شایعترین عارضه های پوستی در ایران اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد گلشنی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست در هتل المپیک گفت: حدود ۸۰ درصد از مردم ایران در طول عمر خود دچار آکنه یا جوش غرور جوانی می‌شوند. البته درموارد نادری آکنه از ۵۰ سالگی به بعد آغاز می‌شود.

وی درباره دلایل ایجاد آکنه اظهار کرد: هورمونهای مردانه یکی از دلایل دچار شدن فرد به جوش غرور جوانی است چرا که با افزایش حجم غدد چربی و ترشح این غدد و بسته شدن مجاری خروجی از سطح پوست چربی زیر پوست جمع می‌شود و میکروب‌ها نیز موجب التهاب ثانویه می‌شوند و در نتیجه صورت فرد جوش می‌زند که این جوش‌ها به صورت قرمزی، التهاب و گاهی‌ اوقات خارش نمود پیدا می‌کنند.

دبیر انجمن متخصصین پوست و مو در ادامه گفت: گاهی اوقات جوشها به صورت جوشهای سرسیاه یا سرسفید ظاهر می‌شود که این امر ناشی از انسداد مجاری خروجی از سطح پوست است.

گلشنی در پاسخ به این پرسش که آیا در دختران نیز هورمون‌های مردانه باعث ایجاد آکنه می‌شود، اظهار کرد: هورمون‌های مردانه در زنان از تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود البته میزان آن از مردان کمتر است و ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند چرب شدن پوست، ایجاد آکنه، نامنظمی قاعدگی شود.

وی با اشاره به تبعات دستکاری آکنه‌ها اظهار کرد: دستکاری آکنه موجب تشدید جوشگاه می‌شود چرا که روند التهابی این جوشها تشدید می‌شود این در حالی است که اگر فرد جوش را به حال خود رها کند پس از مدتی بدن آن را ترمیم می‌کند.

گلشنی با بیان اینکه اسکارها (جای جوشها) به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: آکنه‌های جعبه‌ای یا مربع شکل و عمقی از جمله انواع آکنه هستند از میان انواع آکنه‌ها درمان آکنه‌های جعبه‌ای و مربع‌ شکل بسیار سخت است و برای آنها از روشهای جراحی و لیزری استفاده می‌شود.

دبیرانجمن پوست و مو درباره انواع جراحی لیزری مورد استفاده برای درمان آکنه اظهار کرد: گاهی اوقات از لیزرهای تهاجمی استفاده می‌شود، این روشها با قرمزی پوست همراه است علاوه بر آن باید پانسمان ناحیه لیزر روی پوست یک هفته باقی بماند و همین امر موجب می‌شود که فرد نتواند فعالیتهای روزانه خود را تا حدودی انجام دهد علاوه بر آن لیزر تهاجمی ممکن است باعث به وجود آمدن لکه‌های پوستی کمرنگ و پررنگ روی پوست شود.

وی با اشاره به لیزرهای غیرتهاجمی PDL اظهار کرد: این لیزرها قسمتهایی از پوست را به صورت ستون ستون برمی‌دارند و عملکرد بهتری دارد البته بهترین روش در این زمینه استفاده از دستگاههای RF است.

گلشنی در ادامه به وضعیت کاشت مو در کشور اشاره کرد و افزود: میزان کاشت مو در ایران بسیار افزایش یافته و متاسفانه افراد غیرمتخصص در این زمینه فعالیت می‌کنند. در این شرایط وزارت بهداشت با همکاری دیوان عدالت اداری مصوبه‌ای را تدوین کردند که بر اساس آن تنها متخصصان پوست، جراحی پلاستیک و سر و گردن مجاز به کاشت مو هستند.

وی گفت: عمل کاشت مو بیش از ۵ ساعت به طول می‌انجامد و لازم است یک گروه دوره‌ دیده در کنار پزشک در طول عمل حضور داشته باشند و حضور افراد غیرمتخصص ممکن است باعث ابتلای فرد به لوپوس سر شود.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.