شاه آبادی: اکسپو نماینده ظرفیت هنرهای تجسمی کشور است

خبرگزاری آریا-معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور را نماینده ظرفیت هنرهای تجسمی کشور توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار هنرهای  تجسمی آریا، آیین افتتاحیه نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور عصر روز گذشته( ۲۸ خردادماه )با حضور حمید شاه‌آبادی( معاون امور هنری وزیر ارشاد)، سید علیرضا حسینی( مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دبیر شورای سیاست‌گذاری اکسپو،  یعقوب امدادیان( دبیر هنری) و جواد صادقی( دبیر اجرایی اکسپو)، اعضای شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب و همچنین هنرمندان عرصه تجسمی و مدیران گالری‎‌ها در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، شاه آبادی ضمن تبریک عید مبعث رسول اکرم (ص) اظهار کرد: تردیدی نیست که ایران اسلامی را به عنوان ثروتمندترین کشور در عرصه تولیدات فرهنگی و هنری دنیا بدانیم.
وی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی صرفاً نماد سرمایه نیست، افزود: کشوری که سالیانه دهها هزار اثر هنری، ادبی و سینمایی خلق می‌کند، سخنگو و نماینده یک اندیشه بزرگ و دارای ظرفیت‌های بالایی است. از این رو، تردیدی نیست که ما به عنوان کشوری صاحب تمدن، فرهنگ و اندیشه باید از این منظر با جهان سخن بگوییم.
معاون امور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: خوشحالیم که جامعه هنری کشور دست به دست هم دادند تا آیین آغاز نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنرهای تجسمی کشور را برگزار کنیم؛ چتری که باید آن را نماد اقتدار فرهنگی و هنری ایران بدانیم.
شاه‌آبادی تصریح کرد: اکسپو می‌تواند ظرفیت هنری ایران را به دنیا نشان دهد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه استقبال هنرمندان از این رویداد هنری به گونه‌ای بوده که ما قادریم این مجموعه را نماینده ظرفیت هنرهای تجسمی کشور بدانیم.
معاون وزیر ارشاد در امور هنری در پایان صحبت‌های خود گفت: تردیدی نیست پیش از آنکه جامعه هنری نیازمند ارائه آثار هنری باشد، مخاطبان این هنرها، دستگاه‌های دولتی و فضاهای عمومی نیازمند بهره‌مندی از عرصه هنرهای تجسمی کشور است.
در ادامه این مراسم، پیام “سید محمد حسینی”( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به اکسپو ۹۱، توسط “علیقلی امیر احمدی” (مشاور ارشد وزیر )خوانده شد.
در بخشی از این پیام آمده است: حال که به تعمیم هنر و تلطیف روح جامعه همت گماشته‌ایم ناگزیر در این مسیر، قدم گذاشته‌ایم که نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنرهای تجسمی کشور را برای ارائه عمومی و خصوصا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی بمنظور تامین نیازهای آنان در اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر حمایت از هنرمندان با ابتیاع آثار فاخر از منبع یک دهم درصد اعتبارات عمرانی، برپا بداریم.
متولیان این نمایشگاه برآنند که به یک کرشمه از پس دو کار برآیند که هر دو نعمت است و بر هر نعمت شکری واجب! اول آنکه به وعده‌ای دیرین عمل نمایند و گره چهره هنرمند را به گشایش امور بگشایند و دو دیگر آنکه محیط های دولتی را به لطافت هنر، از زیبایی بیشتری برخوردار سازند.
از معاونت محترم امور هنری و بنیاد فرهنگی هنری رودکی سپاسگزارم که گرچه دیر ولی به همت عالی کمر به این حرکت متعالی بسته‌اند.
از هنرمندان گرانقدر که گرمی رونق این بازارند و سرسودای محبت دارند نیز به دست آویز این حضور شورانگیز ممنونم.
در ادامه این پیام آده است: به مسئولین محترم دولتی نکته‌ای را یادآور می‌شوم که اگر نبودند این هنردوستان و هنرپروران، هنر و هنرمند در محاق کتمان و حرمان، پنهان می‌ماند که آنان ضمان زمان بوده‌اند در ماندگاری و واگذاری به نسل‌ها!
پس هلال هنرمندان جوان را به تایید حمایت شب و روز گردش محبت به بدر موفقیت سوق دهید و بر شأن پیران این طایفه حرمت و عزت نهید. از مساعدت و معاضدت هنرمندان دریغ نورزید که بیت‌المال یک ملت و یک امت، بیش از آنکه خزانه‌اش باشد، خازنان هنر و فرهنگ و ادب آن ملتند.
