شاگردی که از استادش جلو زد

جام جم آنلاین: چهارشنبه شب دو تیم اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید در ورزشگاه ملی شهر بخارست رومانی فینال لیگ اروپا را برگزار کردند که تیم مادریدی توانست با نتیجه سه بر صفر پیروز شود.

حضور بیلسا روی نیمکت بیلبائو و دیگو سیمئونه روی نیمکت مادرید باعث شد تا در یک دیدار اروپایی شاهد نبرد دو تیم اسپانیایی باشیم که از تفکرات کاملا آرژانتینی بهره می بردند.

اتلتیکومادرید در این دیدار توانست قدرت تهاجمی تیم بیلسا را به خوبی مهار و با هنرنمایی فالکائو کلمبیایی به پیروزی رسید. بیلسا را می توان یک مربی مولف نامید. تمام تیم های تحت رهبری او از مولفه های مشخصی استفاده می کنند.

بازی تهاجمی،مالکیت توپ در تمام زمان بازی،شرکت در حمله با تعداد نفرات زیاد و… از خصوصیات تیمهای این مربی با تجربه به حساب می آیند.

در بازی فینال امسال هم این موضوع را به وضوح دیدیم بیلبائو با مالکیت توپ در تمام زمان بازی توانست حملات گسترده با نفرات زیاد را روی دروازه مادریدی ها ترتیب دهد.

همین حملات پردامنه فاصله میان خط دفاعی وهافبک و گاهی اوقات خط دفاعی و دروازبان را زیاد می کرد، این موضوع باعث می شد تا بازیکنان مادرید به خوبی از فضاهای به وجود آمده بین این خطوط  استفاده کنند.

ضمن اینکه مدافعان بیلبائو اصلا سخت گیری لازم در مقابل مهاجمان را از خود نشان نمی دادند و بسیار پر اشتباه ظاهر می شدند.

قبل از اینکه دیگو گل سوم اتلتیکو را بزند در چند مورد مشابه مهاجمان این تیم در همین فضاها صاحب موقعیت شدند که نتوانستند آنها را به گل تبدیل کنند. این اولین بار نیست که تیمهای بیلسا به چنین بلایی دچار می شوند.

آرژانتین ۲۰۰۲ و شیلی ۲۰۱۰ تیمهایی هستند که بیلسا در جام های جهانی مربی آنها بوده و هر دو تیم به همین شیوه حذف شدند اما در طرف مقابل دیگو سیمئونه قرار داشت که در عین جوانی بسیار سنجیده و با تجربه عمل کرد و در مقابل استادش نمره قبولی گرفت.

سیمئونه با شناخت خوبی که از شیوه بازی بیلبائو پیدا کرده بود توانست تمام روزنه های نفوذ این تیم را ببندد.

آنها در ابتدا با سیستم ۴-۲-۳-۱ بازی می کردند، ولی با گذشت زمان بازی شاهد بودیم که اتلتیکو با شش مدافع در مقابل دروازه خودی ظاهر می شد. سرعت تبدیل وضعیت دفاعی به حمله در تیم مادریدی بسیار بالا بود.همین تاکتیک موثر باعث شد تا آنها به سه گل برسند.

گل اول بازی که فالکائو به زیبایی وارد دروازه بیلبائو کرد، روند کلی بازی را تغییر داد شاید اگر آن گل در دقایق ابتدایی به ثمر نمی رسید نتیجه چیز دیگری می شد و بازیکنان جوان بیلبائو با استرس کمتری به دروازه حریفشان حمله می کردند.

تیم بیلبائو با استفاده از عرض میدان سعی در گردش توپ در تمام نقاط زمین داشت تا شاید بتواند روزنه ای در دفاع مادریدی ها پیدا کند اما سفید و قرمزهای مادرید با تجمع در مقابل دروازه خودی اجازه این کار را به آنها نمی دادند. در چند موردی هم که تیم باسکی موفق شد از دفاع حریف عبور کند، بی دقتی مهاجمان باعث از دست رفتن موقعیت های گل شد.

شاخص ترین بازیکن زمین بی شک رادامل فالکائو مهاجم کلمبیایی اتلتیکو مادرید بود.قدرت تمام کنندگی بالا، شم گلزنی و چهارچوب شناسی عالی از ویژگی های این بازیکن است. فالکائو در فصل پیش علاوه بر اینکه با پورتو قهرمان اروپا شد توانست آقای گل هم بشود.

در این فصل هم هر دو عنوان برای او تکرار شد. فالکائو با دو گلی که در فینال به ثمر رساند با ۱۲ گل آقای گل این رقابت ها شد. افتخاری که شاید کمتر کسی به آن نائل شده باشد.

اما در طرف مقابل «یورنته» در خط حمله بیلبائو قرار داشت که شب کم فروغی را سپری کرد. مهاجمی که در گلزنی بسیار ناموفق ظاهر شد و امید همه باسکی ها را نا امید کرد.

در بازی فینال لیگ اروپای امسال بازی زیبا را اتلتیک بیلبائو انجام داد ولی نتیجه را مادریدی ها بدست آوردند. در تمام طول بازی بیلبائو حاکم بازی بود ولی این اتلتیکو بود که روی ضد حملات گل می زد.

حضور در فینال برای تیم اول ایالت باسک اسپانیا افتخار بسیار بزرگی است چرا که آنها در به خدمت گرفتن بازیکنان محدودیت دارند ونمی توانند بازیکن غیر باسکی جذب کنند.

بازیکنانی می توانند در تیم اتلتیک بیلبائو بازی کنند که اهل باسک باشند، این قانون باشگاه است. تیم جوان وخوش آتیه بیلسا این امید را به مردم باسک می دهد تا در آینده نزدیک تیم خوبی را شاهد باشند.

بزرگترین دستاورد رقابت های امسال در اروپا در کلیه سطوح اعتماد به مربیان جوان است.مربیانی که خوش درخشیدند.

دی متئو روی نیمکت چلسی در آستانه قهرمانی در اروپا قرار دارد و سیمئونه که در لیگ اروپا قهرمان شده است.

اسماعیل منصوری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.