شاهکار فیفا برای بازی حساس ایران ـ قطر!

۰۷اردیبهشت،

بدترین گزینه از نظر کادرفنی تیم ملی فوتبال کشورمان، به عنوان داور بازی ایران و قطر انتخاب شد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،‌روز قبل خبرگزاری های رسمی کشور از موافقت فیفا با درخواست ایران مبنی بر استفاده نکردن از داوران عرب زبان برای بازی های تیم ملی » خبر دادند؛ خبری که به ظاهر مثبت بود اما در اصل حکایت از ماجراهای دیگر داشت.

گویا پس از آن که تیم ملی فوتبال ایران در بازی های قبل خود در رقابت های انتخابی جام جهانی از قضاوت داوران لطمات زیادی دید، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه ای به فیفا درخواست کرد که در بازی های باقی مانده پیش رو از داوران عرب استفاده نشود. فیفا در پاسخ به این درخواست با ارسال نامه ای به ایران اعلام کرد که با این پیشنهاد موافقت کرده است. فیفا به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است که برای بازی های ایران برابر قطر، لبنان و کره جنوبی به ترتیب از داوران سنگاپوری، ژاپنی و چینی استفاده خواهد شد.

اما تیم داوری سنگاپوری که قرار است بازی ایران و قطر را قضاوت کنند همان « عبدالمالک عبدالبشیر » و همکارانش می باشند که بازی رفت ایران و کره جنوبی را در ورزشگاه آزادی سوت زدند؛ مسابقه ای که اگرچه با پیروزی ایران به پایان رسید اما کی روش و تیمش تاوان سنگینی برای آن دادند. این داور سنگاپوری در حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر ، مسعود شجاعی و کارلوس کی روش را اخراج کرد و در گزارش خود نوشت سرمربی ایران «دیوانه» خطابش کرده است تا تیم ملی در دو بازی از داشتن سرمربی بر روی نیمکت محروم شود.

 جالب اینکه در آن مقطع زمانی کی روش صحبت هایی را در خصوص این داور انجام داد و گفت: «من فیفا را درک نمی کنم. چطور برای بازی ایران و کره ، دو غول فوتبال آسیا داورانی از سنگاپور می گذارند که اصلا فوتبالی در این سطح را تجربه نکرده اند. واقعا این تصمیم ها خنده دار است. »

آغاز تلاش های فدراسیون فوتبال

اما واکنش فدراسیون فوتبال در قبال این اتفاق چه بود؟! خبرهای دریافتی از فدراسیون حکایت از آن دارد که مسئولان مجددا نامه ای را به فیفا فرستاده اند تا شاید بتوانند آنها را مجاب کنند که از این داور سنگاپوری برای بازی با قطر استفاده نشود. تلاش های فدراسیون از آن جهت است که کی روش نیز از این انتخاب ناراحت بوده و فدراسیون می خواهد پس از ناکامی در بخشش محرومیت کی روش ، حداقل بتواند تیم داوری را تغییر دهد. سرپرست حقوقی کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در این باره به سایت خبرآنلاین می گوید: « تغییر مجدد داور بازی با قطر غیرممکن نیست اما خیلی دشوار است. فیفا انتخاب های بهتری مثل گزینه های استرالیایی و ژاپنی هم داشت که مشخص نیست چرا از آنها استفاده نکرده است. البته پیشتر در این مرحله داوران غیر آسیایی استفاده نشده اما سابقه داشته که در پلی آف از داوران اروپایی ، آمریکای جنوبی و آفریقایی استفاده کنند. ایران اگر بتواند برای شان دلایلی محکمه پسند بیاورد شاید این تغییر داوران هم عملی شود. ولی من به شخصه خیلی امیدوار به این اتفاق نیستم.»

موافقت فیفا با تغییر ساعت بازی

اگرچه انتخاب داور سنگاپوری برای بازی ایران و قطر خوشایند فوتبال ایران نبود اما تصمیم دیگر فیفا مبنی بر همزمان شدن بازی های روز پایانی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا برای ما ایده آل است. فدراسیون فوتبال ایران هفته پیش با ارسال نامه ای به فیفا درخواست کرد تا بازی ایران و کره جنوبی و همچنین ازبکستان و قطر که چهره دو تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ از گروه اول انتخابی آسیا را مشخص می کند، به صورت همزمان برگزار شود. پس از ارسال این نامه فیفا به درخواست ایران پاسخ داد و اعلام کرد دیدار کره جنوبی – ایران و همچنین بازی ازبکستان و قطر در روز آخر این رقابت ها به صورت همزمان برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام فیفا بازی ایران و کره جنوبی ساعت ۲۱ آغاز خواهد شد.
منبع: کیهان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.