“تاها بهبهانی” از هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی کشور به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: از بین هنرها، هنرمندان هنرهای تجسمی از همه مظلوم‌تر و مهجورتر هستند و باشکیباتر کار می‌کنند. هنرمندان در طول عمر کوتاه هنرهای تجسمی کشور دست تمنا و تقاضا به سوی کسی دراز نکردند و در کمال قناعت زندگی کردند.
وی هنرمند عرصه تجسمی را نمایانگر هویت یک شهر خواند و ادامه داد: آبروی یک شهر در بدو ورود مسافر، دست هنرمندان تجسمی آن شهر است؛ با هنرهای گرافیکی، مجسمه‌ها و هنرهای دیگر تجسمی است که شهر هویت خود را نشان می‌دهد و این هنرمند این عرصه است که آن را به نمایش می‌گذارد.
بهبهانی گفت: مملکت ما با فرهنگ غنی و پربار و همچنین هنرمندان بسیار خلاقی که دارد نیازی ندارد که سطح شهرش را با آثار و اجناس چینی پر کند. متاسفانه با اعتراضات زیادی که بارها در این زمینه شده، توجهی صورت نگرفته است.
این هنرمند پیشکسوت تصویب قانون خرید نهادهای دولتی از اکسپو را قانونی بدیع توصیف کرد و گفت: شاید در دنیا و در دیگر کشورها این موضوع وجود نداشته باشد که مجلس برای خرید اثر هنری قانون وضع کند از این رو، این قانون بدیع به شمار می‌رود.  
وی اجرای موفق و خوب اکسپو را منوط به همکاری مطبوعات، اهالی رسانه، هنرمندان و غیره دانست و تصریح کرد: برای اجرای خوب این بازار فروش صرفا تشکیلات دولتی نمی‌توانند عمل کنند بلکه باید با همکاری اهالی رسانه و هنرمندان سعی شود آثار خوبی خریداری و روی دیوار نهادهای دولتی نصب شود. همچنین در این رویداد جوانان پر انرژی و خلاق باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرند تا آثار بزرگی با هویت ملی خلق کنند.
بهبهانی در پایان صحبت‌های خود با بیان این مطلب که هنرمندان تجسمی می‌توانند خلاء فلسفی و فکری موجود در دنیا را پر کنند، ابراز کرد: امیدوارم این بازار نقطه عطفی در آغاز یک اتفاق بزرگ در عرصه هنرهای تجسمی کشور باشد، در پایان آن لبخند بر چهره هنرمندان بنشیند و در آینده با خوشحالی از این اکسپو یاد شود.
سید علیرضا حسینی در سخنانی ضمن قدردانی از هنرمندان، گالری‌دارارن و برگزارکنندگان این رویداد هنری اظهار کرد: پیگیری قانون یک دهم درصد در طول عمر تاریخ هنرهای تجسمی کشور که برای یک بار و آن هم در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد، بسیار مبارک بود که مسوولان قطعا تلاش خواهند کرد این قانون تجدید شود.
وی با اشاره به مذاکره با نمایندگان مجلس نهم افزود: طی صحبت‌هایی که با نمایندگان جدید مجلس انجام دادیم، آنان ابراز علاقه و امیدواری کردند این الحاقیه پیگیری شود تا شاهد تکرار قانون اختصاص بودجه به خرید آثار هنری باشیم.
حسینی تصریح کرد: اقدامات ما همه در جهت احیا و ارتقای هنر صورت می‌گیرد.
دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی در ادامه به ارائه آماری از  آثار راه یافته به اکسپو پرداخت و گفت: در این اکسپو ۶۰ نگارخانه از تهران و ۱۰ استان کشور شرکت کردند و ۵۷۱ اثر از ۳۱۶ هنرمند به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به زمان برپایی اکسپو که از ۲۸ خردادماه تا ۱۲ تیرماه سال جاری در تالار وحدت است، افزود: این اکسپو بستر و زمینه‌ مناسبی برای فروش آثار هنری هنرمندان تجسمی کشور است تا علاقه‌مندان این عرصه و بویژه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در این رویداد حضور پیدا کنند و خرید صورت گیرد.
حسینی در پایان صحبت‌های خود ضمن اعلام خبر بازدید و خرید معاونان وزارت‌خانه‌های کشور از اکسپو در روزهای برپایی نمایشگاه یادآور شد: دستگاه‌های دولتی که بیشترین خرید هنری را از نمایشگاه آثار فروش هنرهای تجسمی داشته باشند در مراسم اختتامیه که ۱۴ تیرماه برگزار خواهد شد، تجلیل و تقدیر می‌شوند.
پس از مراسم نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشو با حضور مسوولان، هنرمندان و مدیران گالری‌ها گشایش یافت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.