شاه آبادی: ارکستر ملی شهامت برخی سنت شکنی ها را دارد

سینما پرس- گروه هفت هنر/معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می رسد که ارکستر ملی شهامت برخی سنت شکنی ها را در درونش دارد و اقداماتی که انجام می دهد مورد تایید فرهیختگان و بزرگان موسیقی است.

به گزارش سینما پرس به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارکستر ملی ایران در سومین و آخرین شب از اجرای کنسرت «شب دهم» به خوانندگی علیرضا قربانی و رهبری آرش گوران در حضور حمید شاه آبادی و هزاران مخاطب مشتاق دیگر در سالن مرکز همایش های برج میلاد به روی صحنه رفت.

حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اجرای موسیقی سریال «شب دهم» توسط ارکستر ملی گفت: من کارشناس موسیقی نیستم، اما احساس می کنم که نوآوری هایی در ارکستر ملی در حال شکل گیری است و این مدیون شجاعت و شهامت تیم برگزار کنندگان و جوان بودن آنها است.

وی در ادامه تصریح کرد: ارکستر ملی کار خود را با یک ساز و کاری شروع کرده است و به نظر می رسد که شهامت برخی سنت شکنی ها را در درونش دارد و اقداماتی که انجام می دهد مورد تایید فرهیختگان و بزرگان موسیقی است یعنی این نوع نوآوری های اقدامات غیرکارشناسانه ای نیست.

شاه آبادی با اشاره به لزوم هماهنگی میان گروه های مختلف برای اجرای این کنسرت گفت: همزمانی موسیقی با تصویر به کارگردانی ماهرانه و پیچیده تری نیاز داشت، خصوصا اینکه به دلیل حضور یک رهبر جوان به عنوان رهبر میهمان باید کار با ظرافت بیشتری انجام می شد.

معاون امور هنری خاطرنشان ساخت: ویژگی دیگر این کار این بود که با حال و هوا و فضای معنوی ماه مبارک رمضان قرابت داشت و نه تنها ذهن مخاطب را از این فضا دور نمی کرد، بلکه با ظرافت های موسیقیایی باعث نزدیکی بیشتر با حال و هوای روحانی این ماه می شد. این نشان می دهد که می توانیم به موقع موسیقی متعالی داشته باشیم و می توانیم از قابلیت های موسیقی استفاده کنیم و ذهن ها و روح ها را به سمت و سویی سوق دهیم که از هیجانات کاذب به دور باشد.

شاه آبادی با اشاره به فضای آرام و پر طمأنینه که در زمان اجرای قطعات مختلف موسیقی «شب دهم» در میان حضار در سالن وجود داشت، گفت: این نشان می دهد که می توانیم از موسیقی به دور از هیجان های کاذبی که موسیقی های غیر بومی کشورمان ایجاد می کنند بهره ببریم و از موسیقی کشورمان در راستای هنجارهای اجتماع خود استفاده کنیم و حتی در ماه رمضان که ماه عبادت و بندگی است، جشن رمضان را به زیبایی برگزار کنیم.

وی ابراز کرد: این حال و فضا با ماه محرم هم بیگانه نیست و به نظر می رسد حتی می شود در ماه محرم هم چنین برنامه ای را برگزار کرد.

شاه آبادی اظهار کرد: موسیقی آقای خلعتبری به عنوان یک آهنگساز برجسته و توانمند و تنظیم مجددی که برای اجرای صحنه ای این کار صورت گرفته بسیار زیبا است و ارکستر ملی نشان داد که دارای پتانسیل خوبی است و بعد از گذشت بیش از یکسال جان تازه ای گرفته و هم خوانی و هم پیوندی جامعی در میان اعضای گروه وجود دارد که نشان از قابلیت های ارکستر ملی است.

معاون امور هنری همراهی با مردم در مناسبت های مختلف را از دغدغه های متولیان عرصه هنر دانست و گفت: همدلی با شادی های و سوگواری های مردم بسته به ظرفیت تولید هنری کشور دارد. در گذشته هم کارهایی مانند «خیمه ها و نجواها»، «سنگ و سبو» و «گلبانگ سربلندی» در مناسبت های مذهبی صورت گرفت و چنین کارهایی باز هم در دستور کار ما قرار دارد که به میزان اقبال مردم هم بستگی دارد. استقبال از کنسرت «شب دهم» نشان می دهد که باید به سلیقه مخاطب بیشتر بها داد و تولید آثار متناسب داشته باشیم.

شاه آبادی در خاتمه عنوان کرد: قوت و قدرت ارکستر ملی ما به تصمیمات شورای سیاست گذاری آن است. حضور رهبران جوان در ارکستر ملی به پشتوانه پیشکسوتانی است که در این شورا حضور دارند و کار را مدیریت می کنند.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۶۵۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.