخش هایی از هواپیما آغاز شد که تخلیه به موقع مسافران و خدمه پرواز مانع از وارد آمدن تلفات جانی گردید. این هواپیما به علت شدت خسارات وارده از رده پروازی خارج گشت. در این هواپیما ۵۳ مسافر و ۶ خدمه حضور داشتند.

نیروی هوایی سپاه ۸۰/۰۵/۱۲
 
هواپیمای ایلوشین ۷۶ سپاه با ۲۳۰ سرنشین از فرودگاه مشهد به هوا برخاست. هواپیما در حین پرواز دچار آتش سوزی در یکی از موتورهای هواپیما شد. خدمه بلافاصله اقدام به بازگشت به سوی مشهد نمودند. خدمه هواپیما به جهت خنک کردن موتور اقدام به پرواز از ابرهای باران زا نمودند تا بتوانند موتورهای هواپیما را خنک نگه دارند. علی رغم اتش سوزی در موتور، هواپیما با مهارت خدمه پرواز به سلامت در فرودگاه مشهد به زمین نشست. در این حادثه به هیچ یک از ۲۳۰ سرنشین هواپیما صدمه ای وارد نشد.
 
 
 
سفیران ۸۴/۰۵/۲۱
 
هواپیمای HESA Iran-140 در حین پرواز از تهران به مقصد خرم آباد در موتور شماره ۲ دچار نقص فنی شد. به همین دلیل خدمه مجبور شدند در نزدیکترین فرودگاه یعنی فرودگاه اراک فرود اضطراری انجام دهند. در هنگام فرود با یک موتور در باند ۰۸ فرودگاه، هواپیما از مسیر باند خارج شد که باعث وارد آمدن خسارت قابل توجه به بدنه هواپیما گردید. این هواپیما ۲۷ مسافر و خدمه داشت که خوشبختانه به هیچ یک از سرنشینان آسیبی وارد نشد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.