شاه کلید حل مشکلات اجتماعی رعایت حقوق شهروندی است

۱۴م دیماه ،

یک حقوقدان گفت: رعایت حقوق شهروندی برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل در حال حاضر حقوق شهروندی به صورت قانون درآمده و رعایت آن الزامی است.

“زارعیان” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ حقوق شهروندی اظهار داشت: اصل موضوع حقوق، رسیدگی به حق اشخاص در جامعه است و حقوق به طور کلی بدون انسان معنی ندارد و حقوق شهروندی برای دستیابی اشخاص به حق خود در نظر گرفته شده است.

این حقوقدان گفت: رعایت حقوق شهروندی برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل در حال حاضر حقوق شهروندی به صورت قانون درآمده و رعایت آن الزامی است.

وی با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) افزود: باید بین مبادی مختلف حریم‌های مشخصی به وجود آید، این فرمان ابعاد مختلفی دارد ولی برای تحقق حقوق شهروندی به میزان قابل توجهی می‌توان به آن استناد کرد.

زارعیان تصریح کرد: نباید از این فرمان برداشت سلیقه‌ای شود، در این فرمان جایگاه اشخاص، حکومت و دولت به روشنی مشخص شده است و بر اساس این فرمان نباید شهروند بطور معمول مورد تعدی قرار بگیرد.

این وکیل دادگستری گفت: ضرورت رعایت حقوق شهروندان و لزوم تحفظ حریم خصوصی اشخاص بطور پراکنده در قانون اساسی قید شده بود ولی در فرمان هشت ماده‌ای امام(ره) مورد تاکید جدی قرار گرفت. مساله این بود که نیروهای مملکت همه مشغول بکار شوند و اصولا برای هر فردی در کشور جایی برای کار کردن وجود دارد.

وی اضافه کرد: این فرمان باید پایه طراحی وسیع و نقشه راهی برای توسعه مدنی – سیاسی قرار گیرد. این فرمان فراتر از رعایت حقوق شهروندان و حقوق بشر و دارای ابعاد مربوط به نظام اجتماعی، قضایی و مدنی است.

زارعیان خاطرنشان کرد: ما باید در فهم پدیده‌های سیاسی و اجتماعی دقیق‌تر باشیم و مردم باید اطلاع دقیقی از امور داشته باشند. نقد لازم است، هنر اینست که بدون قصد تخریب، نقد کنیم. نقد باید بدون خارج کشیدن امور مستور فرد صورت گیرد و با هدف مقدس آگاه کردن مردم انجام شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.